وجود 12 هزار محدوده امیدبخش معدنی در کشور

وجود 12 هزار محدوده امیدبخش معدنی در کشور

معاون اکتشاف سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی از وجود 12 هزار محدوده امیدبخش معدنی در کشور خبر داد.

 

به گزارش استیل پدیا، بهروز برنا در سمنان گفت: این پهنه در نقاط مختلف کشور نیازمند راستی آزمایی است تا از نظر اقتصادی بودن خطرپذیری کمتری برای فعالیت بخش خصوصی در آن ها وجود داشته باشد.

 
وی بخش معدن را در برنامه ششم توسعه کشور پیشرو عنوان و خاطرنشان کرد: ایران رنگین کمانی از مواد معدنی است به طوری که در منطقه میانی متالوژی آلپ - هیمالیا و در محدوده های فلزی و غیرفلزی راهبردی در جهان قرار دارد.

 
برنا با اشاره به در دستور کار قرارداشتن 15 پهنه اکتشافی معدنی کشور در سازمان زمین شناسی، ادامه داد: برای این پهنه ها باید طرح ژئوفیزیک هوایی اجرا شود و هم باید برای آن ها اکتشافات ژئوشیمی و بررسی های کامل انجام شود. وی تصریح کرد: ایران رتبه معدنی اول منطقه، رتبه سوم آسیا پس از چین و قزاقستان و رتبه دهم تا دوازدهم جهان را دارد.

 
معاون سازمان زمین شناسی با بیان این که ایران بیشتر زیر سایه نفت بوده و از ارزش افزوده موادمعدنی غفلت شده است، ادامه داد: در ایران هزار و 200 معدن شدادی یعنی معادنی با سابقه تاریخی معدنکاری حتی پیش از اسلام و مسیحیت وجود دارد که نشانه سابقه کار معدنی در ایران است.

 
استان سمنان رتبه اول ذخیره نمک، گچ، سلستین و دارای ذخیره قابل توجه سولفات سدیم، ذخایر فلزی و سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی است. بیش از 60 درصد گچ کشور و بیش از 40 درصد نمک کشور از معادن استان سمنان استخراج می شود.

 
سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور در حال حاضر در حال اجرای طرح ژئوفیزیک هوایی برای اولین بار در کشور با هواپیما در استان سمنان است. سه پهنه طرود، عباس آباد و خارتوران از پهنه های معدنی مهم کشور در استان سمنان واقع شده است.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران