ضمانت‌نامه‌های بانکی برای تولیدکنندگان بی‌اعتبار شده‌اند

چالش بانکی صنعت فولاد ایران

چالش بانکی صنعت فولاد ایران

مدیرعامل فولاد ارفع با تاکید بر عملیاتی شدن تعهدات بانک‌ها به تولیدکنندگان مطرح کرد: در حال حاضر که تولیدکنندگان نقدینگی لازم را در اختیار ندارند، چک و ضمانت‌نامه بانکی استفاده می‌شود که برخی بانک‌ها اخیرا با ادعاهای جدید به تعهدات‌شان در خصوص ضمانت‌نامه‌ها عمل نمی‌کنند.

 

به گزارش استیل پدیا، علیرضا خیاط با اشاره به رکود اقتصادی و وضعیت بحرانی تولید اظهار کرد: بانک‌ها به تعهدات‌شان اهمیت نمی‌دهند و در حالی که ضمانت‌نامه معتبری را در اختیار بانک قرار می‌دهی اما بانک با بهانه‌های غیرمنطقی از پرداخت مبلغ مشخص وجه نقد سر باز می‌زند.

 

او افزود: در حالی که در قانون نظام بانکی ضمانت‌نامه به قرارداد یا سندی گفته می‌شود که به موجب آن صادر كننده یا ضامن بر اساس درخواست متقاضی در مقابل ذینفع تعهد می‌كند بدون هیچ گونه قید و شرط و در موعدی مشخص مبلغ معینی وجه نقد به ذینفع پرداخت کند، اما می‌بینیم این روزها بانک ضمانت‌نامه معتبری از فولاد ارفع گرفته و به جای تحویل آنی، چهار ماه است که در نقد کردن ضمانت‌نامه تاخیر دارد.

 

مدیرعامل فولاد ارفع با بیان اینکه در بین تولیدکنندگان اعتبار ال‌سی، چک و ضمانت‌نامه از بین رفته، گفت: تاخیر در ال سی و اینکه بانک‌ها به تعهدات‌شان سر موعد عمل نمی‌کنند به یکی از معضلات تولیدکنندگان تبدیل شده و این به معنای فروپاشی اقتصاد کشور است.

 

او تصریح کرد: در بین مردم و نظام بانکی چک ارزش خود را از دست داده و بانک‌ها برای نقد کردن یک ضمانت‌نامه بانکی بهانه‌های متفاوتی را می‌آورند. در شرایطی که تولیدکنندگان امروز به سختی به حیات خود ادامه می‌دهند و اگر از ناحیه بانک‌ها هم تحت فشار قرار بگیرند در پرداخت هزینه‌های تولید ناتوان‌تر خواهند شد. در حال حاضر کارخانه فولاد ارفع 1200 پرسنل دارد که اینگونه رفتارها از بانک‌ها سبب می‌شود آینده شغلی این نیروهای انسانی به خطر بیافتد.

 

خیاط با بیان اینکه در حال حاضر به سختی حقوق کارگران کارخانه را پرداخت می‌کنیم، گفت: بانک‌ها مدعی هستند ضمانت‌نامه‌های بانکی را بلاشرط در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌دهد در حالی که این تنها یک ادعاست و اغلب آنها ضمانت‌نامه‌ها را با قید و شرط حواله می‌کنند. از این رو هیچ اعتمادی بین تولیدکننده و بانک باقی نمانده و اعتبارات اسنادی اعتبار خودشان را از دست داده‌اند. 


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران