بی‌اعتنایی هند به استراتژی جدید غول‌های فولادی جهان

صنعت فولاد ایران باز هم چهاردهم شد

صنعت فولاد ایران باز هم چهاردهم شد

انجمن جهانی فولاد در تازه ترین گزارش خود، متوسط نرخ کاهش تولید جهانی فولاد در سال 2015 میلادی را 2.8 درصد و ایران را 1.4 درصد اعلام کرده است.

 

به گزارش استیل پدیا به نقل از اقتصاد نیوز در حالی برخی از غول‌های جهانی در شرایط رکود با کاهش هزینه تولید سنگ‌آهن توانسته‌اند در این حیطه باقی بمانند و به رقابت بپردازند که برخی از تولیدکنندگان با عقب‌نشینی در تولید نشان داده‌اند که توان رقابت با دیگر تولیدکنندگان را ندارند. ایران نیز گرچه سال‌های گذشته به‌ عنوان صادرکننده سنگ‌آهن و فولاد به چین و کشورهای اروپایی شناخته می‌شد اما حال به دلیل رکود بازار داخلی و جهانی و سیاستگذاری‌های غلط بسیاری از بازارهای صادراتی خود را از دست داده است، به‌ طوری که رئیس هیات عامل ایمیدرو در اظهارات اخیر خود به صراحت اعلام کرده است سیاست واحدهای تولیدی کشور این بوده که در مجموع میزان تولید فولاد در پله اول به 20 میلیون تن برسد، اما با وجود ظرفیت تولید، شرایط بازار کشش تولید بیشتر را ندارد و باید تلاش کنیم تولید فعلی را حفظ کنیم.

 

این در حالی است که گفته می‌شود صنعت فولاد ایران با تدوین طرح جامع فولادی روبه‌رو است که بر اساس آن باید تا 10 سال آینده ظرفیت تولید فولاد به 55 میلیون تن برسد و این به معنای افزایش ظرفیت تولید سالانه واحدهای تولیدی ایران است.

 

با این حال انجمن جهانی فولاد در تازه ترین گزارش خود، متوسط نرخ کاهش تولید جهانی فولاد در سال 2015 میلادی را 2.8 درصد و ایران را 1.4 درصد اعلام کرده است. وب سایت انجمن جهانی فولاد (world Steel Association) گزارش داده است که ایران در سال 2015 میلادی، 16 میلیون و 110 هزار تن فولاد خام تولید کرده اما این رقم در سال 2014 میلادی، 16 میلیون و 331 هزار تن بود.

 

بر اساس این گزارش، ایران طی سال 2015، همانند سال پیش از آن رتبه 14 را در میان کشورهای تولید کننده فولاد کسب کرد. پیش از ایران، کشورهای چین، ژاپن، هند، آمریکا، روسیه، کره جنوبی، آلمان، برزیل، ترکیه، اکراین، ایتالیا، تایوان و مکزیک به ترتیب رتبه های اول تا سیزدهم را به خود اختصاص دادند. رشد فولاد این کشورها به جز هند، در دوره زمانی مذکور از 0.5 درصد تا 15.6 درصد منفی بوده است به طوری که چین به رغم اینکه 803 میلیون تن فولاد خام تولید کرد اما تولید را نسبت به سال 2014 معادل 2.3درصد کاهش داد.

 

ژاپن نیز با کاهش 5درصدی 105 میلیون تن فولاد خام تولید کرد. امریکا تولید را با کاهش 10.5درصد به‌ 78 میلیون تن رساند. کره جنوبی تولید را 69 میلیون تن تنزل داد که 2.6درصد کمتر از مدت سال 2014 محسوب می شود. برزیل نیز با تولید 33 میلیون تنی شاهد افت 1.9درصدی بود.

 

در میان بزرگان فولاد تنها هند همچنان بی اعتنا به روند کاهش تولید جهانی،‌ 89 میلیون تن فولاد خام تولید کرد که 2.6درصد بیش از رقم تولید سال 2014 است.

بنا بر گزارش ایمیدرو، 66 کشور جهان در سال 2015 میلادی یک میلیارد و 599 میلیون و 484 هزار تن فولاد خام تولید کردند. این در حالی است که این رقم در سال 2014، یک میلیارد و 647 میلیون و 232 هزار تن بود.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران