بالاترین در میان بخش های تولیدی

رشد 9.8 درصدی معدن

رشد 9.8 درصدی معدن

بخش معدن در سال گذشته در بین گروه های تولیدی اقتصاد ایران،‌ بالاترین رقم رشد را به خود اختصاص داد و میزان رشد تولید ناخالص این بخش به مرز 10 درصد رسید. بانک مرکزی ایران با انتشار برآوردهای اولیه از تحولات اقتصادی ایران در سال 93 میزان رشد بخش معدن در 4 فصل سال قبل را به ترتیب 17.3 درصد،‌ 3.4درصد،‌ 11.3 درصد و 7.6درصد اعلام کرد. نکته قابل توجه اینست که پیشتر میزان رشد در سه ماه سوم را 10.7درصد اعلام کرده بود که بر اساس برآوردهای جدید آن رقم به 11.3درصد رسید. بخش معدن در حالی در سال 93 به این جهش دست پیدا کرد که در سال 92 تنها 9دهم درصد رشد کرده بود.

 

در سال گذشته طبق برآوردهای بانک مرکزی،‌ رشد گروه های کشاورزی،‌ نفت،‌ صنایع و معادن و خدمات به ترتیب به 3.8 درصد،‌ 4.8درصد،‌5درصد و 2.4درصد اعلام شده است. در گروه صنایع و معادن سهم بالای بخش معدن سبب ارتقای میزان رشد این گروه به 5درصد شده است این در حالی است که رشد بخش صنعت در سال 93 به عدد 5درصد رسید.

 

بانک مرکزی در همین حال رشد تولید ناخالص داخلی ایران در سال 93 را 3درصد اعلام کرد با اینحال یادآور شده است که در سه ماهه چهارم(ژانویه تا مارس 2015) تولید ناخالص داخلی 6درصد رشد کرده بود. اطلاعات رشد ارزش بخش های مختلف اقتصادی حاکی از ملایم تر شدن روند بهبود و رونق نسبی در فصل چهارم سال ۱۳۹۳ در مقایسه با سه فصل قبل است.

 
این گزارش بانک مرکزی نشان می دهد در بین بخش های تولیدی و خدماتی تنها بخش خدمات موسسات پولی و مالی بیش از بخش معدن رشد داشته اند به طوری که رشد خدمات این بخش به 15.7درصد رسید در حالی که رشد خدمات موسسات پولی و مالی در سال 92 منفی 12.7درصد بود که در سال 93 با 27 پله ای صعود به رقم 15.7درصد دست پیدا کرده است.

 


استیل پدیا خبر و گزارش صنعت معدن فوق را از روابط عمومی ایمیدرو بازتاب نموده است.

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران