آخرین وضعیت سنگ‌آهن ایران

آخرین وضعیت سنگ‌آهن ایران

شاخص قیمت سنگ‌آهن ایران با درجه خلوص 60 درصد که در هفته‌های اخیر با نوسان همراه بوده است در هفته گذشته روند افزایشی پیدا کرده و به مرز 40 دلار به ازای هر تن نزدیک شد.

 

به گزارش استیل پدیا، با آغاز سال 2016 میلادی رکود در بازار جهانی سنگ‌آهن همچنان ادامه دارد و کارشناسان به‌ طور کلی برای سال 2016، اوضاع خوبی برای سنگ‌آهن پیش‌ بینی نمی‌کنند و انتظار می‌رود در سال جاری نیز قیمت‌ها بیش از رقم فعلی بالا نرود.در حالی که دیده می‌شد در هفته‌های پایانی سال گذشته قیمت سنگ‌آهن با اندکی افزایش روبه‌رو‌ است، اما کارشناسان معتقدند این افزایش قیمت مقطعی بوده، چراکه تغییر عمده‌ای در وضعیت عرضه و تقاضا در بازار جهانی ایجاد نشده است.

 

دلیل اصلی کاهش قیمت‌ها و ایجاد رکود در بازار سنگ‌آهن، کاهش تقاضای این ماده در چین که بزرگ‌ترین مصرف‌ کننده سنگ‌آهن به شمار می‌رود، کارشناسی شده است و با توجه به ایجاد رکود در بازار فولاد و کاهش تولید آن توسط چین، به نظر می‌رسد تقاضا برای سنگ‌آهن در چین در سال جاری نیز افزایش نخواهد یافت.البته با توجه به سرعت گرفتن رشد اقتصادی کشور هند برخی از کارشناسان پیش‌ بینی می‌کنند که این کشور در آینده بتواند جایگزین چین شده و تقاضایی برای سنگ‌آهن در بازار جهانی ایجاد کند، که البته این برنامه مربوط به سال‌های آینده است.

 

پس از اعلام این شاخص قیمت سنگ‌آهن ایران در متال بولتن، سنگ‌آهن ایران به روند کاهشی قیمتی خود ادامه داد و از 52 دلار تا 35 دلار هم رسید، اما این روزها شاخص قیمت سنگ‌آهن ایران با اندکی افزایش همراه بوده و در هفته‌های اخیر به مرز 40 دلار نزدیک شد.البته این شاخص در دو هفته گذشته با اندکی کاهش همراه بود، اما در هفته گذشته بار دیگر روند افزایشی گرفت و به 39 دلار و 71 سنت رسید.

 

تولید 19 میلیون تن کنسانتره سنگ آهن

 

بیش از 19 میلیون کنسانتره سنگ‌آهن طی 9 ماهه سال 94 توسط شرکت‌های بزرگ معدنی تولید شد. شرکت‌های بزرگ سنگ آهن کشور شامل گل‌گهر، چادرملو، سنگان، توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه و سنگ‌آهن مرکزی از ابتدای فروردین تا پایان آذر امسال، 19 میلیون و 364 هزار و 864 تن کنسانتره سنگ‌آهن تولید کردند.اما این رقم در مدت مشابه سال گذشته، 19 میلیون و 120 هزار و 536 تن بود که حاکی از رشد یک درصدی تولید این محصول است.

 

در این میان، میزان تولید شرکت «گل‌گهر» 7 میلیون و 600 هزار و 796 تن، «چادرملو» 6 میلیون و 574 هزار و 991 تن، «سنگ آهن مرکزی» 2 میلیون و 762 هزار و 384 تن، «معادن و صنایع معدنی خاورمیانه» یک میلیون و 776 هزار و 293 تن و «سنگان» 650 هزار و 400 تن بود. 8 شرکت بزرگ معدنی طی 9 ماهه امسال، 5 میلیون و 569 هزار و 408 تن سنگ‌آهن دانه‌ بندی تولید کردند که در مقایسه با میزان تولید مدت مشابه سال گذشته (7 میلیون و 900 هزار و 421 تن)، 30 درصد کاهش نشان می‌دهد.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران