پیش بینی رشد 6 درصدی بخش صنعت و معدن در سال 94

پیش بینی رشد 6 درصدی بخش صنعت و معدن در سال 94

معاون وزیر صنعت گفت: پیش‌بینی می‌شود رشد بخش صنعت و معدن در سال‌ جاری به ۶ درصدی برسد. حسین ابویی مهریزی گفت: امسال شرایط اقتصادی بسیار سخت است که این امر ضرورت مدیریت، برنامه‌ریزی، تلاش، ایده و خلاقیت را دو چندان می‌کند، چراکه در شرایط معمولی و عادی، نقش مدیریت‌ها، خلاقیت‌ها و ابتکارات خیلی پر رنگ نیست.

 

معاون برنامه‌ریزی وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: در سال‌جاری برای صنعت و معدن، رشد ۶ درصدی پیش‌بینی شده است که البته با فعال‌تر شدن مسائل روابط بین‌المللی و کاهش مشکلات، حتما این رشد محقق می‌شود، ضمن اینکه در سال گذشته رشد ۹ ماهه بخش صنعت ۵.۱ درصد و معدن بالای ۱۰ درصد بود که بر این اساس، پیش‌بینی رشد ۶ درصدی برای مجموع این دو بخش پیش‌بینی شده است.

 

او تصریح کرد: رشد صنعت در رشد اقتصادی و تولید ناخالص داخلی بسیار مهم است و به همین دلیل، صنعت و معدن پیشران اقتصاد نامیده می‌شود که می‌تواند کمبود رشد سایر بخش‌ها را جبران کند؛ لذا باید نقش پیش‌برندگی برای صنایع کمتر شکوفا، داشته باشد. از سوی دیگر، در جایی که اقتصاد کشور رشد ۸ درصدی را تجربه کرده، صنعت ۱۲ درصد رشد داشته است.

 

به گفته ابویی مهریزی، عملکرد سال ۹۳ و برنامه‌های سال ۹۴ در بخش تولیدات و کالاهای منتخب و نیز توسعه صادرات و تامین زیرساخت‌های لازم، تحقق رشد ۶ درصدی بخش صنعت و معدن را عملیاتی می‌کند، ضمن اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت برنامه مفصلی برای بهبود فضای کسب و کار و بهبود رتبه ایران در سطح بین‌المللی تدارک دیده است که البته نیازمند همکاری همه دستگاه‌ها دارد.

 

او اظهار داشت: با توجه به تورمی که برای سال جاری پیش‌بینی شده، بخش تولید و صنعت کشور به ۱۹۵ هزار میلیارد تومان منابع مالی نیاز دارد که این رقم غیر از آورده سهامداران است؛ بنابراین ۱۷۵ هزار میلیارد تومان منابع برای تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام و ۲۰ هزار میلیارد تومان برای اتمام طرح‌هایی در سال ۹۴ که بالای ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند، نیاز است.

 

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: در ارقام مذکور برآوردهای ارزی و ریالی دیده شده، این در حالی است که بانک‌ها در سال گذشته ۳۶ هزار میلیارد تومان تسهیلات به بخش تولید داده‌اند که البته پول تازه(فرش مانی) نبوده است بلکه در قالب استمهال تزریق شده است. اما به هرحال ۵۵ تا ۶۰ درصد از این تسهیلات را استمهال تشکیل می داده که خود ایجاد فرصتی برای تولید است.

 

او ابراز امیدواری کرد با تمهیداتی که اندیشیده شده، سیستم بانکی در تامین مالی بخش تولید فعال‌تر عمل کند و گزینه‌های رقیب تولید را در جذب منابع بانک‌ها، از میدان خارج کند، چراکه هم اکنون ۷۰ درصد تامین مالی بخش تولید، بانک محور است؛ بنابراین بانک باید سهم غیرمولدها از منابع بانکی به حداقل برسد و شفافیت در اقتصاد بیشتر شود.

 

ابویی گفت: بازار پول و سرمایه هم باید به سمت کارهای مولد برود اما به هرحال امیدواریم با تمهیداتی که در قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر دیده شده، طلب دولت به بانک‌ها پرداخت شود و بانک‌ها از بنگاهداری خود فاصله گیرند تا بتوان پول را به سمت بخش مولد اقتصاد ایران هدایت کرد.

 

 


استیل پدیا خبر و گزارش صنعت معدن را از اقتصادنیوز بازتاب نموده است.

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران