مروري بر چشم انداز بازار جهاني سنگ آهن

مروري بر چشم انداز بازار جهاني سنگ آهن

عليرغم رشد قيمت معاملاتي سنگ آهن در روزهاي پاياني سال و برگشت آن به بالاتر از ٤٣ دلار/تن در آخرين روز از ماه دسامبر سال ٢٠١٥، روند كاهشي قيمت اين ماده معدني در سال ٢٠١٥ هم براي چندمين سال متوالي ادامه يافت و معادن سنگ آهن در سال ٢٠١٥، سال بسيار سخت و چالشي را پشت سر گذاشتند و بسياري از اين معادن (به ويژه معادن كوچك و متوسط) در كشورهاي مختلف دنيا، به دليل كاهش شديد قيمت ها نتوانستند به فعاليت توليد خود ادامه دهند.

 

به گزارش استیل پدیا، اغلب فعالان و تحليلگران بازار بر اين عقيده اند كه روزهاي سخت معادن سنگ آهن هنوز به پايان نرسيده است و انتظار مي رود كه كاهش قيمت سنگ آهن در سال ٢٠١٦ هم ادامه يايد. در ادامه بطور اجمال به برخي از اين پيش بيني ها اشاره مي گردد:

 

Capital Economics: نوسانات قيمت سنگ آهن در سال جديد ميلادي ادامه خواهد يافت و در مقاطعي از سال، قيمت سنگ آهن ممكن است به سطح ٢٥ دلار/تن هم افت نمايد. وليكن با نزديك شدن به ماههاي پاياني سال ٢٠١٦، قيمت ها تقويت خواهد گرديد.

 

Caroline Bain: اين تحليلگر ارشد كالا در لندن، بر اين عقيده است كه تحت تاثير تداوم تلاش معادن بزرگ سنگ آهن براي افزايش سهم بازار خود از طريق افزايش بيشتر عرضه، قيمت سنگ آهن در سال ٢٠١٦ به زير ٣٠ دلار/تن خواهد رسيد و با نزديك شدن به ماه هاي پاياني سال، ممكن است قيمت هاي معاملاتي به سطح ٥٠ دلار/تن برسد.

 

Goldman Sachs: مؤسسه مزبور با استناد به كندي رشد اقتصادي چين و كاهش مصرف فولاد در اين كشور، بر اين اعتقاد است كه ميانگين قيمت سنگ آهن طي سه سال آينده، احتمالا" زير ٤٠ دلار/تن خواهد بود.

 

Millennia Resource هنگ كنگ: ميانگين قيمت سنگ آهن در سال ٢٠١٦ حدود ٥٠ دلار/تن خواهد بود و بعيد به نظر مي رسد قيمت ها به زير ٣٠ دلار/تن بيافتد و اگر هم در مواقعي اين اتفاق بيافتد پايدار نخواهد بود. 

منبع: متال بولتن


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران