معدن در انتظار رفع تحریم‌ها

معدن در انتظار رفع تحریم‌ها

خبر توافق میان ایران و کشورهای ۱+۵ را می‌توان جزو خبرهای مهم سال دانست. خبری که امید را به اقتصاد کشور بازگرداند. اقتصادی که این روزها نه‌تنها در ایران بلکه در سایر کشورهای دیگر بیمار است.

 

به گزارش استیل پدیا، در این میان بخش معدن و فعالان آن بیش از هر زمان دیگر در انتظار بهبود حال اقتصاد هستند. تغییر در سیاست‌های اقتصادی چین توانست ویروس کاهش قیمت را وارد بازار محصولات معدنی کند. ویروسی که با انتقال به کشورهای معدنی جهان، آنها را با مشکلات بسیاری مواجه کرد. بخش معدن ایران نیز در پی رکود اقتصادی ایجاد شده و کاهش تقاضا با مانعی بزرگ روبه‌رو شد. این موضوع توانست فعالیت برخی معادن را متوقف، ظرفیت واحدهای تولیدی را کاهش و انبارهای واحدهای صنایع معدنی را مملو از محصولاتی کند که مشتری در بازار نداشته و یا قیمت فروش آنها بسیار کمتر از قیمت تمام‌ شده باشد.

 

حال با چنین شرایطی فعالان معدنی معتقدند، تامین نقدینگی و جذب سرمایه برای طرح‌های معدنی و صنایع معدنی می‌تواند مانند نوشدارو عمل کند اما باید با ارزیابی شرایط تلاش کرد تا این نوشدارو پس از مرگ «سهراب» به بخش معدن نرسد. بدون شک جذب سرمایه آن هم از سوی سرمایه‌ گذار خارجی می‌تواند در فعال‌سازی بخش معدن موثر باشد، از سوی دیگر با نوسازی تجهیزات و ماشین‌آلات و استفاده از دانش و علم روز می‌توان بهره‌ وری در بخش معدن را افزایش و به دنبال آن قیمت تمام شده را کاهش داد.

 

اما متاسفانه فرصت‌های یاد شده در پشت دروازه‌های ورودی کشور قرارگرفته و منتظر امضایی است که در پی آن تحریم‌های وضع شده علیه کشور را لغو می‌کند. رفت‌وآمد سرمایه‌گذاران خارجی و مذاکرات آنها نشان از تمایل بالای آنها برای ورود به بخش معدن ایران دارد، در نتیجه می‌توان به آینده معدن پس از تحریم‌ها امیدوار بود. فعالان بخش معدن در تلاش هستند با افزایش سهم این بخش در اقتصاد کشور نشان دهند معدن توانایی جایگزینی درآمدهای نفتی را دارد اما نباید فراموش کرد این موضوع نیازمند برنامه‌ ریزی، مدیریت و ارزیابی فرصت‌ها و شرایط موجود است.

 

در واقع در کنار جذب سرمایه خارجی، بخش خصوصی فعال در معدن نیز باید تلاش کند همگام با دولت میزان بهره‌وری در این بخش صنایع معدنی را افزایش داده و در کنار آن به دنبال یافتن بازارهای جدید و استفاده از راهکارهایی برای فروش محصولات باشد. هم‌ اکنون باید منتظر ماند و دید که رفع تحریم‌ها از چه زمانی اجرایی می‌شود. امروز فعالان بخش معدن و صنایع معدنی در انتظار رفع تحریم‌ها هستند. 

- کتایون ملکی-


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران