برتری ها و ضعف های سنگ آهن ایرانی در بازار صادرات

نگاه تاجران چینی به سنگ آهن ایران

نگاه تاجران چینی به سنگ آهن ایران

تاجران و خریداران چینی انتظار ندارند پس از لغو تحریم ها علیه ایران، حجم صادرات سنگ آهن این کشور افزایش چندانی بیابد و دلیل آن را افت قیمت سنگ آهن و بازار بی رونق فولاد، بر می شمرند.

 

شرایط صادراتی برای سنگ آهن ایران

 
به گزارش استیل پدیا، صادرات سنگ آهن از ایران، معمولا در بازه عیاری 58 تا 62 درصد، برای سنگ آهن فاین، و در بازه 65 تا 67 درصد برای کنسانتره سنگ آهن، انجام می شود.

 
مواد معدنی ایران، عموما از مسیر پاناماکس (Panamax)، به چین می رسد. همچنین مدت زمانی که به طول می انجامد تا محموله ای از بندرعباس (اصلی ترین بندر ایران) به کینگداو در جنوب چین برسد، حدود 24 روز است.

 

تفاوت سنگ آهن ایران با سایر کشورها

 
یکی از تاجران چینی در شانگهای، ضمن ابراز امیدواری از اینکه لغو تحریم ها می تواند درهای جدیدی را به روی صادرات ایران بگشاید، افزود سنگ آهن ایران از خصوصیات سینترینگ خوبی برخوردار است که سبب می شود در میان خریداران چینی، طرفداران زیادی داشته باشد.

 
یکی دیگر از تاجران در هبئی در این خصوص معتقد است سنگ آهن فاین ایران، در مقایسه با محموله های سایر کشورها دانه ریزتر است و اگر هنوز سنگ آهن حوالی 140 دلار بر تن معامله می شد، این نوع سنگ آهن ایران هواداران بسیاری داشت. اما اکنون رقابت برای تولیدکنندگان ایرانی دشوار شده است چراکه هزینه های تولید سنگ آهن در این کشور، بالاست.

 
گفتنی است برخی نظرات دیگر نیز درباره سنگ آهن ایران وجود دارد که می توان از جمله آنها به درصد بالای فسفر و همچنین تمایل به فاین استرالیا به جای ایران، به دلیل اطمینان از کیفیت آنها، اشاره کرد.

 

سهم ایران در واردات سنگ آهن چین

 
واردات چین در سال 2015 به 952.72 میلیون تن رسید که از رشد 2.2 درصدی نسبت به 2014 حکایت دارد. سهم ایران در واردات سنگ آهن چین در سال 2015 تنها 13 میلیون تن بوده است؛ در حالیکه سال 2014 این رقم برابر 20 میلیون تن ثبت شده است.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران