رشد تولید فولاد در بستر برجام

رشد تولید فولاد در بستر برجام

تحقق تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در کشور به عنوان یکی از اهداف چشم‌انداز ۱۴۰۴ موضوعی است که از گوشه و کنار با اظهارنظرهای متفاوتی از سوی کارشناسان و صاحب‌نظران صنعت فولاد روبه‌رو شده است.

 

به گزارش استیل پدیا، با توجه به ظرفیت‌های کشور در بخش معدن و صنایع معدنی و در شرایطی که دروازه‌های ایران به روی بسیاری از کشورهای صاحب‌نام و معتبر در عرصه تولیدات فولادی گشوده می‌شود، بهره‌ گیری درست از سرمایه‌هایی که همزمان با ورود سرمایه‌ گذاران خارجی وارد کشور می‌شود و مدیریت درست این سرمایه‌ها برای تقویت زیربناهای تولیدی به منظور افزایش ظرفیت تولید فولاد از اهمیت قابل‌ توجهی برخوردار است. از سویی ورود جدیدترین فناوری‌های تولید فولاد به کشور به‌ منظور تضمین کیفیت محصولات فولادی امری است که منجربه تحقق صادرات ۱۴درصدی این محصولات به کشورهای خارجی خواهد شد.

 


۳ عامل مهم دستیابی به هدف

 
در همین زمینه مدیرعامل شرکت ملی فولاد ایران با اشاره به اینکه در پسابرجام فرصت‌های زیادی برای سرمایه‌گذاری کشورهای صاحب‌نام خارجی در کشور فراهم می‌شود گفت: ظرفیت‌های موجود در کشور مانند معادن غنی سنگ‌آهن، انرژی، نیروی‌انسانی متخصص و تحصیلکرده در بخش‌های فنی و مهندسی، مجاورت کشور با دریا و اتصال به آب‌های آزاد به منظور صادرات و واردات محصولات تولیدی مزیت‌های مناسبی برای کشورهای خارجی به منظور سرمایه‌گذاری در صنعت فولاد کشور به شمار می‌روند.

 

عبدالمجید شریفی در ادامه خاطرنشان کرد: کشورهای صاحب نام در دوران پسا تحریم از طریق سرمایه‌گذاری مستقیم در کشور و تاسیس کارخانه‌های فولادی و همچنین از طریق فاینانس (تامین منابع مالی مورد نیاز اجرای پروژه‌ها و خرید تجهیزات طرح‌های تولیدی با استفاده از تسهیلات اعتباری خارجی) می‌توانند با ایران در عرصه تولیدات فولادی مشارکت داشته باشند. شریفی اظهار کرد: همزمان با گسترش همکاری‌های ایران و کشورهای خارجی در دوران پسابرجام بسیاری از فناوری‌ها روز دنیا برای تولید فولاد وارد کشور می‌شود که این اقدام به افزایش میزان تولید و ارتقای کیفیت محصولات فولادی کمک زیادی می‌کند. درواقع تحقق این امر کشور ما را برای دستیابی به هدف تولید ۵۵ میلیون تنی فولاد که در افق ۱۴۰۴ نیز به آن اشاره شده،‌ یاری می‌رساند.

مدیرعامل شرکت ملی فولاد ایران با بیان اینکه در دوران پسابرجام به منظور دستیابی به تولید ۵۵ میلیون تن فولاد باید ۳ نکته بسیار مهم را در این صنعت مدنظر قرار داد، خاطرنشان کرد: برای سرمایه‌گذاری در صنعت فولاد مکان و موقعیت تاسیس کارخانه‌های فولادی، فناوری مورد استفاده برای تولید فولاد و ظرفیت اقتصادی یعنی میزان تولید محصولات فولادی باید مورد توجه قرار بگیرد.

 

وی در تشریح سخنانش افزود: مکان تاسیس کارخانه‌های فولادی از جهت دسترسی به آب‌های آزاد، دسترسی به خطوط راه‌آهن و تسهیل در فرآیند حمل‌ونقل به منظور تحقق بخشی به امر صادرات محصولات فولادی از اهمیت زیادی برخوردار است علاوه بر آن بهره‌گیری از فناوری‌های روز دنیا منجر به مصرف بهینه انرژی در این صنعت می‌شود. درواقع با استفاده از این فناوری‌ها می‌توان میزان تولید فولاد را افزایش داد و کیفیت تولیدات فولادی را تضمین کرد به گونه‌ای که علاوه بر تامین نیاز صنایع داخلی، صادرات این محصولات به کشورهای خارجی ارزش‌افزوده بالایی را در این صنعت ایجاد کند.

 

شریفی ادامه داد: ظرفیت تولید اقتصادی هر کارخانه فولاد در کشور چین ۱۰ میلیون تن، ظرفیت اقتصادی هرکارخانه تولید فولاد در اروپا بین ۳ تا ۵ میلیون تن فولاد است از این‌رو ایران نیز باید با استفاده از تجربه‌های کشورهای خارجی در بخش فولادسازی میزان تولید این محصول را افزایش دهد به‌گونه‌ای که میزان تولید برای کشور صرفه اقتصادی داشته باشد. وی ظرفیت کل تولید فولاد کشور در شرایط کنونی را ۲۳ میلیون تن اعلام کرد و گفت: تحقق هدف عنوان شده در افق ۱۴۰۴ به جدیت فولادسازان و مدیران این صنعت، چگونگی استفاده از منابع موجود در کشور، تامین منابع مالی و تامین زیربناهای تولیدی مانند برق، آب، گاز، حمل‌ونقل بستگی دارد.

 

علاوه بر آن اجرایی شدن این ۳ فاکتور در دوران پسابرجام یعنی بهره‌گیری از فناوری روز دنیا، ظرفیت اقتصادی تولید، انتخاب مکان مناسب برای تاسیس کارخانه‌های فولادی مسیر تولید کنندگان فولاد را برای تحقق اهداف عنوان شده در افق ۱۴۰۴ تسهیل می‌کند. مدیرعامل شرکت ملی فولاد ایران تاکید کرد: کاهش قیمت نهایی محصولات نکته‌ای است که تمامی تولید کنندگان فولاد به منظور حضور در بازارهای جهانی و رقابتی شدن باید مورد توجه قرار دهند زیرا درحال‌ حاضر کاهش قیمت تمام شده محصولات فولادی منجر به رقابتی شدن تولید کنندگان در این عرصه خواهد شد به عنوان مثال کاهش قیمت تولید سنگ‌آهن به روش‌های مختلف و همچنین کاهش هزینه انتقال آن از طریق حمل این مواد با کشتی‌هایی که اندازه آنها بزرگ است از روش‌های مرسومی است که در دنیا برای کاهش قیمت تمام شده محصولات استفاده می‌شود و کشور ما نیز با بهره‌گیری از این روش‌ها در دوره پسابرجام می‌تواند به اهداف عنوان شده در افق ۱۴۰۴ جامه عمل بپوشاند.

 
تزریق منابع مالی

 
در این زمینه محمدخان داداش‌پور، یکی از کارشناسان صنعت فولاد و مدیرعامل پیشین شرکت ملی فولاد ایران نیز گفته است: در صورت محقق شدن پیش شرط‌های لازم برای تولید ۵۵ میلیون تن فولاد رسیدن به این میزان تولید در افق ۱۴۰۴ دور از انتظار نیست. خان داداش‌ پور به سخنان برخی از فعالان صنعت فولاد مبنی بر اینکه رسیدن به هدف تولید سالانه ۵۵ میلیون تن فولاد در چشم‌انداز ۱۴۰۴ رویایی بیش نیست واکنش نشان داده و گفته است برنامه تولید ۵۵میلیون تن فولاد براساس طرح جامع فولاد که از سوی شرکت ملی فولاد ایران بررسی شده، عملی است و در صورتی که رشد اقتصادی متعادل داشته باشیم، با توجه به ظرفیت‌های کشور مانند منابع غنی سنگ‌آهن، گاز و نیروی انسانی توانمند می‌توان به هدف تعیین شده در این چشم‌انداز دست پیدا کرد.

 
مدیرعامل شرکت ملی فولاد ایران با تاکید بر اینکه با مدیریت درست و برنامه‌ ریزی مطلوب می‌توان برای دستیابی به تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در کشور حرکت کرد، گفته است تزریق منابع مالی یکی از راهکارهایی است که باید در برنامه‌ریزی‌ها در نظر گرفته شود و انتظار می‌رود که در فضای جدیدی که در پساتحریم پیش‌روی فولادسازان قرار می‌گیرد بتوان این منابع را جذب کرد. بنابر اظهارات این کارشناس صنعت فولاد تحقق تولید ۵۵ میلیون تن فولاد با تفکر رشد اقتصادی ۷تا ۸ درصد در کشور پیش‌بینی شده است؛ رشد اقتصادی قبل از روی کارآمدن دولت یازدهم منفی بوده و اکنون مثبت شده اما رشدی که تضمین کند بخش‌های مختلف اقتصاد کشور فعال می‌شود و به تولید ۵۵ میلیون تنی فولاد می‌رسیم، تحرک بیشتری می‌طلبد.

 

مدیریت سرمایه‌های خارجی

 
هدایت سرمایه‌های خارجی به منظور افزایش ظرفیت تولید فولاد، مدیریت و برنامه‌ ریزی مطلوب از مواردی است که باید در دوران پسابرجام از سوی تمامی دست‌اندرکاران صنعت فولاد درنظر گرفته شود. مرتضی آقاجانی، مدیرعامل شرکت مهندسی معادن و فلزات (MME) بر این مطلب تاکید فراوانی دارد. آقاجانی معتقد است: دستیابی به تولید ۵۵ میلیون تن فولاد دور از دسترس نیست اما با توجه به شرایطی که صنعت فولاد با آن مواجه شده و مازاد تولیدی که در سطح جهان وجود دارد به نظر نمی‌رسد که تحقق این هدف در برنامه قرار گیرد و درواقع باید برای دستیابی به این هدف تجدیدنظر کرد.

 

مرتضی آقاجانی درباره نقش پسابرجام در دستیابی به هدف تولید ۵۵ میلیون تنی فولاد در کشور اظهار کرد: با لغو کامل تحریم‌های اقتصادی بسیاری از موانعی که در گذشته در این صنعت وجود داشته، برداشته خواهد شد اما باید دید در این فرصت برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری‌ها در صنعت فولاد به کدام سمت و سو می‌رود و در این زمینه چگونه برنامه‌ ریزی می‌شود.

 

آقاجانی با بیان اینکه کشور ایران دارای منابع غنی، ذخایرفراوان و نیروی انسانی متخصص است که این عوامل فضای مناسبی را برای سرمایه‌گذاران خارجی فراهم می‌کند، افزود: چگونگی استفاده از امکانات و فرصت‌هایی که در دوران پساتحریم در اختیار کشور قرار می‌گیرد مهم است؛ درواقع سرمایه‌های خارجی باید به سمت تولید و توسعه زیرساخت‌ها هدایت شود و در این زمینه برنامه‌ ریزی مطلوبی انجام شود اما درمقابل در صورتی که این سرمایه‌ها به سمت کالاهای وارداتی روانه شوند برای تولید و صنعت کشور نفعی نخواهد داشت و با این اقدام ایران به بازاری برای محصولات تولیدی دیگر کشورها تبدیل می‌شود.

 

وی تاکید کرد: در فرصتی که زمینه برای سرمایه‌گذاری خارجی در ایران فراهم می‌شود و با آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران در خارج از کشور، مدیریت این سرمایه‌ها و هدایت آنها به صنعت فولاد و بخش‌های زیربنایی به منظور افزایش ظرفیت تولید در این بخش نقش تعیین‌ کننده‌ای دارد.

- مینا ایزدی-


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران