تعرفه واردات در آمریکا ۲۳ برابر ایران

فولاد چینی گربه سیاه صنعت فولاد ایران

فولاد چینی گربه سیاه صنعت فولاد ایران

در حالی واردات بی رویه فولاد از چین کارخانه های فولاد کشور را به مرز تعطیلی رسانده که کشور آمریکا برای واردات فولاد و در راستای تقویت تولید داخلی خود ۲۳۶ درصد تعرفه تعیین کرده و تعرفه تعیین شده در ایران فقط ۱۰ درصد است.

 

به گزارش استیل پدیا، محمد سعیدی‌ کیا اواسط آذرماه سال جاری با تشریح برنامه‌های بنیاد مستضعفان در حوزه اقتصاد مقاومتی، محرومیت‌ زدایی و اشتغال‌ زایی اظهار کرد: احداث کارخانه‌های روغن‌ کشی، رب، کنسانتره، احیا و بهره‌ برداری از معادن، بیابان‌ زدایی، احداث پروژه‌های حمل‌ و نقلی و... از جمله برنامه‌های دنیا در راستای آبادانی مناطق محروم کشور است. 

 

وی با اشاره به اینکه واگذاری زمین‌های علوی به محرومان و افراد واجد شرایط یکی دیگر از برنامه‌های راهبردی بنیاد است، از سرمایه‌ گذاری در صنایع بالادستی به عنوان یکی از برنامه‌های اولویت‌ دار بنیاد یاد کرد و افزود: سرمایه‌ گذاری برای توسعه منطقه محروم قلعه‌ گنج و احداث کارخانجات برای تولید محصولات صنعتی از جمله برنامه‌هایی است که هم‌ اکنون در حال اجراست. 

 

شرکت فولاد کاوه جنوب یکی از همین کارخانجاتی است که عملیات احداث آن از سال 86 در منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس در زمینی به مساحت 170 هکتار آغاز شد. 

 

علی دهاقی مدیرعامل شرکت مذکوربا اشاره به اینکه براساس افق چشم‌انداز 1404 کشور تولید سالانه فولاد باید 55 میلیون تن برسد، اظهار کرد: سهم شرکت کاوه پارس به عنوان هلدینگ گسترش صنایع معدنی بنیاد مستضعفان براساس اسناد بالادستی و چشم‌انداز 10 درصد پیش‌بینی شده که براین اساس باید 5.5 میلیون تن فولاد در سال تولید شود. 

 

وی با بیان اینکه فاز اول فولاد کاوه با ظرفیت 1.2 میلیون تن در سال و با آخرین تکنولوژی اروپایی و ظرفیت ذوب 170 تن آماده بهره‌برداری شده است، یادآور شد: تاکنون حدود 400 تن شمش فولادی در این کارخانه تولید شده و پیش‌ بینی می‌شود از اوایل سال آینده بتوانیم با ظرفیت اسمی تولید کنیم. 

 

مدیرعامل شرکت فولاد کاوه جنوب با بیان اینکه فاز دوم فولاد سازی با پیشرفت فیزیکی حدود 38 درصدی تا پایان سال 96 به بهره‌برداری می‌رسد، افزود: ظرفیت این فاز نیز 1.2 میلیون تن است که تجمیع این دو فاز تولید سالانه 2.4 میلیون تن فولاد را به همراه دارد، به این ترتیب سهم 10 درصدی محقق می‌شود. 

 

دهاقی در ادامه با اشاره به اینکه نبود زیرساخت لازم برق، آب، گاز، راه دسترسی تامین مواد اولیه و افزایش نقدینگی از جمله مشکلات همیشگی صنایع به خصوص صنعت فولاد کشور است، تاکید کرد: در حال حاضر به جای اینکه در این بخش تمام دغدغه‌ها را به توسعه طرح‌های مرتبط با حوزه فعالیت متمرکز کنیم مجبور به برنامه‌ریزی برای رسیدن به عقب‌ ماندگی‌های این حوزه هستیم.  

 

مدیرعامل شرکت فولاد کاوه جنوب با بیان اینکه هم‌اکنون با کمبود مواد اولیه مواجه هستیم یادآور شد: این در حالی است که مواد اولیه به صورت کنستانتره، آهن اسفنجی و گندله در حال صادرات است که در صورت توقف خام‌ فروشی در کشور علاوه بر افزایش ارزش افزوده، باعث اشتغال‌زایی بسیار بالایی هم می‌شود. 

 

وی با اشاره به سرمایه‌گذاری حدود 6 هزار میلیارد تومانی و یک میلیاردیورویی برای احداث کارخانه فولاد اظهار کرد: وجود بندر شهید رجایی، خط سراسری راه‌آهن و آب شیرین کن از جمله مزیت‌های این کارخانه است. 

 

دهاقی با اشاره به اینکه تجهیزات مورد نیاز از کشورهای اروپایی اسپانیا، آلمان و ایتالیا خریداری شده از اتصال این کارخانه به شبکه ریلی طی سال 95 خبر داد و گفت: در شرایط کنونی که حاشیه سود به سمت صفر میل می‌کند باید به سمتی برویم تا از منفی شدن سود جلوگیری کنیم. 

 

وی از ایجاد اشتغال مستقیم برای 2 هزار نفر در فاز یک این کارخانه خبر داد و گفت: 60 درصد نیروهای جذب شده بومی هستند و این مسئله تاثیر بسیار زیادی در اشتغال‌زایی منطقه داشته است. 

 

مدیرعامل شرکت فولاد کاوه جنوب در پاسخ به پرسش تسنیم در خصوص برنامه این شرکت برای تولید ریل با توجه به نیازمندی‌های کشور در این بخش اظهار کرد: فعلا تولید نورد مقاطع را نداریم اما در برنامه بلندمدت از صفر تا 100 محصولات فولادی را تولید می‌کنیم و احتمالا تولید وی نیز یکی از آنها خواهد بود.

 

همانگونه که مدیرعامل این شرکت داخلی بر ضرورت جلوگیری از منفی شدن حاشیه سود تاکید کرد، مدتهاست کارخانه‌های فولادسازی کشور با معضلی به نام واردات دست و پنجه نرم می‌کنند. هم‌اکنون شمش چینی با قیمتی بسیار پایین‌تر از قیمت محصولات داخلی وارد می‌شود که این مسئله تولید فولاد در کشور را با چالش‌های اساسی روبه‌رو کرده است. یکی از درخواست‌های تا الان این بخش افزایش تعرفه واردات فولاد است. تا حدود دو هفته پیش تعرفه واردات مقاطع فولادی 4 درصد بود که با رشد 6 درصدی هم‌اکنون به 10 درصد افزایش یافته است.

 

گرچه این اقدام دولت با هدف جلوگیری از افزایش واردات انجام شده اما کارشناسان معتقدند برای جلوگیری از تعطیلی بیش از حد کارخانه های تولیدی باید تعرفه واردات بالای 100 درصد تعیین شود، در شرایط کنونی کشور آمریکا برای واردات فولاد در راستای تقویت داخلی خود 236 درصد تعرفه تعیین کرده است. فعالان بخش صنعتی کشور بر این باورند که واردات بی‌رویه شمش چینی علاوه بر حذف گسترده فرصت‌های شغلی باعث شده بسیاری از واحدهای تولیدی کشور تعطیل شوند. 


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران