رونق بازار فلزات پایه در تابستان آینده

رونق بازار فلزات پایه در تابستان آینده

تداوم رکود در بازار فولاد تلاش تولیدکنندگان برای مدیریت بازار برخی محصولات فولادی را شکست داد. بر این اساس تیرآهن به‌عنوان کالایی که برای حفظ بازار آن برنامه‌های بسیاری از سوی تولیدکنندگان آن در جریان بود، از هفته گذشته وارد فاز کاهشی شد.

 

به گزارش استیل پدیا، از جمله اقداماتی که تولید کننده اصلی تیرآهن برای حفظ قیمت این کالا انجام داد، فروش آن به مشتریانی خاص بود. به این ترتیب اگرچه کارشناسان نتیجه این اقدام را ایجاد انحصار در بازار تیرآهن ارزیابی می‌کردند، اما تولید کنندگان این کالا با رد ایجاد انحصار در بازار، استراتژی خود را کنترل بازار فولاد اعلام کردند. با تمام این تفاسیر به نظر می‌رسد رکود؛ مدیریت بازار را مغلوب خود کرده است؛ زیرا قیمت تیرآهن سایز 18 به بالا از ابتدای ماه گذشته تا دیروز از 5 درصد تا 29/ 10درصد افت قیمت داشته است. این میزان افت قیمت که فعالان بازار را با شوک مواجه کرد، از هفته گذشته آغاز شد.

 

به گفته کارشناسان، بعد از انجام یک معامله 50 هزار تنی تیرآهن در بورس کالا که منجر به فروش این محصول با قیمت هرکیلوگرم 1250 تومان شد، قیمت تیرآهن بعد از مدتی طولانی در بازار شکسته شد. اتفاقی که در بورس کالا رخ داد این بود که یک محموله تیرآهن سایز 18 به بالا ابتدا با قیمت هرکیلوگرم 1450 تومان به فروش رسید اما بعد از انجام معامله، قیمت‌ها از سوی فروشنده با اعتراض همراه شد و این معامله با اقاله بیع همراه شد. با این اتفاق محموله یاد شده با قیمتی 200 تومان ارزان‌تر از قیمت اولیه در بورس کالا ارائه شد که اتفاقا یک مشتری برای آن پیدا شد.

 

به این ترتیب این محموله با قیمت 1250 تومان معامله شد که با توجه به قیمت‌های پیشین تیرآهن قیمت بسیار مناسبی به نظر می‌رسید. اما اختلاف قیمتی که بعد از اقاله بیع معامله ایجاد شد، چیزی نزدیک به 10 میلیارد تومان بود. رئیس اتحادیه کشوری فروشندگان آهن با اشاره به مابه‌التفاوت 10 میلیارد تومانی قیمت‌های اعلام شده برای تیرآهن‌های عرضه شده در بورس می‌گوید: این میزان تفاوت قیمت در معامله، بازار را به هم ریخت و باعث شد آنهایی که محصولی در انبار داشتند با زیان چشمگیری همراه شدند.

 

محمد آزاد در ادامه می‌گوید: البته در کنار اتفاق هفته گذشته در بورس کالا، رکود بازار یکی از دلایل اصلی ریزش قیمت‌ها است، در حال حاضر همه در بازار فروشنده هستند و کسی خریدار نیست و حالا با افت قیمت 200 تومانی که برای تیرآهن رخ داد نیز بسیاری از فعالان بازار با زیانی قابل توجه همراه شده‌اند.

 

سوالی که در این میان مطرح می‌شود این است که تکلیف مدیریت بازار تیرآهن چه می‌شود؟ یک کارشناس بازار در پاسخ به این سوال عقیده دارد حالا بازیگران بیشتری وارد بازار تیرآهن خواهند شد و در آینده شاهد رقابتی بیشتر در این حوزه خواهیم بود. این کارشناس عقیده دارد حالا بازار تیرآهن در اختیار عده‌ای خاص نیست و سیستم توزیع و پخش در بازاری که تقاضای چندانی برای آن وجود ندارد رقابتی‌تر خواهد شد. اما اتفاق دیگری که در کنار ریزش قیمت تیرآهن رخ داد، منطقی‌تر شدن قیمت میلگرد و تیرآهن است.

 

پیش از کاهش قیمت تیرآهن بسیاری از کارشناسان بر این باور بودند که فاصله قیمت تیرآهن و میلگرد زیاد است؛ این در حالی بود که ماده اولیه برای تولید این دو محصول مشترک است. محمد آزاد در رابطه با هماهنگ‌تر شدن قیمت تیرآهن و میلگرد می‌گوید: الان میلگرد در بازار روی قیمت 1100 تومان است و تیرآهن نیز به 1250 تومان رسیده است، برخی عقیده دارند حالا قیمت این دو کالا منطقی شده است، اما همیشه قیمت این دو تفاوت‌هایی داشته است زیرا روند ساخت آنها از یکدیگر متفاوت است و تیرآهن فرآیندهای خاص‌تری برای تولید دارد که قیمت نهایی آن را کمی بیشتر می‌کند.

 

پیش‌ بینی سقوط بیشتر برای تیرآهن

 

اما با توجه به اینکه معاملات جدید در بورس کالا بر پایه آخرین قیمت فروش انجام می‌شود، آزاد عقیده دارد که تیرآهن در معاملات بعدی خود شاهد کاهش قیمت بیشتری خواهد بود. او با اشاره به این نکته می‌گوید: آخرین معامله تیرآهن روی قیمت 1250 تومان بوده است، بنابراین محموله بعدی که در بورس کالا عرضه شود روی این قیمت خواهد بود، به نظر می‌رسد معاملات آینده برای جذب مشتری با تخفیف‌هایی همراه خواهد بود که در صورت رخ دادن چنین اتفاقی با کاهش قیمت بیشتری در تیرآهن مواجه خواهیم بود.

 

در حال حاضر پروژه‌های عمرانی کشور در رکود به سر می‌برند و اگرچه زمزمه‌هایی برای اختصاص بودجه‌هایی جدید به این بخش از اقتصاد کشور بعد از آزادسازی پول‌های بلوکه شده وجود دارد، اما تا کنون اتفاق خاصی در این حوزه رخ نداده است. از سویی تاخیر در تصویب بودجه سال 95 نیز عاملی است که کارشناسان را نسبت به بهبود اوضاع پروژه‌های عمرانی و در پی آن صنعت فولاد بد بین کرده است. با این تفاسیر به نظر می‌رسد دور شدن بازار تیرآهن از رونق، ریزش قیمت‌ بیشتری برای این محصول فولادی به همراه داشته باشد.

 

آزاد در این زمینه می‌گوید: در حال حاضر قیمت‌ها در بازار نزولی است، زیرا قیمت‌های جهانی نیز با افت همراه هستند. حالا شمش داخلی با قیمت 980 تا 970 تومان است و در بندر انزلی شمش روسیه یا قزاقستان با قیمت 960 تومان نیز قابل خریداری است، در چنین شرایطی اگر بودجه سال 95 در سال جاری تصویب می‌شد ما امید بیشتری به بهبود بازار فولاد داشتیم، زیرا بودجه طرح‌های عمرانی نهایتا تا فروردین به برخی طرح‌های اختصاص پیدا می‌کرد اما حالا با تاخیر ایجاد شده به نظر می‌رسد انتهای تابستان سال آینده شاهد رونق در بازار فولاد باشیم. آن‌ طور که از خبرها حاصل می‌شود همزمان با افت ارزش روبل و ورود ایران و برزیل به بازار شمش و همچنین رکود در تقاضای صادراتی برای میلگرد، شرایط بازار شمش دریای سیاه متشنج گزارش می‌شود.

 

براساس برآورد پلاتس قیمت شمش به پایین‌ترین سطح خود در 13 سال اخیر رسیده است. همچنین زمزمه‌هایی از فروش شمش ا وکراین به ترکیه با قیمت 265 دلار CFR وجود دارد اما قابل تایید نیست و با در نظر گرفتن نوسانات شدید نرخ روبل ارزش محموله‌های این منطقه به 244 دلار رسیده است. حال با شرایطی که برای شمش در حال رقم خوردن است همچنین واردات محصولات مختلف ساختمانی به کشور از جمله تیرآهن باید دید روند کاهشی قیمت این محصول و سایر محصولات ساختمانی تا چه زمانی ادامه خواهد یافت. به عقیده کارشناسان تنها مانع برای کاهش بیش از پیش قیمت‌ها در بازار فولاد تزریق بودجه به طرح‌های عمرانی است که سرنوشت این بخش نیز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

- سارا مالکی-


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران