معاون بهره برداری فولادهرمزگان

مزیت‌های فنی و کیفی در دوران رکود به کمک فولادسازان می‌آید

مزیت‌های فنی و کیفی در دوران رکود به کمک فولادسازان می‌آید

معاون بهره برداری فولاد هرمزگان گفت: فولاد هرمزگان به دنبال افزایش قدرت رقابت برای بالا بردن سهم خود در بازار فولاد داخلی است. در این رابطه با توجه به کاهش قیمت فولاد در بازارهای جهانی متأثر از کاهش قیمت انرژی، قیمت مواد اولیه و همچنین کاهش رشد اقتصادی چین و به دنبال آن افزایش صادرات فولاد این کشور، فولاد هرمزگان بهره‌وری بیشتر را سرلوحه کار خود قرار داده و سعی در حفظ تولید کرده است.

 

به گزارش استیل پدیا محمدجعفر پارسی با اشاره به این مطلب که مزیت های فنی و کیفی در دوران رکود به کمک فولادسازان می آید، افزود: سطح کیفی بالای فولاد، این امکان را به فولاد هرمزگان می دهد که محصول کیفی و قابل ارائه در بازاهای جهانی داشته باشد. فرآیند تولید در مجتمع فولادهرمزگان به گونه ای است که به علت عدم استفاده از قراضه و امکان شارژ 100 درصدی آهن اسفنجی در کوره های ذوب، کیفیت فولاد تولید شده افزایش می یابد. از این رو در شرایط رقابتی بازار، فولادهرمزگان با ارائه محصول کیفی تر سعی در حفظ سهم خود در بازار دارد.

 

معاون بهره برداری فولاد هرمزگان با تأکید بر این مطلب که حفاظت از صنعت فولاددر دوران رکود نیاز به انجام برخی اقدامات هوشمندانه دارد اظهار کرد: در حال حاضر شرایطی بر بازار جهانی فولاد حاکم شده است که بزرگ‌ترین فولادسازان جهان را نیز تحت تاثیر قرار داده است. افت تقاضای جهانی فولاد سبب شده است تا رکود بر بازار این فلز سایه افکند و قیمت‌ها را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

 

وی اضافه کرد: چین به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده و مصرف‌کننده فولاد جهان سیاست‌های خود را در خصوص اهداف توسعه‌ای و نرخ رشد اقتصادی تغییر داده و همین امر کاهش مصرف داخلی فولاد چین را رقم زده است. چین در حال حاضر 300میلیون تن مازاد تولید دارد و برنامه صادرات خود را تا پایان سال 2015 میلادی تا 110میلیون تن هدف‌گذاری کرده است و این در حالی است که تا کنون حدود 1/67 میلیون تن از برنامه خود را محقق ساخته است.

 

پارسی خاطرنشان کرد: در چنین شرایطی، تولیدکنددگان فولادی جهان با ابزارهای مختلف به مقابله با دامپینگ فولاد چین پرداختند. همین وضعیت صنعت فولاد ایران را نیز تحت تاثیر قرار داد.

 

وی افزود: در شرایطی که اغلب کشورهای تولیدکننده فولاد جهان به منظور حمایت از صنعت فولاد داخلی و مقابله با دامپینگ چینی متوسل به ابزارهای تعرفه‌ای شدند، چنین اقدامی در کشور ما با تاخیر همراه بود و متضرر شدن فولادسازان داخلی را در پی داشت.

 

معاون بهره برداری فولادهرمزگان اضافه کرد: به عنوان نمونه ترکیه به منظور حمایت از فولادسازان داخلی خود، نرخ تعرفه واردات فولاد چین را از یک سال پیش به میزان چشم‌گیری افزایش داد. تعرفه واردات مفتول چینی به ترکیه از 3درصد به 40درصد افزایش پیدا کرد. همچنین تعرفه واردات میلگرد و شمش فولاد هم با افزایش صد درصدی از 15درصد به 30درصد رسید. به صورت هم‌زمان، آمریکا هم با تعرفه 110درصدی در مقابل واردات مفتول چینی ایستاد.

 

پارسی افزود: در کشورهای اروپایی نیز تعرفه‌هایی بین 13تا 45درصد برای محصولات فولادی تخت چین وضع کردند تا بدین ترتیب جلوی واردات فولاد چینی و ضربه به تولید داخلی را بگیرند. در مجموع با وجود شرایط نامساعدی که بر بازار جهانی فولاد حاکم شد، فولاد هرمزگان به عنوان یکی از بزرگ‌ترین فولادسازان کشور خط مشی را در پیش گرفت تا اثرات منفی حاصل از جو حاکم بر بازارهای جهانی را به حداقل برساند. این تدابیر سبب شد تا فولاد هرمزگان در مقایسه با سایر فولادسازان از لحاظ تولید شرایط مطلوب‌تری داشته باشد.

 

وی در ادامه از افزایش سهم فولادهرمزگان در تولید خبر داد و خاطر نشان کرد: با توجه به شرایط مذکور نه تنها به حفظ سهم خود از بازار بسنده نکرده است بلکه در نظر دارد تا سهم خود را در بازار افزایش دهد. در این راستا انجام پروژه های توسعه ای به منظور تکمیل زنجیره تولید و تنوع بخشی به سبد محصولات در نظر گرفته شده است. با اجرای این سیاست‌ها، فولاد هرمزگان سهم خود را از بازار فولاد کشور افزایش خواهد داد.

 

پارسی در خصوص تدابیر فولاد هرمزگان برای افزایش رقابت‌پذیری گفت: افت تقاضای بازار داخلی به همراه وضعیت نامساعد بازارهای جهانی ممکن است این سوال را در ذهن ایجاد کند که چطور یک فولادساز می‌تواند در چنین شرایطی سهم خود را در بازار افزایش دهد؟ اکنون صنعت فولاد در مقطعی قرار دارد که به دلیل کاهش قیمت مواد اولیه تولید نظیر سنگ آهن و منابع انرژی، با هزینه‌های تمام‌شده پایین‌تری مواجه است.

 

وی اضافه کرد: در این شرایط تولیدکنندگان بزرگ دنیا به دنبال کاهش بیشتر هزینه‌ها و افزایش قدرت رقابت‌پذیری خود هستند. در همین حال، افزایش سطح کیفی محصولات و تنوع بخشی به آنها، کاهش هزینه‌های سربار و جلوگیری از اتلاف منابع در فرایند تولید از دیگر ترفندهایی است که تولیدکنندگان را به سمت پیروزی در این رقابت سنگین در بازار جهانی هدایت می‌کند. در این رابطه فولاد هرمزگان با توجه به کاهش قیمت فولاد در بازارهای جهانی متأثر از کاهش قیمت انرژی، قیمت مواد اولیه و همچنین کاهش رشد اقتصادی چین و به دنبال آن افزایش صادرات فولاد این کشور، بهره‌وری بیشتر را سرلوحه کار خود قرار داده و سعی در حفظ تولید کرده است.

 

معاون بهره برداری فولادهرمزگان خاطر نشان کرد: درهمین حال با توجه به اینکه شاخص‌های عملیاتی در بهره‌برداری از قبیل انرژی الکتریکی، گاز، الکترود، نسوز و قطعات یدکی که بیشترین هزینه تحمیلی را بر قیمت تمام شده فولاد دارند، فولاد هرمزگان بهبود اجرای دستورالعمل‌های تولید را مد نظر قرار داده است.

 

وی گفت: همچنین انجام بازرسی‌های دقیق و مؤثرتر و اجرای صحیح تعمیرات پیشگیرانه و بازنگری روش‌های انجام توقفات برنامه‌ریزی‌شده به منظور کاهش توقفات و افزایش تولید، کاهش ضایعات تولیدی و کاهش هزینه‌های تمام شده از جمله سرفصل‌هایی است که فولاد هرمزگان به منظور دست‌یابی به تولید رقابتی مد نظر قرار داده است.

 

پارسی از مجهز شدن هر چه بیشتر به نظام‌ها و ساز و کارهای مدیریت هزینه‌های تولید بر اساس استفاده از سیستم‌های کارگروهی و مشارکتی و روش‌های حل مسئله و استفاده از بذرهای پیشنهاد به منظور مشارکت همگانی از دیگر سیاست‌گذاری‌های فولاد هرمزگان به منظور کاهش هزینه‌های تمام شده و تولید پایدار یاد کرد و افزود: تولید گریدهای ویژه با ابعاد و آنالیزهای خاص و استفاده حداکثری از گندله‌های داخلی، استفاده 10درصدی سنگ‌آهن به‌جای گندله، استفاده از روش‌های هوشمندانه فروش در بازارهای داخلی و خارجی و خرید مواد و خدمات مهندسی شده نیز از دیگر سیاست‌های فولاد هرمزگان برای عبور از این مرحله حساس صنعت فولاد است.

 

معاون بهره برداری فولادهرمزگان تبدیل شدن فولادهرمزگان به قطب فولادسازی منطقه را دور از دسترس ندانست و در این رابطه گفت: با توجه به مزیت‌هایی که در منطقه هرمزگان وجود دارد، توسعه صنعت فولاد در این استان می‌تواند علاوه بر نقش چشم‌گیر در صنعت فولاد کشور، در گردش مالی استان، ایجاد اشتغال و افزایش فعالیت‌های صنعتی در این استان نیز نقش بسزایی داشته باشد.

 

وی افزود: از این رو طرح‌های توسعه‌ای نیز به تناسب پتانسیل‌های موجود در این منطقه تعریف شده است. بدین ترتیب با اجرای طرح‌های توسعه، افزایش ظرفیت تولید فولاد هرمزگان تا 6میلیون تن در نظر گرفته شده است. همچنین واحدهای گندله‌سازی در مجتمع فولاد هرمزگان در نظر گرفته شده است که در مرحله اول با ظرفیت 5/2میلیون تن احداث خواهد شد.

 

پارسی خاطرنشان کرد: بدین ترتیب نیاز فولاد هرمزگان به گندله در داخل مجموعه قابل تامین خواهد بود. با در نظر گرفتن طرح‌های توسعه‌ای مجتمع فولاد هرمزگان و با نیم‌نگاهی به پتانسیل‌های فنی این مجموعه، افزایش ظرفیت تولید امری قابل پیش‌بینی است. تبدیل هرمزگان به قطب تولید فولاد ایران و منطقه با توجه به توانمندی‌ها و مزیت‌های موجود هدف‌گذاری شده است که با حمایت هرچه بیشتر دولت از صنعت فولاد کشور و رونق اقتصادی دست‌یافتنی است.

 

وی در پایان تصریح کرد: در شرایط کنونی گرچه بازارهای جهانی نیز در رکود به سر می‌برند و در بازار داخلی نیز به دلیل افت مصرف فولاد با رکود مواجه هستیم که همین امر شرایط حساسی را برای صنعت فولاد کشور رقم زده است اما از آنجائیکه فولاد که جزو صنایع بنیادی کشور است، به حمایت و پشتیبانی نیاز دارد تا این مقطع حساس را با موفقیت سپری کند تا بازار فولاد دوباره رنگ رونق به خود بگیرد. در این بین با توجه به اجرای توافق هسته‌ای و رفع تحریم‌های بین‌المللی این فرصت وجود دارد که از سرمایه‌گذاری خارجی نیز در صنعت فولاد کشور بهره ببریم و بازارهای جهانی را هدف قرار دهیم.

- توضیح: عکس تزیینی است-


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران