رشد لرزان قیمت سنگ‌آهن جهانی

رشد لرزان قیمت سنگ‌آهن جهانی

قیمت سنگ‌آهن در معاملات آتی چین اندکی افزایش یافت، ولی پیش‌بینی می‌شود این افزایش قیمت با توجه به انتظارات برای کاهش تقاضا در چین به دلیل عرضه مازاد، دوام چندانی نداشته باشد.

 

به گزارش استیل پدیا، دولت چین ظرفیت فولاد خام را در بزرگ‌ ترین تولید کننده دنیا 100 تا 150 میلیون تن کاهش خواهد داد. این موضوع موجب شدت گرفتن نگرانی‌ها در مورد تقاضای سنگ‌آهن شد که از افزایش عرضه از سوی استرالیا و برزیل نیز ضربه خورده است. بای جینگ، تحلیلگر گالاکسی فیوچر در پکن اعلام کرد: سنگ‌آهن همچنان در جایگاه ضعیفی قرار دارد که ناشی از کاهش ظرفیت فولاد بنادر چین توسط دولت بوده است.

 

قیمت هر تن سنگ‌آهن برای تحویل در ماه مه ‌در بورس کالای دالیان با رشد 5/ 0 درصدی به 5/ 317 یوآن (27/ 48دلار) رسید. این در حالی است که در اوایل معاملات امروز، قیمت به سطح 310 یوآن هم رسیده بود.

 

گروه واله برزیل، بزرگ‌ترین‌ صادرکننده سنگ‌آهن دنیا، ممکن است بندر توباروی خود را پس از تعطیلی توسط دادگاه در هفته گذشته به دلیل نگرانی‌های آلودگی مجددا بازگشایی کند. این بندر تقریبا یک سوم از صادرات سنگ‌آهن را برعهده دارد. از سوی دیگر، انتظار می‌رود تقاضای فولاد در چین در سه‌ ماه دوم و همزمان با افزایش فعالیت‌های ساخت وساز بهبود یابد؛ این در حالی است که با توجه به مبارزه پکن علیه ظرفیت مازاد میزان عرضه در حال کاهش بوده است.

 

بای اضافه کرد: با کاهش تولید کارخانه‌ها در میان فروش ثابت و کمبود نقدینگی محصولات فولادی نیز به سرعت در حال کاهش هستند. با این وجود، تقاضا از سطح کنونی بالاتر خواهد رفت. بنابراین قراردادهای ماه مه ‌به نسبت تقویت خواهند شد. هر تن میلگرد برای تحویل در ماه مه ‌در بورس آتی شانگهای با رشد 2/ 0 درصدی یک‌هزار و 845 یوآن معامله شد.

 

بر‌اساس اظهارات یک معامله‌گر، تقاضای فولاد به دلیل عوامل فصلی مطمئنا بهتر از الان خواهد بود، بنابراین قیمت‌ها بعد از تعطیلات سال جدید چینی افزایش خواهد یافت. در حالی که به دلیل نزدیک شدن به تعطیلات سال قمری جدید در اوایل فوریه، ‌فعالیت‌های تجاری کم خواهد شد قیمت فولاد احتمالا پرنوسان باقی خواهد ماند. بر اساس TSI هر تن سنگ‌آهن برای تحویل فوری به بندر تیانجین چین با افت 5/ 0درصدی معادل 41 دلار و 10 سنت معامله شد.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران