مس ثابت ماند، نیکل سقوط کرد، فولاد متوقف شد

بازار جهانی فلزات در هفته‌ای که گذشت.

بازار جهانی فلزات در هفته‌ای که گذشت.

بازار فلزات در هفته‌ای که گذشت نشان می‌دهد فولاد که روندی رو به کاهش داشت با توقفی کوتاه به روند خود ادامه داد.اما مس در کف قیمت‌ها، سکوت ۴ هفته‌ای را تجربه کرد و نیکل نیز که در دوره‌ای طولانی‌مدت افت قیمت‌ها را براساس تاثیر کاهش مصرف چین داشت در هفته گذشته ۴ روز پیاپی افت قیمت پیدا کرد.قیمت نیکل همچنان در حال سقوط است.

به گزارش استیل پدیا، قیمت نیکل که در یک دوره طولانی از اوایل ماه ژانویه وارد روند کاهش قیمت شده است، در پایان هفته گذشته ۴ روز پیاپی افت را پشت‌سر گذاشت. کارشناسان دلیل این کاهش قیمت را افزایش ذخایر نیکل در انبارهای بازار فلزات لندن عنوان کرده‌اند. به گزارش بلومبرگ، قیمت نیکل همچنان درحال سقوط است. نیکل در یک دوره طولانی از اوایل ماه ژانویه وارد روند کاهش قیمت شده است. کارشناسان دلیل این کاهش قیمت را افزایش ذخایر نیکل در انبارهای بازار فلزات لندن عنوان کرده‌اند. این افزایش ذخایر حکایت از اضافه عرضه دارد. ذخایر نیکل در بازار فلزات لندن برای چهارمین روز پیاپی افزایش داشت و به سطح ۴۳۳ هزار و ۷۵۲ تن رسید؛ این رقم اندکی کمتر و در سطح ۴۳۵ هزار و ۴۸ تن، رکورد بیشترین میزان ذخایر نیکل درطول تاریخ (بازار فلزات لندن) بوده است. در همین حال نگرانی‌ها در مورد تقاضای فلزات صنعتی نیز افزایش پیدا کرده است. بعد از انتشار گزارش‌هایی طی هفته اخیر مشخص شد نرخ رشد اقتصادی چین (بزرگترین کشور مصرف‌کننده فلزات صنعتی) در سه ماهه اخیر به کمترین میزان خود از سال ۲۰۰۹ رسیده است. قیمت نیکل به دلیل افزایش ذخایر و کاهش تقاضا از روند افزایشی فاصله گرفته است. در همین حال حتی اعتصاب کارگران شرکت بی‌اچ بیلیتون، در دومین معدن بزرگ استخراج آهن - نیکل جهان واقع در کلمبیا نیز قیمت نیکل را افزایش نداد. قیمت نیکل طی آخرین معاملات در بازار فلزات لندن برای تحویل سه ماهه با ۲/۳ درصد کاهش به سطح ۱۲ هزار و ۵۵۵ دلار در هر تن رسید. قیمت نیکل برای چهارمین هفته پیاپی افت داشته که طولانی‌ترین دوره سقوط از ۲ ژانویه بوده است.


تداوم کاهش تولید فولاد خام جهان و توقفی کوتاه
در گزارشی از انجمن جهانی فولاد (WSA) درباره میزان تولید فولاد خام، ۶۵ کشور عضو این انجمن در ماه مارس ۲۰۱۵ مجموع تولید فولاد خام کشورهای عضو این انجمن که معادل ۹۸ درصد از کل تولیدات فولاد جهان در ۲۰۱۴ را به خود اختصاص داده، معادل ۱۳۸ میلیون و ۴۵ هزار تن اعلام شده که در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۱۴ حاکی از تنزل ۲/۶ درصدی است. از سوی دیگر در ۳ ماه نخست امسال میلادی مجموع تولید فولاد خام جهان معادل ۴۰۰ میلیون و ۳۴ هزار تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش ۶/۱ درصدی را تجربه کرده است.


بازار جهانی فولاد بیش از یک سال است شرایط مطلوبی نداشته و کاهش قیمت تمام‌شده و ضعف فراگیر تقاضا منجر به عقبگرد قیمت‌ها در این بازار شده است. کاهش نسبی تولید فولاد جهان در این ماه و در بسیاری از کشورهای عضو، همزمان با کاهش چشمگیر قیمت سنگ‌آهن - از سال ۲۰۰۸ میلادی تاکنون بی‌سابقه بوده است - در کنار افت نسبی قیمت نفت داده‌های مهمی برای پیش‌بینی روند آینده قیمت فولاد در جهان به شمار می‌روند.
البته طبق بررسی انجام‌شده توسط انجمن فولاد و آهن چین، کارخانه‌های اصلی تولید فولاد خام طی ۱۰ روز نخست ماه آوریل به وضعیت اولیه خود بازگشتند و به روند نزولی خود در ماه مارس خاتمه دادند.


براساس آمار انجمن آهن و فولاد چین میانگین تولید روزانه در روزهای یکم تا دهم آوریل به ۱/۶۹۵ میلیون تن در روز رسید که ۵ درصد نسبت به میزان ۱/۶۱۳ میلیون تن اواخر ماه مارس کاهش داشته است. در گزارش موسسه پلاتس میانگین تولید در اواخر ماه مارس به پایین‌ترین حد از اواخر ماه ژانویه ۲۰۱۳ رسید که این کاهش به‌خاطر وضعیت بد بازار بوده است.
همانطور که فولادسازان از سوددهی بهتر ناشی از کاهش قیمت سنگ‌آهن خوشحالند، بازگشت تولید به وضعیت اولیه دور از انتظار نیست.


قیمت مس ثابت ماند
قیمت مس در بازار لندن روز چهارشنبه با ادامه ضعف تقاضا از سوی چین که نگرانی‌ها نسبت به عرضه معدنی کمتر از حد انتظار را خنثی کرد، تغییر چندانی نداشت و نزدیک به کمترین قیمت ۴ هفته گذشته باقی ماند.
تقاضای چین برای مس از ابتدای سال ۲۰۱۵ تاکنون ضعیفتر از حد انتظار بوده اما یک شرکت تحقیقاتی دولتی پیش‌بینی کرده است تقاضا در نیمه‌دوم سال تحت‌تاثیر تدابیر محرک مالی دولت افزایش پیدا خواهد کرد.
سقوط به پایین ۵ هزار و ۸۷۴ دلار و ۵۰ سنت در هر تن، قیمت این فلز را به کمترین میزان در یک ماه گذشته خواهد رساند.
بر اساس گزارش رویترز، بهای معاملات مس برای تحویل در ژوئن در بازار معاملات آتی شانگهای ۰/۴ درصد کاهش یافت و به ۴۳ هزار و ۲۰۰ یوان (۶ هزار و ۹۶۷ دلار) در هر تن رساند.

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران