دلایل توقف واردات گندله به کشور

دلایل توقف واردات گندله به کشور

تجار ایرانی در 7 ماهه نخست امسال بیش از 7 میلیون و 185 هزار تن سنگ آهن با عیار بالای 40 درصد به ارزش 265 میلیون دلار صادر کردند.

 

به گزارش استیل پدیا، صادرات سنگ آهن کشور در 7 ماهه نخست سال گذشته کمی بیش تر از 10 میلیون تن بود و ارزش آن بالغ بر 637 میلیون دلار بود درحالی که ارقام مدت مشابه امسال حکایت از افت 28.4 درصدی در حجم و 58.4 درصدی در ارزش را نشان می دهد.

 

در مهر ماه نیز درمجموع بیش از یک میلیون و 469 هزار تن سنگ آهن با عیار بیش از 40 درصد به ارزش 56 میلیون دلار از کشور صادر شده که درمقایسه با صادرات یک میلیون و 308 هزار تن سال گذشته که شامل سنگ اهن کم عیار و پر عیار بود، رشد جزیی 12 درصدی در حجم به چشم می خورد.

 

ارزش صادرات سنگ آهن در مهر ماه سال گذشته درمجموع نزدیک به 70 میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه امسال 25 درصد بالاتر است.

 

در شهریور ماه امسال یک میلیون و 254 هزار و 200 تن سنگ آهن از کشور صادر شد که ارزش صادرات آن در ماه مذکور به 48.2 میلیون دلار رسیده بود از اینرو می توان دید که صادرات سنگ آهن در مهرماه نسبت به شهریورماه  نیز افزایشی بوده است.

 

واردات گندله در مهر ماه 94 نسبت به شهریور ماه صفر بوده است. واردات گندله در مهر ماه سال 93 حدود 203 هزار تن به ارزش 35 میلیون دلار بوده است.

 

ازجمله دلایل توقف واردات گندله، رکود بازار جهانی و داخلی فولاد و کاهش تقاضا و مصرف این محصول است. این موضوع می تواند حکایت از آن داشته باشد که تولید فولادسازان روندی کاهشی خواهد داشت چراکه تقاضا برای مواد اولیه نیز کاهشی بوده است.

 

حجم صادرات سنگ آهن ایران در 9 ماهه نخست امسال 9 میلیون و 598 هزار و 200 تن شد. ارزش صادرات سنگ آهن کشور در 9 ماهه نخست امسال بیش از 1050 مییارد تومان نزدیک به 356 میلیون دلار بوده است.

 

تجار ایرانی در آذر ماه امسال بیش از یک میلیون و 129 هزار تن سنگ آهن به ارزش تقریبی 131 میلیارد تومان (43 میلیون و 726 هزار دلار) از کشور صادر کردند که عمده مقصد آن کشور چین بوده است.

 

این میزان صادرات به معنای افت 2.1 درصدی در حجم صادرات درمقایسه با آبان ماه سال جاری داشته و این درحالی است که از نظر ارزشی رشد 0.66 درصدی به قبت رسیده است.

 

به دلیل رکود بازار فولاد و حجم بالای دپوی فولادسازان در انبارها شاهد کاهش تولید از سوی آنها هستیم که این موضوع بر روی واردات گندله نیز اثرگذار بوده است.

 

واردات گندله ایران از مهر ماه متوقف شده و میزان وادرات این محصول همچنان در رقم 945 هزار تن باقی مانده است.

 

کیوان جعفری طهرانی، مدیر امور بین الملل انجمن تولید کنندگان و صاد رکنندگان سنگ آهن ایران دلیل کاهش تقاضای صنایع فولادی را دلیل اصلی توقف واردات گندله به کشور عنوان می کند.

 

وی با بیان این مطلب می گوید: توقف واردات گندله به کشور نتیجه رکود بازار فولاد و کاهش تقاضای فولادسازان است. طهرانی معتقد است: بخش دیگری از توقف واردات گندله ایران نیز به تعرفه صادرات گندله هند باز می گردد.

وی می افزاید: پیش از این تعرفه صادرات گندله هند 5 درصد بود که این موضوع در شرایط بحرانی بازار سنگ آهن و نزول نرخ ها سبب کاهش صادرات این محصول شده بود که به تازگی لغو شده است.

 

جعفری طهرانی ادامه می دهد: محموله اخیر که از هند به سمت ایران عزیمت کرده در انتظار لغو تعرفه صادرات گندله بوده و پیش بینی می شود طی هفته جاری به بنادر ایران برسد.

 

مدیر امور بین الملل انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن در ادامه می گوید : عمده واردات گندله ایران از هند و بحرین بوده که به دلیل تنش های اخیراز این پس شاید شاهد واردات از بحرین نباشیم هرچند که به دلیل افت تقاضای فولادسازان باید شاهد کاهش واردات از هند نیز باشیم.

 

جعفری طهرانی در خاتمه می افزاید: از سال آینده نیز با راه اندازی طرح های گندله سازی در کشور کاهش واردات بطور چشمگیر مشاهده خواهد شد.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران