کاهش 74 درصدی صادرات ماده خام سنگ آهن دردولت یازدهم

کاهش 74 درصدی صادرات ماده خام سنگ آهن دردولت یازدهم

ارزش 400 میلیون دلاری صادرات امسال سنگ آهن، نشان از 74 درصد کاهش نسبت به رقم یک میلیارد و 500 هزار دلاری صادرات این محصول در سال 1392 با هدف جلوگیری دولت از خام فروشی محصول معدنی دارد.

 

به گزارش استیل پدیا، تولید سنگ آهن در معدن های کشور در سال 1392، بیش از 50 میلیون تن بود و 23 میلیون و 600 هزار تن از آن صادر شد. پیش بینی می شود تولید امسال سنگ آهن به 37 میلیون تن برسد.

 
در دو سال گذشته، 80 درصد ارزش شرکت های معدنی در بورس ایران (به میزان یک بیلیارد و یکصد بیلیون ریال) کاهش یافته است. به باور بسیاری از کارشناسان، بخش معدن و صنایع معدنی دنیا متاثر از وضع اقتصادی چین و کاهش مصرف در این کشور، با رکود روبرو شده و همه کشورها مانند ایران را درگیر چالش کرده است.

 
برخی شرکت های معدنی شاخص جهان برای مقابله با بحران کنونی به اقدام هایی همچون کاهش تولید، کاهش هزینه و رشد بهره وری، توقف طرح های توسعه یا کاهش هزینه های سرمایه گذاری، تعدیل نیروی انسانی، کاهش سود ماهانه به سهامداران بورس، فروش دارایی ها، ادغام با رقبا و... روی آورده اند.

 

افت شدید قیمت مواد معدنی و صنایع معدنی در زنجیره فولاد به عنوان یک تهدید جدی برای این بخش مطرح است. برای نمونه قیمت سنگ آهن در سال 2014 میلادی نسبت به سال پیش از آن افت 47 درصدی داشت. همچنین افت قیمت نفت و کاهش درآمدهای دولت پیامدهایی مانند محدودیت بیشتر برای کمک به توسعه سرمایه را به دنبال داشت.

 
کمبود بودجه موجب شد دولت با نگاه کسب درآمد بیشتر به بخش معدن و صنایع معدنی توجه داشته باشد؛ بنابراین افزایش حقوق دولتی، رشد مالیات ها و تسریع در خصوصی سازی از راهکارها بود. این روند با کاهش منابع مالی ایمیدرو و دریافت نکردن حق انتفاع، به کسری چهار هزار و 740 میلیارد ریالی منابع منجر شده است.

 
متخصصان این بخش معتقدند سازمان ایمیدرو در بخش بودجه و اعتبارات به اجرای راهکارهایی مانند تخصیص کل منابع خصوصی سازی اصل 44، تعیین تکلیف مطالبات خود از شرکت ها، حذف یک دوازدهم مالیات ایمیدرو و شرکت های تابعه همراه با معافیت یا کاهش حقوق دولتی و نیز اعطای جایزه صادراتی (از محل مالیات بر ارزش افزوده، حقوق گمرکی یا مالیات) نیازمند است.

 
همچنین در بخش توسعه نیز پذیرش اکتشاف به عنوان هزینه قابل قبول در مالیات، رفع مشکل تامین مالی، خروج منابع حاصل از جذب مشارکت بخش خصوصی در طرح های ایمیدرو از مصادیق درآمد مشمول مالیات و تصویب نشدن مواد قانونی محدودکننده در قانون بودجه مانند واگذاری پروانه ها و استخراج و فروش به عنوان بخشی از راهکارهای پیشنهادی است.

 
تخصیص وام از محل صندوق توسعه ملی برای مشارکت با بخش خصوصی و خارجی را خواستار است.

 
در بخش «زیرساخت ها»، تامین زیرساخت های مورد نیاز از طریق تخصیص اعتبار توسعه مناطق ویژه (بندرعباس و پارسیان- لامرد)، تعریف ردیف بودجه و تخصیص اعتبار با هدف تامین زیرساخت ناحیه سنگان خراسان رضوی (آب، برق و گاز) و تهاتر هزینه کرد زیرساختی با مالیات قابل قبول از پیشنهادهای این سازمان است.

 
در سال 1393 به میزان پنج هزار و 195 میلیارد و 508 میلیون ریال حقوق دولتی از معدن های کشور وصول شد که در همسنجی با سال پیش از آن، 12.4 درصد کاهش داشت. سال 1392 پنج هزار و 934 میلیارد و 126 میلیون ریال حقوق دولتی از معدن های فعال کشور وصول شد.

 
دفتر آمار و فرآوری داده های وزارت صنعت، معدن و تجارت، میزان تولید سنگ آهن در سال 1393 را با رشد یک درصدی نسبت به سال 1392 ثبت کرد که مطابق آن میزان سنگ آهن تولیدی از 33 میلیون و 746 هزار و 300 تن در سال 1392 به 34 میلیون و 82 هزار و یکصد تن رسید.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران