سنگ‌آهن ایران بازهم به ۴۰ دلار نزدیک شد

سنگ‌آهن ایران بازهم به ۴۰ دلار نزدیک شد

شاخص قیمت سنگ آهن ایران با درجه خلوص 60 درصد که در هفته‌های اخیر با نوسان همراه بوده است در هفته گذشته روند افزایشی پیدا کرده و به مرز 40 دلار به ازای هر تن نزدیک شد.

 

به گزارش استیل پدیا، با آغاز سال 2016 میلادی رکود در بازار جهانی سنگ آهن همچنان ادامه دارد و کارشناسان به طور کلی برای سال 2016، اوضاع خوبی برای سنگ آهن پیش‌بینی نمی‌کنند و انتظار می‌رود که در سال جاری نیز قیمت‌ها بیش از رقم فعلی بالا نرود.

 

در حالی که دیده می‌شد در هفته‌های پایانی سال گذشته قیمت سنگ آهن با اندکی افزایش رو به رو است، اما کارشناسان معتقدند که این افزایش قیمت مقطعی بوده، چراکه تغییر عمده‌ای در وضعیت عرضه و تقاضا در بازار جهانی ایجاد نشده است.

 

دلیل اصلی کاهش قیمت‌ها و ایجاد رکود در بازار سنگ آهن، کاهش تقاضای این ماده در چین که بزرگ‌ترین مصرف‌ کننده سنگ آهن به شمار می‌رود، کارشناسی شده است و با توجه به ایجاد رکود در بازار فولاد و کاهش تولید آن توسط چین، به نظر می‌رسد که تقاضا برای سنگ آهن در چین در سال جاری نیز افزایش نخواهد یافت.

 

البته با توجه به سرعت گرفتن رشد اقتصادی کشور هند برخی از کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که این کشور در آینده بتواند جایگزین چین شده و تقاضایی برای سنگ آهن در بازار جهانی ایجاد کند، که البته این برنامه مربوط به سال های آینده است.

 

به این ترتیب قیمت جهانی سنگ آهن در سال گذشته با کاهش چشمگیری روبرو شد و همین امر موجبات آن را فراهم آورد که برخی از بزرگ‌ترین معادن سنگ آهن دنیا خود را تعطیل کنند تا تعادلی در بازار ایجاد شود.

 

قیمت سنگ آهن ایران هم در این مدت تحت تاثیر قیمت جهانی با کاهش زیادی همراه بود و این در حالی است که با توجه به تحریم بودن ایران، سنگ آهن ایران با قیمتی کمتر از قیمت واقعی آن به فروش می‌رفت و این موضوع سبب شد تا برخی از مراجع اعلام قیمت سنگ آهن در دنیا که خود در این بخش ذی نفع بودند، قیمت سنگ آهن ایران را بسیار پایین تر از آنچه که بوده اعلام کنند.

 

با توجه به این وضعیت، انجمن سنگ آهن ایران بر آن شد تا با مذاکره با موسسه بین‌المللی متال بولتن، خواستار اعلام قیمت سنگ آهن ایران توسط این موسسه شود و به این ترتیب در ماه‌های گذشته متال بولتن برای اولین بار شاخص قیمت سنگ آهن ایران با درجه خلوص 60 درصد را اعلام کرد.

 

پس از اعلام این شاخص قیمت، سنگ آهن ایران به روند کاهشی قیمتی خود ادامه داد و از 52 دلار تا 35 دلار هم رسید، اما این روزها شاخص قیمت سنگ آهن ایران با اندکی افزایش همراه بوده و در هفته‌های اخیر به مرز 40 دلار نزدیک شد.

 

البته این شاخص در دو هفته گذشته با اندکی کاهش همراه بود، اما در هفته گذشته بار دیگر روند افزایشی گرفت و به 39 دلار و 71 سنت رسید.

 

هرچند که این افزایش قیمت برای سنگ آهنی‌ها خبر خوش به شمار می‌رود، اما مهم این است که این قیمت حفظ شده و در سال جاری دوباره با کاهش محسوس روبرو نشود. 


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران