بازدهی افزون تر صنایع معدنی با ماشین‌آلات نو

بازدهی افزون تر صنایع معدنی با ماشین‌آلات نو

استفاده از تجهیزات و ماشین‌آلات با جدیدترین فناوری‌های روز دنیا ارزش‌افزوده بالایی را در صنایع معدنی ایجاد می‌کند.

 

به گزارش استیل پدیا، در سال‌های تحریم بسیاری از ماشین‌آلات و تجهیزات در صنایع معدنی فرسوده و قدیمی بودند و محدودیت‌های بسیاری برای استفاده از ماشین‌آلات جدید در بخش صنایع معدنی وجود داشت، اما در شرایط کنونی یکی از فرصت‌هایی که رفع تحریم‌های اقتصادی و ارتباط با کشورهای خارجی برای کشورمان به ارمغان می‌آورد این است که زمینه برای ورود ماشین‌آلاتی با فناوری‌های جدید در صنایع معدنی فراهم خواهد شد.

 

از طرفی نیز بسیاری از مشکلات و کمبودهایی که در زمینه تامین مواد اولیه در بخش صنایع معدنی وجود داشت برطرف خواهد شد و به راحتی می‌توان مواد اولیه مرغوب و باکیفیت مناسب را از شرکت‌های اصلی تولید کننده این مواد تهیه کرد.

 
درحال‌ حاضر یکی از مشکلات بخش معدن کشور قدیمی بودن ماشین‌ آلات است به طوری که بیش از ۶۰ درصد ماشین‌آلات در بخش معدن و صنایع معدنی فرسوده هستند. در واقع یکی از مهم‌ترین مشکلات این بخش در سال‌های اخیر استفاده نکردن از تجهیزات جدید و فناوری‌های پیشرفته جهانی است و بسیاری از معادن دارای ماشین‌آلات فرسوده و قدیمی و دست دومی هستند که به یکی از معضلات بهره‌ برداری در معادن و تولید در صنایع معدنی تبدیل شده‌اند و این امر منجر شده میزان کارآیی آنها و در نهایت نرخ تولید کاهش پیدا کند. از سوی دیگر نبود قطعات منجر به خواب چند ماهه تجهیزات و ماشین‌آلات می‌شود.

 

خرید ماشین‌آلات جدید از شرکت‌های اصلی

 
استفاده از ماشین‌آلات پیشرفته در استخراج و فرآوری مواد معدنی یکی از مهم‌ترین عوامل افزایش بهره‌وری و ارتقای رقابت بخش معدنی کشور است و به هر اندازه ماشین‌آلات با قیمت کمتری تامین شوند می‌تواند در قیمت تمام شده محصولات تولیدی اثرگذار باشد. یک کارشناس فولاد اظهار کرد: در دوران تحریم بسیاری از ماشین‌آلات معدنی از کشور چین، هند و ترکیه وارد می‌شد اما در شرایط کنونی با توجه به فضای مناسبی که در دوران پساتحریم فراهم آمده و به واسطه ارتباط با کشورهای خارجی می‌توان بسیاری از ماشین‌آلات و تجهیزات جدید و به روز را برای بخش صنایع معدنی فراهم کرد.

 

رضا زائر حیدری تصریح کرد: در دوران تحریم برای خریداری این ماشین‌آلات و تجهیزات باید هزینه بیشتری پرداخت می‌شد، در حالی که در وضعیت کنونی و درحالی که لغو تحریم‌های اقتصادی فرصت مناسبی را در کشور فراهم کرده این تجهیزات برای استفاده در بخش صنایع معدنی با هزینه اندکی خریداری می‌شود.

 

وی ادامه داد: بسیاری از تجهیزات و ماشین‌آلات صنعت فولاد را نمی‌توان در کشور تولید کرد زیرا این دسته از تجهیزات از فناوری بالایی برخوردار هستند و تنها برخی از کشورها این تجهیزات را تولید می‌کنند و تعداد کارخانه‌هایی که این فناوری را در اختیار دارند بسیار اندک است از سویی با تجهیزات و ماشین‌آلات معمولی نمی‌توان در صنعتی مانند فولاد فعالیت کرد این درحالی است که وجود تحریم‌ها در کشور موانع زیادی را برای استفاده از ماشین‌آلات جدید در صنایع معدنی از جمله صنعت فولاد ایجاد کرد.

 

این کارشناس فولاد با بیان اینکه در سال‌های تحریم قادر نبودیم ماشین‌آلات و تجهیزات جدید را از کشورهای اصلی خریداری کنیم، افزود: برخی از ماشین‌آلات مورد استفاده در صنعت فولاد را که قادر به ساخت آنها در کشور نبودیم از چین خریداری می‌کردیم. این درحالی است که این کشورها از فناوری متوسطی در صنعت فولاد برخوردار هستند و بسیاری از فناوری های خود را از کشورهای پیشرفته وارد می کنند ؛ باوجود پیشرفت زیاد صنعت فولاد ایران به ویژه در فناوری احیای مستقیم حداقل برای چند سال آینده به فناوری نیازمند هستیم.

 

به گفته زائرحیدری در دوران تحریم مواد اولیه موردنیاز صنایع معدنی را با قیمت بالاتر و به صورت نقدی خریداری کرده و قادر نبودیم از اعتبار اسنادی استفاده کنیم علاوه بر آن، این مواد از کیفیت لازم برخوردار نبود اما در شرایط کنونی و در فضای پساتحریم می‌توان این مواد را با کیفیت بالاتر و قیمت مناسب‌تر از کشورهایی مانند برزیل و استرالیا خریداری کرد.

 

فرسودگی ماشین‌آلات صنایع معدنی

 
در همین زمینه ابراهیم جمیلی، رییس خانه اقتصاد ایران نیز درباره چالش‌های اصلی پیش‌ روی فعالان معدن در زمینه ماشین‌ آلات گفت: بخش معدن به‌ویژه در استخراج‌های زیرزمینی، نیازمند استفاده از ماشین‌ آلات جدید و فناوری‌های روز است اما متاسفانه به دلیل تحریم‌ها در تامین ماشین‌آلات معدنی با مشکلات بسیاری مواجه شده است. به اعتقاد جمیلی با رفع تحریم‌ها راه برای تامین ماشین‌ آلات معدنی هموار خواهد شد اما در این میان باید به فکر تامین سرمایه مورد نیاز بود تا بتوانیم ماشین‌آلات معدنی را همراه با فناوری بهره‌برداری وارد کشور کنیم.

 

چندی پیش عبدالرضا صالحی، دبیر انجمن تولید کنندگان و واردکنندگان ماشین‌آلات سنگین معدنی، ساختمانی و راهسازی نیز به واردات برخی ماشین‌آلات فرسوده به کشور از طریق قاچاق اشاره کرده بود. به گفته وی تامین ماشین‌آلات یا از طریق نمایندگی شرکت‌های مطرح و نشان(برند) معدنی به صورت صفر وارد می‌شوند یا افرادی با استفاده از مجوزهای کمیسیون ماده «۱۰۰» اقدام به واردات ماشین‌آلات معدنی فرسوده می‌کنند. این ماشین‌آلات و تجهیزات به‌طور عمده از چین وارد شده که معدنکاران را برای تامین قطعات دچار مشکلات عدیده‌ای می‌کند.

 

تهیه مواد اولیه کیفی در صنایع معدنی

 
ورود فناوری‌های روز دنیا به صنایع معدنی می‌تواند به کاهش مصرف آب، انرژی و مواردی از این دست منجر شده و هزینه تولید را با کاهش همراه کند. مدیرکل دفتر نظارت امور معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: قبل از تحریم‌های اقتصادی در کشور ماشین‌آلات صنایع معدنی از طریق نمایندگی‌هایی که شرکت‌های تولیدکننده امریکایی و ژاپنی در ایران داشتند خریداری می‌شد اما بعد از تحریم‌ها این امکان که بهره‌برداران بتوانند ماشین‌آلات جدید را از طریق این نمایندگی‌ها خریداری کنند از دست رفت و ماشین‌آلات به صورت دست دوم خریداری می‌شد، از این‌رو امکان استفاده از ماشین‌آلات جدید در صنایع معدنی فراهم نشد.

 عباسعلی ایروانی ادامه داد: درحال‌ حاضر فرصت مناسبی برای این نمایندگی‌ها فراهم شده تا دوباره دفاتر نمایندگی خود را در کشور ایجاد کنند و بهره‌برداران نیز می‌توانند به دفاتر مراجعه کرده و ماشین‌آلات خود را تهیه کنند. وی افزود: بخش خصوصی باید در این زمینه با نمایندگی‌ها قرارداد بسته و قراردادهای بانکی را در زمینه خرید ماشین‌آلات صنایع معدنی منعقد کنند و دولت دخالتی در این زمینه نخواهد کرد.

 

مدیرکل دفتر نظارت امور معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: زمانی که مشکلات بانکی برطرف شود و خریداران بتوانند از طریق بانک‌هایی که در کشورهای مبدا و مقصد وجود دارد معاملات بازرگانی خود را انجام دهند قیمت تمام شده مواد اولیه کاهش پیدا خواهد کرد؛ درحالی که در گذشته تهیه مواد اولیه غیرمستقیم انجام می‌شده و هزینه‌هایی به صادرکنندگان و وارد کنندگان تحمیل می‌شد اما در شرایط کنونی تمامی این مشکلات برطرف می‌شود و کارخانه‌های صنایع معدنی معاملات بازرگانی خود را به راحتی انجام می‌دهند.

- مینا ایزدی -


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران