فرصت جوایز صادراتی را از فولادی‌ها نگیرید

فرصت جوایز صادراتی را از فولادی‌ها نگیرید

اعطای جوایز صادراتی به تولیدکنندگان فولاد به منظور افزایش میزان صادرات با اظهارنظرهای متفاوتی روبه‌رو شده است.

 

به گزارش استیل پدیا، به گفته کارشناسان افزایش میزان صادرات فولاد در شرایط کنونی که رکود بر این صنعت حکم فرما شده باعث ایجاد بازار مصرف و افزایش میزان تقاضا می‌شود که این امر منجربه خروج رکود از صنعت فولاد خواهد شد.

 

اعطای جوایز صادراتی یکی از پیشنهادهای مهدی کرباسیان، رییس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) به منظور خارج شدن صنعت فولاد از رکود و رونق این صنعت است. به گفته کرباسیان، اعطای جایزه صادراتی برای تولید کنندگان فولاد ضروری است. آنطور که رییس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران گفته است سال گذشته حدود ۳میلیون تن محصولات فولادی صادر شده و در سال‌جاری نیز با وجود دامپینگ‌ها، صادرات مناسب خواهد بود اما با حمایت‌های صادراتی، تولید کنندگان نه‌ تنها می‌توانند صادرات و تامین ارز داشته باشند بلکه قادر خواهند بود در بازارهای جهانی نیزحرکت کنند.

 

این در حالی است که کشور چین به عنوان بزرگترین تولید کننده و مصرف‌ کننده فولاد جهان در سال جاری با افت جدی در نرخ رشد اقتصادی (کمتر از ۷درصد) مواجه و به دنبال آن بازارهای جهانی صنعت فولاد با چالش روبه‌رو شده‌اند؛ این کشور با اعمال تسهیلات حمایتی برای تولید کنندگان خود مانند اعطای جوایز صادراتی و دامپینگ، توانسته صادرات فولاد را در حدود۸ ماه اخیر از ۳۰ به ۱۰۰ میلیون تن افزایش دهد.گفته‌های مهدی کرباسیان درحالی مطرح می‌شود که معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رییس‌کل سازمان توسعه تجارت ایران از منتفی شدن جوایز صادراتی سخن می‌گوید.

 

ولی‌الله افخمی راد گفته است جوایز صادراتی را فراموش کنید زیرا دیگر جوایز صادراتی نخواهیم داشت و اهدای این جوایز منتفی شده است. افخمی‌راد در جلسه کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی سیستان و بلوچستان در استانداری این استان اظهار کرده است دولت باید به جای اهدای جوایز صادراتی، زیرساخت‌ها را به‌گونه‌ای فراهم کند که هزینه‌های صادرکنندگان کاهش پیداکند.

 

حمایت‌های دولتی از فولاد سازان

 
تشویق صادرات در آن دسته از واحدهای تولیدی که مشکل فروش دارند یکی از راهکارهایی است که باعث ایجاد تعادل در میزان عرضه و تقاضا می‌شود. در همین حال عضو هیات مدیره انجمن فولاد کشور اظهار کرد: پساتحریم فرصت مناسبی برای رشد و توسعه صنعت فولاد کشور است اما حمایت‌های دولتی از این صنعت مهم و تاثیرگذار در فضایی که در اختیار کشورمان قرار گرفته نیز نکته بسیار مهمی است.

 

احمد خوروش گفت: در کشورهای پیشرفته‌ای مانند چین و ترکیه از تولیدات داخل و صادرات محصولات تولیدی حمایت می‌شود؛ در این کشورها صادرکنندگان با اعطای تسهیلات ارزان‌ قیمت و کمک مالی دولت تشویق می‌شوند تا میزان صادرات محصولات تولیدی را افزایش دهند. خوروش معتقد است تقویت زیرساخت‌ها در صنعت فولاد منجر به کاهش هزینه‌های تولید و رونق این صنعت می‌شود اما این اقدام باید با حمایت‌های دولتی همراه باشد از این رو باید منتظر ماند و دید که دولت به منظور تقویت زیرساخت‌ها چه اقداماتی انجام می‌دهد و آیا تسهیلات بانکی با نرخ بهره‌های سنگین با توجه به رکود حاکم بر صنعت فولاد کشور می‌تواند در رونق صنعت فولاد تاثیرگذار باشد؟

 
مدیرعامل شرکت فولاد کویر آران و بیدگل تصریح کرد: مسئولان باید در شرایط پساتحریم از این صنعت حمایت کرده و درصورت منتفی شدن جوایز صادراتی تسهیلاتی را به فولادسازان ارائه کنند و همانطور که برای حمایت از صنعت خودروی داخلی ارائه تسهیلات باعث رفع بخشی از مشکلات این صنعت شد این اقدام یعنی اعطای تسهیلات ارزان‌ قیمت به فولاد سازان کشور به خروج صنعت فولاد از رکود کمک زیادی خواهد کرد.

 

وی افزود: تعرفه‌ها باید به گونه‌ای وضع شود که از واردات بی‌رویه فولاد به کشور جلوگیری و از تولید داخلی حمایت شود اما متاسفانه در ۶ ماه دوم سال‌جاری درباره تعرفه‌ها تصمیمی گرفته نشده و محصولات فولادی به وفور از کشورهای آسیایی مانند چین وارد کشور می‌شود. عضو هیات مدیره انجمن فولاد کشور با بیان اینکه تا زمانی که حمایت‌های مستقیم دولتی انجام نشود از فرصت‌های پساتحریم نمی‌توان به درستی استفاده کرد، گفت: اگر جوایز صادراتی منتفی شود و انگیزه‌ای برای صادرکنندگان وجود نداشته باشد شرایط برای ورود محصولات خارجی به کشور فراهم شده و کشورهای خارجی به راحتی بازار ایران را در اختیار می‌گیرند.

 

ایجاد بازار مصرف برای فولاد

 
پسابرجام و اعطای جوایز صادراتی زمینه‌های لازم برای رونق صنعت فولاد را در کشور فراهم می‌کند. مدیرکارخانه فولاد جنوب با بیان این مطلب اظهار کرد: با توجه به رکود طرح‌های عمرانی در کشور با افزایش میزان صادرات بازار مصرف گسترده شده، تقاضا افزایش پیدا کرده و با عرضه برابری خواهد کرد در نتیجه بازار نیز از وضعیت رکود خارج می‌شود. حجت اله ابراهیم زاده ادامه داد: ایجاد بازار مصرف برای هر واحد تولیدی اعم از فولاد یا سایر صنایع مهم است و صادرات نیز منجر به ایجاد بازار مصرف جدید برای محصولات فولادی خواهد شد.

 

ابراهیم‌ زاده افزود: برای ایجاد بازار مصرف جدید و افزایش تقاضا برای محصولات فولادی باید برای فولادسازان کشورمان انگیزه ایجاد شود از این رو اعطای جوایز صادراتی می‌تواند این انگیزه را برای فولادسازان به وجود آورد و نتیجه این است که بازار مصرف نیز افزایش پیدا خواهد کرد. وی با بیان اینکه بخش دولتی ۹۵ درصد و بخش خصوصی ۵ درصد فولاد کشور را تامین می‌کند، گفت: بخش‌های دولتی راحت‌تر می‌توانند راه خود را به بازار کشورهای خارجی پیداکنند و وارد بازار صادراتی شوند در این صورت با ورود بخش‌های دولتی به بازار کشورهای خارجی و ایجاد تقاضا در این کشورها بخش خصوصی نیز به راحتی می‌تواند وارد بازار داخلی شود که در این صورت تولیدات فولاد به بازار داخلی محدود نشده و بازار گسترده‌تری پیدا خواهد کرد.

 

مدیرکارخانه فولاد جنوب بیان کرد: تقویت زیرساخت‌ها باعث افزایش میزان تولید فولاد می‌شود و در این نکته هیچ شکی نیست ولی در مقابل اگر بازار مصرف برای فولاد وجود نداشته باشد توسعه این صنعت تاثیری ندارد از این رو با افزایش میزان تولید باید بازار مصرف نیز ایجاد شود. به گفته ابراهیم‌زاده، در شرایط کنونی فرصت مناسبی برای صادرات فولاد در کشور فراهم شده و حتی می‌توانیم به کشور چین نیز فولاد صادر کنیم در این بین کارخانه فولاد جنوب موفق به انعقاد قرارداد ۱۰۰ هزار تنی صادرات فولاد با عمان شده است.

- مینا ایزدی-


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران