تب صعودی سنگ‌آهن جهانی فرو نشست

تب صعودی سنگ‌آهن جهانی فرو نشست

قیمت سنگ‌آهن پس از سه روز رشد، در معاملات آتی روز چهارشنبه با افت مواجه شد. این در حالی است که نگرانی در مورد عرضه مازاد سنگ‌آهن، انتظارات افزایش تولید کارخانه‌های فولاد را کاهش داده است.

 

به گزارش استیل پدیا، قیمت هر تن سنگ‌آهن برای تحویل در ماه مه ‌در بورس کالای دالیان با افتی 94/ 0‌درصدی به 5/ 316 یوآن (48 دلار و 12 سنت) رسید. قیمت سنگ‌آهن روز گذشته به بالاترین مقدار خود طی دو هفته اخیر رسیده بود.

 

وانگ‌یی‌لین، تحلیلگر سینواستیل در پکن اعلام کرد: سودآوری کارخانه‌های فولاد بهبود یافته، بنابراین احتمالا تولید فولاد افزایش خواهد یافت ولی این موضوع موقتی بوده و شرایط کلی عرضه مازاد سنگ‌آهن را تغییر نمی‌دهد، بنابراین قیمت‌ها در کوتاه‌مدت دارای نوسان خواهد بود.

 

قیمت سنگ‌آهن با سقوط به 5/ 282 یوآن در دهم دسامبر 2015، پایین‌ترین قیمت خود را از زمان راه‌اندازی بورس آتی سنگ‌آهن در اکتبر 2013 تجربه کرد. سقوط شدید قیمت این ماده خام زیان‌دهی کارخانه‌های فولاد را کم کرده است. شرکت بی‌اچ‌پی با تقویت نگاه نزولی خود به بخش سنگ‌آهن، اعلام کرد هیچ‌گونه بهبودی در قیمت سنگ‌آهن در چند سال آینده مشاهده نمی‌کند.

 

این گروه اظهار کرد که این بخش در حال حاضر با عرضه مازاد و کندی رشد اقتصادی در چین (بزرگ‌ ترین‌ مصرف‌ کننده فلزات دنیا) دست و پنجه نرم می‌کند. بزرگ‌ترین‌ شرکت معدن‌کار دنیا با کاهش 10 میلیون تنی، پیش‌بینی خود را از تولید سنگ‌آهن به 237 میلیون تن رساند.

 

براساس گزارش TSI، قیمت هر تن سنگ‌آهن برای تحویل فوری به بندر تیانجین چین با رشدی 5/ 0 درصدی در روز چهارشنبه به 42 دلار و 10 سنت رسیده بود. قیمت میلگرد شانگهای نیز روز چهارشنبه با افت 5/ 0 درصدی و ثبت قیمت 1818 یوآن برای هرتن، به رشد خود خاتمه داد. راکد ماندن میزان تقاضا پس از کندشدن فعالیت‌های ساخت‌وساز در مناطق شمالی چین،‌ دلایل این افت قیمت بوده است.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران