نسخه پسابرجامی ایمیدرو برای جذب سرمایه در معادن

نامه کرباسیان به جهانگیری برای تشکیل کارگروه فراجناحی

نامه کرباسیان به جهانگیری برای تشکیل کارگروه فراجناحی

رئیس هیات عامل ایمیدرو در خصوص جذب سرمایه خارجی به معاون اول رئیس‌جمهور پیشنهاد تشکیل کارگروه فراجناحی را مطرح کرد و پیاده‌سازی الگوی پرو در معادن ایران را قابل قبول دانست.

 

به گزارش استیل پدیا، به فاصله کوتاهی پس از اجرای برجام و لغو تحریم‌های بین‌المللی خبر از ابراز تمایل شرکت‌های بزرگ خارجی برای برگشت به بازار ایران و احیای همکاری‌ها شنیده شد. تا جایی که برخی از کارشناسان یادآور شدند که در دوران جدید اقتصادی، کشور به لحاظ بستر جذب این سرمایه‌ها هنوز ناهموار است و قوانین و مقررات نیاز به تمهیدات جدید و ویژه دارد. با این حال به نظر می‌رسد گذر از تحریم‌ها و برقراری روابط مالی تمامی بانک‌های ایرانی با نظام مالی جهانی فصل جدیدی را برای ایران رقم زده است.

 

اما چقدر شرایط سازمان‌های دولتی برای جذب سرمایه خارجی فراهم است؟ اخیرا رییس هیات عامل ایمیدرو سکاندار یکی از سازمان‌های توسعه‌ای وابسته به دولت در راستای تسهیل جذب سرمایه خارجی در بخش معدن ایران به اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری پیشنهاد داده تا کارگروه فراجناحی تشکیل شود. مهدی کرباسیان با ارسال نامه‌ای به معاون اول رییس جمهوری پیشنهاد کرده که در دوران جدید اقتصادی بررسی،‌ تصویب و پیاده‌ سازی مقررات،‌ تنها با اقدامات وزارت صنعت معدن و تجارت و نیز ایمیدرو امکان پذیر نیست و این امر مشارکت سایر وزارتخانه‌های اقتصادی همچون وزارت امور اقتصاد و دارایی،‌ راه شهرسازی،‌ نفت، ‌نیرو و سازمان‌های حفاظت محیط زیست، مدیریت و برنامه‌ ریزی و قوای مقننه و قضاییه خواستار است.

 

آن گونه که ایمیدرو اعلام کرده، مهدی کرباسیان بر این باور است که کارگروه فرابخشی می‌تواند موضوع تدوین و اجرای قوانین و مقررات تسهیل کننده سرمایه خارجی را برای افق پیش روی اقتصاد ایران برعهده گیرد که در این صورت معدن می‌تواند با بهره‌گیری از توانمندی‌های موجود گامی در جهت اقتصاد مقاومتی بردارد.

 

او همانطور که تشکیل کارگروه فرابخشی را مورد تاکید قرار داده، پیاده‌ سازی الگوی پرو در ایران را بهترین نسخه برای جذب سرمایه دیده و بهره‌مندی از تجربه کشورهای مختلف معدنی دنیا را توصیه کرده است. بنا بر گفته کرباسیان، پرو در امریکای لاتین نمونه‌ای موفق برای جذب سرمایه‌های خارجی است به طوری که این کشور در سال 2013 میلادی توانست از کل 124.7 میلیارد دلار سرمایه‌ گذاری در معادن مختلف دنیا، 50 میلیارد دلار را روانه معادن خود کند. همچنین پرو در سال 2013 به تنهایی 24 درصد از سرمایه‌گذاری خارجی در معدن را جذب کرده است.

 

ایمیدرو طی یك سال اخیر مذاكرات متعددی را با شركت‌های اروپایی، استرالیایی و كانادایی برای سرمایه‌ گذاری در معدن انجام داده است. اما در سال‌‌های تحریم، شركت‌های معتبر خارجی به دلیل حفظ منافع خود نگران سرمایه‌ گذاری در ایران بودند. این در حالی است که ایمیدرو با توجه به تمامی مشكلات و محدودیت‌های بین‌المللی، طرح‌های فولادی و معدنی خود را متوقف نكرده و حتی طرح‌هایی كه در گذشته نیمه فعال و راكد بوده هم اكنون فعال نگه داشته است. حال باید دید معاون اول رئیس‌ جمهور با پیشنهاد ایمیدو برای ایجاد کارگروه جذب سرمایه خارجی چه میزان موافق است و چقدر این نگاه در تیم اقتصادی دولت روحانی همخوانی دارد؟


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران