چگونه افت قیمت سنگ آهن، به افزایش بهای عناصر نادر خاکی منجر می شود

چگونه افت قیمت سنگ آهن، به افزایش بهای عناصر نادر خاکی منجر می شود

در سال 2014، دولت چین برای سرکوب استخراج های غیرقانونی، کاهش آلودگی و مدرن کردن تکنولوژی های صنعتی قدیمی تر، تحت نظارت 6 ارگان، اقدام به یکپارچه کردن صنعت عناصر نادر خاکی خود کرد.

 

به گزارش استیل پدیا، پس از این اقدام، میزان تولید عناصر نادر از 110,000 تن تولید به سالانه 73,000 تن رسیده است که نشان از کاهش 40,000 تنی تولید بر اثر جلوگیری از استخراج غیرقانونی دارد.

 

چین بزرگترین کشور تولید کننده عناصر نادر در جهان است و حجم تولید معدن Bayan Obo، در شمال چین و نزدیک مرز مغولستان، بیش از مجموع تولید تمام معادن دیگر جهان است. گفتنی است این معدن، تولید عناصر نادر را به عنوان محصول جانبی سنگ آهن انجام می دهد.

 
اکنون که قیمت سنگ آهن با کاهش مواجه شده و مجدد به زیر 40 دلار سقوط کرده است، بیشترین آسیب را معادنی متحمل می شوند که هزینه های تولید بالاتری دارند؛ مانند معادن سنگ آهن در چین.

 
ارزیابی ها حاکی از آن است که افت های اخیر قیمت سنگ آهن، توانسته است حدود 8 درصد از تولید داخلی چین را از بازار خارج کند. این رقم در شرایط کنونی بازار، بعید است بتواند به صحنه تولید برگردد.

 
ملانی دبونو (Melanie Debono)، تحلیل گر کپیتال اکانامیکز (Capital Economics) معتقد است کاهش تولید سنگ آهن در چین (و در نتیجه محصول جانبی آن یعنی عناصر نادر خاکی همچون سریم cerium) و از سوی دیگر، تلاش چین برای یکپارچه کردن تولید عناصر نادر، ظرفیت های تولید عناصر نادر در چین را کم کرده و در نتیجه انتظار افزایش قیمت عناصر نادر را می توان داشت.

 
کپیتال اکانامیکز، چشم انداز عناصر نادر را مثبت و خوش بینانه ارزیابی کرده و اعلام کرد قیمت ها از 1.68 دلار بر کیلوگرم کنونی، در سال 2016 تا حد 2.50 دلار بر کیلوگرم افزایش خواهد یافت و در سال 2017 نیز به 4.50 دلار بر هر کیلوگرم می رسد.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران