بالاخره ورق به نفع سنگ آهنی ها برگشت

بالاخره ورق به نفع سنگ آهنی ها برگشت

بالاخره ورق به نفع سنگ آهنی ها برگشت وضعیت نرخ بهره مالکانه در بودجه سال آینده و اثرات رفع تحریم ها بر وضعیت تولید کنندگان سنگ آهن مورد بررسی قرار گرفته است که نتایج مثبتی را برای آنها همراه خواهد داشت.

 

به گزارش استیل پدیا، بر اساس تبصره هفتم بودجه سال آینده، دولت با شناخت شرایط حاکم بر سنگ آهن و بازارهای جهانی، حقوق مالکانه خود را از معادن نسبت به سال قبل 500 میلیارد تومان کاهش داده است.

 
بر همین اساس، در این تبصره از بودجه سال آینده، نرخ بهره مالکانه معادن به‌ صورت پلکانی عددی بین 10 تا 20 درصد تعیین‌شده که نسبت به سال قبل 5 درصد کاهش داشته است که به عقیده فعالان این صنعت، دولت این کاهش 5 درصدی با نگاهی منطقی به وضعیت کنونی کارخانجات سنگ آهنی تعیین کرده تا بدین ترتیب درآمدی معادل 1200 میلیارد تومان از این بابت کسب کند که نسبت به سال قبل 500 میلیارد تومان کمتر می‌شود.

 
اما مهم ترین نکته ایی که مطرح می‌شود این است، آیا سنگ آهنی‌ها قادر به پرداخت این عدد هم خواهند بود ، چراکه بر اساس آمار منتشره در سال گذشته از کل درآمدی که دولت برای دریافت از نرخ بهره مالکانه در نظر گرفته بود، تنها 300 میلیارد تومان محقق شده است.

 
قدیر قیافه، یک عضو هیئت‌مدیره انجمن تولید کنندگان و صادرکنندگان سنگ‌ آهن معتقد است: که این کاهش 5 درصدی چندان تأثیری در وضعیت سنگ‌آهنی‌ها ندارد زیرا در شرایط کنونی تولید کنندگان سنگ‌آهن با چالش‌های زیادی مانند، هزینه استخراج، فرآوری و حمل‌ونقل‌ مواجه هستند به‌طوری‌که گاهی هزینه حمل‌ونقل محصول از معدن تا بندرعباس نزدیک به نیمی از هزینه تمام‌شده را تشکیل می‌دهد.

 

او تصریح می‌کند: بر همین اساس به‌ صراحت می‌گویم قدرت تمام شدن سنگ‌آهن در مقایسه با دیگر کشورها بسیار بالاست و از سویی دیگر وضعیت بازار جهانی اصلاً بر وفق مراد ما تولید کنندگان نیست اما امیدواریم در دوران پسا تحریم بتوانیم بدون واسطه وارد بازارهای جهانی شویم زیرا در طی این سال‌ها زیر فشار تحریم‌ها چین همانند یک واسطه برای ایران سنگ‌آهن به سایر کشورها می‌فروخت.

 
به‌هرروی به نظر می‌رسد رفع تحریم‌ها، شرکت‌های سنگ‌آهنی‌ها برای نفس تازه کردنی دوباره امیدوار کرده است، چراکه بسیاری از آن‌ها امیدوار هستند با لغو تحریم‌ها و امکان گشایش ال سی بدون محدودیت‌های گذشته، سنگ‌آهن خود را باقیمتی بالاتر به مشتریان خود بفروشند، چراکه تا امروز واسطه گران محصول آنان را بسیار کمتر از بازار جهانی خریداری می‌کردند.

 
به گفته کیوان جعفری طهرانی از دیگر اعضای انجمن تولید کنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن، پیش‌بینی می‌شود با لغو تحریم‌ها قیمت سنگ‌آهن 5 تا 10 درصد رشد کند اما کاهش حق بهره مالکانه در شرایط کنونی نمی‌تواند تأثیر چندانی در صورت‌های مالی تولید کنندگان داشته باشد.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران