راه اندازی 5 طرح توسعه تا پایان امسال

منطقه ویژه صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس

منطقه ویژه صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس

مدیر عامل شرکت منطقه ویژه صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس از راه اندازی 5 طرح توسعه در این منطقه ویژه تا پایان امسال خبر داد. مسعود هندیان در نشست خبری با بیان این مطلب اظهار داشت: منطقه ویژه صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس به عنوان فعال ترین منطقه ویژه کشور در حال حاضر 18 طرح با سرمایه گذاری 5 میلیارد و 96 میلیون دلار در حال ساخت یا نصب تجهیزات دارد که طرح های «توسعه اسکله منطقه ویژه با ظرفیت 6 میلیون تن»، «واحد احیای مستقیم فولاد صبا با ظرفیت 1.5 میلیون تن آهن اسفنجی»، «فاز نخست گندله سازی مادکوش با ظرفیت 2.5 میلیون تن» و «فاز نخست فولاد سازی کاوه جنوب با ظرفیت 1.2 میلیون تن بیلت» به عنوان طرح های صنایع معدنی و نیز طرح «فومن شیمی گستر با ظرفیت 300 هزار تن تولید و بسته بندی قیر» تا پایان امسال به بهره برداری می رسند.

وی ادامه داد: از بین بقیه طرح ها، 9 طرح در سال 95 و 4 طرح دیگر در سال 97 وارد مرحله راه اندازی خواهند شد.

 
به گفته مدیر عامل شرکت منطقه ویژه صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس، اشتغال مستقیم این 18 طرح، 12 هزار و 382 نفر خواهد بود که از این میزان، 3270 نفر در سال جاری مشغول به کار می شوند. با افتتاح طرح های یاد شده، میزان اشتغال منطقه ویژه صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس تا پایان سال 97 به 30 هزار نفر خواهد رسید.

 
هندیان با اشاره به 9 طرح سرمایه گذاری شده مصوب و در دست اقدام در منطقه ویژه صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس، تصریح کرد: این طرح ها شامل «2 کارخانه تولید فولاد با ظرفیت 4.5 میلیون تن»، « کارخانه گندله سازی با ظرفیت 10 میلیون تن»، «3 نیروگاه سیکل ترکیبی با ظرفیت 1972 مگاوات»، «آب شیرین کن با ظرفیت 80 هزار متر مکعب» و «تولید روغن های سنگین و قیر با ظرفیت 500 هزار تن» است که 5 میلیارد و 170 میلیون دلار برای آنها سرمایه گذاری پیش بینی شده و 10 هزار و 800 نفر فرصت اشتغال پیدا خواهند کرد.

 

 
سرمایه گذاری در صنایع فولاد و آلومینیوم

 
هندیان تبدیل منطقه ویژه صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس به قطب تولید فولاد کشور را از جمله اهداف این شرکت برشمرد و گفت: در فاز نخست، برای ایجاد ظرفیت سالانه 10 میلیون تن فولاد و در فاز دوم نیز ایجاد 7.5 میلیون تن فولاد برنامه ریزی شده است. همچنین ایجاد ظرفیت 1.2 میلیون تن آلومینیوم، از دیگر اهداف منطقه است که اکنون 257 هزار تن آلومینیوم در المهدی و هرمزال ظرفیت سازی شده و در حال مذاکره با شرکت های خارجی برای افزایش ظرفیت تولید آلومینیوم در منطقه هستیم.

 
وی ادامه داد: افزایش ظرفیت تخلیه و بارگیری مواد فله معدنی، نفتی و کانتینری با ظرفیت سالانه 70 میلیون تن، تبدیل منطقه ویژه به قطب انرژی با ظرفیت 6000 مگاوات برق و نیز ظرفیت تولید700 هزار متر مکعب روزانه آب شیرین، تبدیل منطقه ویژه به قطب فن آوری و اطلاعات و ارتباطات و نیز تبدیل منطقه به قطب سرمایه گذاری داخلی و خارجی برای جذب 20 میلیارد دلار (سرمایه گذار تا کنون 9 میلیارد دلار سرمایه گذاری جذب شده است) از دیگر اهداف منطقه است.. همچنین، تبدیل منطقه به قطب صادرات صنایع انرژی بر با حدود 6 میلیارد دلار در سال و همچنین، تبدیل منطقه به صنعت سبز به منظور کاهش آلایندهای صنایع مستقر با ایجاد 500 هکتار فضای سبز، از دیگر اهداف این منطقه ویژه محسوب می شود.

 

 
16 طرح بررسی شده برای سرمایه گذاری

 
مدیر عامل شرکت منطقه ویژه صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس همچنین اظهار داشت: 16 طرح در زمینه تولید صنایع بالادستی و پایین دستی فولاد و آلومینیوم، انرزی (آب و برق)، خدمات فنی مهندسی و پشتیبانی برای سرمایه گذاری در این منطقه بررسی شده است.

 

 
صرفه جویی بالای 10 میلیارد دلاری واردات تجهیزات

 
مدیر عامل شرکت منطقه ویژه صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس با اشاره به طرح های کلان مدیریتی، خاطرنشان کرد: این شرکت طرح های کلان کشور و در راستای اقتصاد ملی را همچون اقتصاد مقاومتی، سلامت اداری، پدافند غیر عامل، تعالی فرهنگ سازمانی و شناسایی قوانین و مقررات مخل تولید به اجرا گذاشته است.

 
وی ادامه داد: طرح مقابله با تحریم ها از دیگر طرح های یاد شده است که نتیجه آن بومی سازی 80 درصد فناوری و تجهیزات بوده که موجب کاهش واردات تجهیزات و قطعات از 15 تا 20 میلیارد دلار قبلی به 2 تا 3 میلیارد دلار شده است.

 

 
سود ده شدن شرکت

 
هندیان اعلام کرد: با وجود تحریم ها، همواره تلاش کرده ایم به پیمانکاران و کارگران بدهی نداشته باشیم و اکنون نیز در این زمینه بدهی معوق نداریم و از سال 88 به سود دهی رسیده است.
وی ادامه داد: در طرح های زیست محیطی، 500 میلیارد تومان برای گردآوری پساب، پسماند، بازیافت مصرف بهینه، استفاده از انرژی خورشیدی و غیره در نظر گرفته شده است. همچنین، با استقرار سیستم مانیتورینگ، آلایندگی منطقه نیز لحظه ای پایش می شود.

 

 
استاندارد های دریافت شده

 
مدیر عامل شرکت منطقه ویژه صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس با اشاره به استاندارد های دریافت شده از سوی این منطقه ویژه گفت: این شرکت برای ارتقای کیفیت در ارائه خدمات تامین زیر ساخت و جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی، استاندارد های مختلفی نظیر استقرار ISO 9001 کیفیت، استقرار ISO 14001 زیست محیطی، استقرار ISO 18001 ایمنی و بهداشت، استقرار ISO 10015 آموزش، دریافت گواهینامه های مدیریت سبز، دریافت گواهینامه های هتل و دفتر کار سبز، دریافت گواهینامه تعهد به تعالی سازمانی، دریافت جایزه بهره وری، پیاده سازی استاندارد 10002 در راستای بهبود رضایت ذینفعان، پیاده سازی استاندارد 27001 امنیت، پیاده سازی استاندارد 50001 انرژی، استقرار سیستم مدیریت یکپارچه را دریافت کرده است.

 

 


استیل پدیا خبر و گزارش صنعت فولاد و فولادسازی فوق را از روابط عمومی ایمیدرو بازتاب نموده است.

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران