توضیحات مدیر امور بین الملل انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن

محموله وارداتی گندله هندی و نکات پیرامون آن

محموله وارداتی گندله هندی و نکات پیرامون آن

روز یکشنبه 13 دی ماه در خبرگزاری و سایت های خبری داخلی خبری مبنی بر واردات بیش از 66 هزار تن گندله هندی به ایران انعکاس یافت که جناب آقای دکتر جعفری طهرانی، عضو هیات مدیره انجمن تولید‌کنندگان سنگ آهن و مدیرامور بین الملل انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران، جوابیه ای در توضیح و شفاف سازی این خبر در اختیار استیل پدیا قرار داده اند که در ادامه تقدیم شما مخاطبین گرامی می گردد.

 

همانطور كه در اخبار درج شده است شركت KIOCL يا كودرموخ روز شنبه مورخ ٢ ژانويه يك محموله ٦٦،٥٠٠ تني گندله ساخت هندوستان كه از كنسانتره وارداتي از برزيل توليد شده است را به ايران صادر نمود.

البته ادعاي مديرعامل شركت فوق آقاي مالاي چاترجي مبني بر صادرات نيم ميليون تن گندله در سال ٢٠١٦ به ايران وقتي مي تواند صحت داشته باشد كه تمام واحد هاي فولاد سازي احيا مستقيم ايران با حداكثر ظرفيت در سال ١٣٩٥ به فعاليت خود ادامه دهند.

 

در اين رابطه شايان ذكر است كه اولين ملاقات اينجانب با آقاي مالاي چاترجي و طرح پروژه صادرات كنسانتره از گل گهر به شركت كودرموخ و واردات گندله به ٧ ماه پيش در نيمه خرداد سال جاري بر مي گردد كه من با ايشان در كنفرانس آهن و فولاد متال بولتن در وين جلسه داشتم.

در آن زمان واردات گندله با توجه به استفاده از ارز رقابتي توجيه اقتصادي برد - برد براي طرف هاي ايراني و هندي داشت ولي متاسفانه در آن برهه زمانی ما نتوانستيم مكانيزم عملياتي براي خريد و ارسال كنسانتره از گل گهر و حمل به بندر نيو منگلور و واردات گندله به بندر عباس بدست بياوريم. هر چند در اين رابطه مذاكراتي با كشتيراني جمهوري اسلامي ايران  جهت برآورد هزينه ١٤ دلاري رفت كنسانتره و برگشت گندله در تابستان گذشته انجام گرفت.

 

در رابطه با اين پروژه، آخرين جلسه اي كه با آقاي مالاي چاترجي داشته ام در كنفرانس آهن و فولاد متال بولتن در جزيره كيش در پايان شهريور ماه سال جاري مي باشد كه ايشان سناريو را به خريد كنسانتره از شركت آنگلو آمريكن برزيل و صادرات به ايران تغيير دادند، چرا كه ديگر نياز به فاينانس يا سرمايه گذاري جهت خريد و ارسال بار توسط طرف ايراني وجود نداشت و خود شركت هندي راساً سرمايه گذاري جهت خريد سنگ آهن كنسانتره از برزيل را انجام مي داد. هر چند ناگفته پيداست كه كيفيت سنگ آهن كنسانتره توليدي برزيل به علت سولفور پايين تر بهتر از كنسانتره گل گهر مي باشد و بالطبع كيفيت گندله توليدي نيز بالاتر از مشابه ايراني مي باشد.

 

جهت استحضار، تنها یک قرارداد محموله گندله بين فولاد مباركه اصفهان با شركت KIOCL در تابستان گذشته منعقد گرديد و  قيمت خريد هم با توجه به این مطلب که مربوط به ٤ ماه پيش بود، بالاتر بود و بعد از آن به علت افت شديد قيمت سنگ آهن و بالطبع گندله از محدوده ١٠٠ دلاري به محدوده ٥٠ دلاري، اين قضيه عملاً توجيه اقتصادي خود را از دست داد.

البته لازم به ذكر است كه شركت هاي مختلف بخش خصوصي و دولتي ايران در سال آينده توليدات جديد گندله شان وارد مدار خواهد گرديد كه به عنوان مثال مي توان به شركت گل گهر اشاره كرد. شرکت گل گهر به تنهايي بين ٣ الي ٥ ميليون تن گندله جديد در ٦ ماهه اول سال آينده توليد خواهد كرد و عملاً ايران از واردات گندله در سال ١٣٩٥ بي نياز خواهد شد.

-کیوان جعفری طهرانی-

 

عکس مربوط به کنفرانس متال بولتن وین

 

لینک خبر مربوطه:

واردات بیش از 66 هزار تن گندله هندی به ایران


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران