متمم تفاهمنامه وزارت صنعت و سازمان جنگلها، فعالیت معدنی را سامان می دهد

متمم تفاهمنامه وزارت صنعت و سازمان جنگلها، فعالیت معدنی را سامان می دهد

مدیرکل دفتر امور اکتشاف وزارت صنعت، معدن و تجارت ابلاغ متمم تفاهمنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت با سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری را فراهم کننده شرایط بهتری برای فعالیت معدنی در سطح کشور دانست.

 

به گزارش استیل پدیا، اسدالله کشاورز در نشست هم اندیشی خانه معدن ایران و سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری یادآوری کرد پیش از این معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری برای فعالیت معدنی در عرصه منابع طبیعی کشور توافقنامه امضا کرده بودند.

 
به گفته او، مشکل هایی درباره شیوه اجرای این تفاهمنامه از سوی برخی مدیران استانی وجود داشت که انتظار می رود با ابلاغ متمم یاد شده، بتوان با همکاری یکدیگر به اجرای بهتر برنامه ها جامه عمل بپوشانیم.

 
کشاورز بهره برداری از معادن به روش نوین را ضامن حفظ محیط زیست و جلوگیری از تخریب دانست و گفت: برطرف شدن تحریم ها و استفاده از فناوری روز در معدن نقش موثری در استخراج بهینه به دنبال خواهد داشت.

 
بر پایه برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) که بیست و سوم تیرماه بین جمهوری اسلامی ایران و گروه 1+5 (انگلیس، فرانسه، آمریکا، روسیه و چین به همراه آلمان) با حضور اتحادیه اروپا نهایی شد، در ازای کاهش برخی فعالیت های اتمی تهران، تحریم های هسته ای علیه این کشور لغو خواهد شد.

 
به گفته او، فعالیت معدنی در کشور عمری بیش از چهار هزار سال دارد و اکنون ذخایر شناسایی شده بالغ بر 60 میلیارد تن است.

 
مدیرکل دفتر امور اکتشاف وزارت صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: 68 نوع ماده معدنی در کشور شناسایی شده است و سرمایه گذاری در معدن ها اشتغالزایی و ارزآوری به همراه دارد.

 
به گفته این مقام مسئول، نزدیک به دو دهه از عمر استخراج معادن سنگ به روش سیم برش الماسه سپری می شود، درحالی که پیش از آن روش انفجاری نقش مخربی در ذخایر معدنی و محیط زیست داشت.

 

کمیته اجرایی تشکیل می شود

 
محمدرضا بهرامن رئیس خانه معدن ایران، نیز در این نشست ابراز امیدواری کرد با شکل گیری کمیته اجرایی مرکب از نمایندگان خانه معدن ایران، سازمان نظام مهندسی معدن ایران و سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری بتوان مسائل این بخش را کاهش داد. وی گفت: در برخی استان ها مجریان بخش منابع طبیعی به همفکری و هماهنگی بیشتر با تشکیلات ستادی خود نیاز دارند.

 
بهرامن افزود: شفاف سازی مسائل بخش معدن با دیگر تشکیلات مرتبط، می تواند در برطرف ساختن موانع نقش موثری داشته باشد و همپوشانی همه دستگاه ها در این زمینه اهمیت بسزایی دارد.

 
بر پایه آمار سازمان توسعه تجارت ایران، طی هفت ماه نخست امسال (فروردین تا مهرماه) 56 میلیون و 169 هزار تن کالا و میعانات گازی با ارزش 24 میلیارد و 131 میلیون دلار از کشور صادر شد که سهم بخش معدن 10 میلیون و 555 هزار تن به ارزش 497 میلیون دلار بود.

 
در مدت مشابه پارسال (فروردین تا مهرماه) 14 میلیون و 308 هزار تن کالا و میعانات گازی به ارزش 892 میلیون دلار صادر شد.

 
سالیانه از 5400 معدن فعال کشور، 400 میلیون تن مواد معدنی استخراج می شود.

 
جمهوری اسلامی با 1900 معدن سنگ تزئینی و تولید سالیانه نزدیک به 15 میلیون تن، یکی از پنج کشور برتر جهان از این نظر است.

 
شماری از نمایندگان خانه معدن ایران از کرمان، آذربایجان غربی، هرمزگان، کرمان، سمنان، خراسان رضوی و جنوبی، تهران، البرز و قم با طرح مسائل خود از سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری نظارت بیشتر را خواستار شدند. 


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران