تعرفه صوری دولت برای واردات محصولات فولادی

تعمیق رکود در بازار فولاد

تعمیق رکود در بازار فولاد

مدیرعامل فولاد نورد با بیان اینکه میزان تولید فولاد به دلیل نبود تقاضا و دپوی کارخانه ها کاهش پیدا می کند، گفت: برای جلوگیری از واردات محصولات فولادی دولت فقط یک تعرفه صوری گذاشته است.

 

به گزارش استیل پدیا، رضا شهرستانی در خصوص وضعیت فولاد و تاثیر آن بر بازار مسکن اظهار کرد: حدود 20 درصد فولاد مصرفی‌مان در بخش مسکن است که بخش عمده آن تیرآهن و میلگرد است که بیشتر از محصولات دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

او افزود: 20 درصد صنعت خودرو کشور هم فولاد است و بیشترین کاربرد فولاد در صنایع مادر، شامل سدها، پل‌ها، ساختمان‌های عظیم و استادیوم‌ها است. این در حالی است که بازار مسکن در حالت رکود قرار دارد و این موضوع باعث می‌شود تقاضا برای انواع محصولات فولادی کاهش پیدا کند.

 

مدیرعامل فولاد نورد با بیان اینکه مشکل عمده تولیدکنندگان فولاد نبود تعادل عرضه و تقاضاست، تصریح کرد: در بازار داخلی عرضه بسیار است اما تقاضا پایین است و این امر به دلیل آن است که در حال حاضر پروژه‌های عمرانی و ساخت و ساز بسیار کاهش پیدا کرده است.

 

او ادامه داد: مشکل بعدی تولیدکنندگان نیز کمبود نقدینگی است و علت آن هم این است که با سخت شدن رقابت و افت شدید قیمت‌ها، تولیدکنندگان زیان سنگینی کرده‌اند و در پرداخت هزینه‌های تولید خود با مشکل مواجه شدند.

 

مدیرعامل فولاد نورد درخصوص صادرات فولاد تصریح کرد: وضعیت صادرات فولاد امسال نسبت به سال گذشته بهتر شده به طوری که صادرات ما در حال حاضر حدود 2.5 میلیون تن است و عمده صادرات فولادمان به کشورهای عراق و افغانستان انجام می‌شود.

 

شهرستانی در خصوص ورود محصولات فولادی خارجی به داخل بازار ایران عنوان کرد: تولیدکنندگان و فروشندگان جلسات بسیاری با وزارت صنعت، معدن و تجارت گذاشته‌اند و افزایش تعرفه پیشنهاد شده اما دولت برای واردات محصولات فولادی فقط یک تعرفه صوری گذاشته‌اند.

 

او با اشاره به پایین بودن سرانه مصرف فولاد در کشور گفت: در دولت گذشته حدوداً 14 میلیون تن تولید فولاد وحدود 9.5 میلیون تن صادرات داشتیم که آمارها نشان می‌دهد دومین واردکننده دنیا بودیم. سال گذشته حدود 16 میلیون تن تولید فولاد داشتیم و مصرف‌ مان حدود 20 میلیون تن بود. به نظر می‌رسد امسال ما نمی‌توانیم حتی 14 میلیون تن تولید بکنیم زیرا سه میلیون تن هم دپو داریم و غیر از یعنی 11 میلیون تن، حدود 4 میلیون تن هم واردات داشتیم که تا آخر سال مصرف می‌شود. یعنی در واقع ما از 24 میلیون تن به 18 میلیون تن تولید رسیده‌ایم.

 

بازار مسکن از ابتدای امسال با رکود مواجه شده و با توجه به رکودی که در بازار مسکن به وجود آمده بازار فولاد داخلی ایران هم با رکود روبه‌رو شده است. در عین حال که رکود بازار مسکن در محصولاتی که در ساخت و ساز ساختمان به کار می‌رود مانند تیرآهن، میلگرد و حتی کاشی و سرامی تاثیرگذار بوده، برخی از فعالان عرصه فولاد معتقدند با اجرایی شدن برجام بازار این محصولات از رکود خارج شود اما اغلب پیش‌بینی‌ها بر این است که رکود در بازارهای این محصولات تا آخر سال ادامه خواهد داشت.

 

به گفته کارشناسان بخش عمده مصرف فولاد در بازار مربوط به بخش مسکن است. با توجه به اینکه رکود در بازار داخلی فولاد در یکی دو سال اخیر عیمق بوده این امر مستقیماً در تقاضای فولاد در بازار تاثیر گذاشته است. کاهش تقاضای فولاد در بازار داخلی باعث شده تولیدکنندگان فولاد شیفت‌های کاری خود را کاهش دهند و میزان تولید و ظرفیت‌شان را تا حد امکان پایین بیاورند.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران