هند جایگزین بازار چین می شود؟

پیش بینی تولید و قیمت سنگ آهن در سال 2016

پیش بینی تولید و قیمت سنگ آهن در سال 2016

با وجود عادی شدن قیمت های پایین برای کالاها، دولت فدرال استرالیا پیش بینی کرده که درآمد ناشی از صادرات بخش معدن در بین سال های 2019 و 2020 رشد 40 درصدی داشته باشد.

 

به گزارش استیل پدیا، وزارت صنعت، نوآوری، منابع و انرژی استرالیا در گزارش سه ماهه منتهی به دسامبر 2015 خود اعلام کرد که سهم بخش معدن در تولید ناخالص داخلی این کشور طی 10 سال گذشته از 6 به 9 درصد رسیده که نشان دهنده شکوفایی و رشد 50 درصدی در این حوزه بوده است.

 

این وزارتخانه انتظار دارد منابع و درآمدهای ناشی از انرژی در سال 2015 تا 2016 به 166 میلیارد دلار برسد که 4 درصد کمتر از قیمت های سال قبل است چراکه شتاب زیادی در کاهش نرخ های کالایی دیده شد.

 

Mark Cully اقتصاددان ارشد استرالیایی می گوید، قیمت های پایین کالایی که اکنون شاهد آن هستیم و پیش بینی نیز می شد که شرایط سال 2015 در کوتاه مدت نیز ادامه یابد، سبب شده چشم اندازها برای بهبود در چارچوب زمانی مشخص محدود شود. با وجود قیمت های پایین، بخش تولید استرالیا در بسیاری از کالاها به افزایش تولید خود ادامه داده است.

 

انتظار می رود سرعت بخشی در افزایش ظرفیت معدن، زیربنایی برای مرحله تولید بوده تا کشورها علاوه بر رونق این بخش، شاهد ارزآوری و درآمدهای ناشی از صادرات باشند. با این حال بعید است که افزایش حجم تولید برای جبران اثرات کاهش قیمت های کالایی در سراسر جهان کارساز و کافی باشد.

 

انتظار می رود با تکمیل پروژه هایی نظیر گاز مایع طبیعی در کوئیزلند استرالیا و ایالت های غربی این کشور، صادرات استرالیا 45 درصد افزایش یابد و ارزشی بالغ بر 20 میلیارد ریال در سال مالی 2016 نصیب این کشور کند.

 

همچنین پیش بینی می شود حجم صادرات سنگ آهن استرالیا با روی کار آمدن صادرات از معادن روی هیل (Roy Hill) و گسترش تولید در سایر معادن، رشد 13 درصدی در سال 2016 داشته باشد.

 

گفتنی است، انتظار می رود تولید فولاد جهان باوجود کاهش در سال 2015 که به دلیل افت تقاضا همراه شده و منجر به افت قیمت ها نیز شد در سال 2016 به ثبات بازگشته و حتی رشد نیز خواهد یافت.

 

پیش بینی می شود رشد تولید فولاد جهان در سال 2016 حدود 0.9 درصد باشد.

اگرچه تقاضا برای فولاد چین سبب محدود شدن تقاضای سنگ اهن شده اما افزایش تقاضا از سوی هند که 6 درصد خواهد بود جایگزین آن خواهد شد.

همچنین تقاضای فولاد اتحادیه اروپا 1.2 درصد و آمریکا 1.5 درصد رشد خواهند داشت.

مصرف فولاد استرالیا در سه ماه منتهی به سپتامبر 2015 حدود 7 درصد افت داشته است.

 

استرالیا سال گذشته حدود 56 درصد از تجارت سنگ آهن را در اختیار داشته و پیش بینی می شود این کشور به زودی بزرگترین صادرکننده در حوزه های سنگ آهن، زغال سنگ و گاز مایع طبیعی شود.

 

اتفاق دیگری که در حوزه معدن در سال 2015 شاهد آن بودیم، کاهش هزینه های سرایه ای در بخش اکتشاف بود و ادامه روند موجب بیکاری فعالان این حوزه خواهد شد.

 

گفتنی است، هزینه های اکتشافی در سه ماهه منتهی به سپتامبر 2015، 32 درصد افت داشته است و بیشترین کاهش در بخش اکتشافات در جنوب استرالیا رخ داده است. در این محدوده از استرالیا افت 57 درصدی در فعالیت ها و سرمایه گذاری های اکتشافی رخ داده است.

 

همچنین در بخش هزینه های سرمایه ای نیز شاهد افت 29 درصدی این هزینه ها در سه ماهه سوم سال 2015بودیم. علاوه براین اشتغال در بخش معدن استرالیا در ماه نوامبر 220 هزار نفر تخمین زده شده بود که تنها 2 درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است.

 

سطح مبادلات جهانی سنگ آهن در سال 2015 میلادی با افزایش 1.8 درصدی به 1.4 میلیارد تن رسید كه كمترین نرخ رشد از سال 2001 میلادی تا كنون به شمار می آید. 

 

انتظار می رود این رقم در سال 2016 میلادی با رشد عرضه این محصول از جانب برزیل و استرالیا و افزایش مصرف در چین با افزایش بیشتری همراه شود. كشور چین از سطح تولیدات داخلی سنگ آهن خود پس از رشد تولید، كاسته است.

 

موجودی سنگ آهن در بنادر چین عامل كلیدی است كه تعادل عرضه و تقاضای بازار را نشان می دهد. این رقم در هفته های پایانی سال 2015 به مرز 92 میلیون تن رسید.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران