بازگشت شاخص قیمت سنگ‌آهن ایران به محدوده زیر 39 دلار

بازگشت شاخص قیمت سنگ‌آهن ایران به محدوده زیر 39 دلار

شاخص سنگ‌ ریزدانه با عیار 60 درصد ایران برای تحویل در بندر کینگ دائو چین در حالی با کاهشی 58 سنتی به 92/ 38 دلار رسید که بازار نیز حکایت از کاهش معاملات سنگ‌آهن دارد.

 

به گزارش استیل پدیا، اگر دو هفته پایانی سال 2016 میلادی بازار سنگ‌ آهن جهانی روندی رو به بهبود داشت، از سپیده دمان سال نو به این سو، قیمت‌ها مجددا کاهشی بوده است. شاخص متال بولتن 62 درصد در هفته‌ای که گذشت با کاهشی 4/ 3 دلاری به 36/ 41 دلار رسید. شاخص متال بولتن برای سنگ آهن ایران نیز کم و بیش انعکاس همین روند جهانی است و در این هفته شاخص قیمت سنگ‌آهن ایران مجددا به سطح زیر 39 دلار برگشت.

 

تولید و صادرات سنگ‌آهن ایران نیز مانند بازار جهانی نفت در آغاز رکود اقتصادی در ایران در سال‌های 90 و 91 عملا در اوج بود و به تعبیری همین ناهمزمانی رکود و رونق در بازارهای مختلف بود که مانع از درک عمق رکود پیش‌‌روی می‌شد. حال اما واقعیت چیز دیگری است. رکود سراسری شده است و چشم‌انداز بازارهای جهانی نیز روشن‌تر از اقتصاد ایران نیست.

 

سنگ‌آهن جهانی به ثبات نسبی رسید

 

در حالی که به نظر می‌رسد نگرانی‌ها در مورد عرضه مازاد همچنان باعث فشار بر قیمت سنگ‌آهن شود، این ماده خام در بورس آتی چین از پایین‌ترین سطح یک‌ ماهه خود اندکی فاصله گرفت. موسسه بانکی سیتی‌گروپ برآورد خود از قیمت سنگ‌آهن را برای سال جاری تا سال 2018 به 35 دلار به ازای هر تن کاهش داد و اعلام کرد به منظور بالارفتن قیمت، میزان عرضه نیز باید در کنار تقاضا کاهش پیدا کند.

 

گلدمن ساکس نیز پیش‌ بینی کرد که میانگین قیمت هر تن سنگ‌آهن در سال 2016 حدود 38 دلار و در سال 2017 معادل 35 دلار خواهد بود.هر تن سنگ آهن برای تحویل در ماه مه ‌در بورس کالای دالیان با رشدی 3/ 0 درصدی 50/ 302 یوآن (46 دلار) معامله شد و از پایین‌ترین سطح خود از 18 دسامبر فاصله گرفت. در بورس سنگاپور نیز سنگ‌آهن تحویل در ماه فوریه با افتی 2/ 1 درصدی 37 دلار و 22 سنت معامله شد.

 

هلن لائو، تحلیلگر گروه آرگونات در یادداشتی نوشت: با نگاهی رو به جلو، ما معتقدیم قیمت سنگ‌آهن به دلیل کاهش تولید فولاد چین همچنان تحت فشار باقی خواهد ماند. از آنجا که عرضه‌ کنندگان اصلی (‌استرالیا و برزیل) به افزایش تولید خود ادامه می‌دهند، بازار همچنان با عرضه مازاد در سال جاری روبه‌رو‌ خواهد بود.

 

سیتی گروپ اعلام کرد که به منظور به تعادل رسیدن بازار، حدود 100 میلیون تن از عرضه جهانی سنگ‌آهن در سال آینده و 200 میلیون تن دیگر در سال 2018 باید کاهش یابد. قیمت سنگ‌آهن که در سال 2015 با ثبت سومین سال کاهش قیمت، افتی 40 درصدی را تجربه کرده بود، در سال جاری نیز تاکنون بیش از 8 درصد کاهش قیمت داشته است. با توجه به TSI، قیمت هر تن سنگ‌آهن برای تحویل فوری به بندر تیانجین چین، با افتی 8/ 1 درصدی به 39 دلار و 30 سنت رسید.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران