در بورس کالای ایران رخ داده است

افت 18 درصدی قیمت میلگرد فولاد خراسان

افت 18 درصدی قیمت میلگرد فولاد خراسان

در ابتدای هفته معاملاتی، اغلب آهن‌ آلات با نوسان نسبی قیمت‌ ها همراه شدند. شنبه در حالی که تیر آهن ذوبی در اغلب شاخه‌ ها رشد نسبی قیمت را تجربه کرد، اما دیگر مقاطع ساختمانی از جمله میلگرد با ثبات و در پاره‌ ای موارد با کاهش نرخ روبه‌رو شد. در این روز در بورس کالای ایران نیز مجتمع فولاد خراسان سبد میلگرد گرید A3 در سایزهای 14 تا 28 را با قیمت هر کیلو 1370 تومان ارائه کرد که از 10 هزار و 120 تن حجم عرضه مقدار 110 تن آن فروخته شد.

این شرکت از ابتدای سال تاکنون بالغ بر 35684 تن سبد میلگرد را در بورس کالای ایران در قالب شرایط نقدی عرضه کرده که تنها 3454 تن آن خریداری شده است. این ارقام سال گذشته و در بازه مورد بررسی به ترتیب 69740 و 40590 تن بوده‌اند که در مقایسه با سال جاری حکایت از تنزل 49و 91 درصدی حجم عرضه و معامله سبد میلگرد فولاد خراسان در سال 94 و در بورس کالای ایران دارد.

 

از سوی دیگر در طول 3 ماه نخست سال گذشته، متوسط قیمت سبد میلگرد ارائه شده از سوی این شرکت در بورس 1721 تومان به ازای هر کیلو بوده که در مدت مشابه سال جاری این رقم به 1405 تومان تنزل یافته است؛ افت 18 درصدی قیمت پایه در بازه یکساله. روند نزولی قیمت‌های پایه اعلامی و از طرفی کاهش حجم عرضه و مبادله میلگرد توسط شرکت فولاد خراسان در حالی است که شرایط یکسان و مشابهی نیز بر روند عرضه و فروش محصولات تولیدی از سوی سایر فولادسازان در بورس کالا حاکم است.

 

به بیان دیگر سایر شرکت‌های فولادی عرضه‌کننده در بورس کالا نیز متاثر از تعمیق رکود در بازار آهن با علم به اینکه عرضه‌های آنها در بورس چندان مورد اقبال خریداران قرار نخواهد گرفت، علاوه بر اینکه حجم عرضه را در سال جاری کاهش داده‌اند، قیمت‌های اعلامی را نیز نسبت به پارسال کم کرده‌اند. هرچند این استراتژی (کاهش قیمت‌های پایه) نیز کمک چندانی به بهبود جریان مبادلات نکرده و کماکان حجم داد‌و‌ستد فولاد در ارقام بسیار پایینی در بورس گزارش می‌شود.

 

به نظر می‌رسد مادامی که با رونق واقعی مبادلات فولاد در بازار آزاد و بورس کالا روبه‌رو نشویم، پیش‌بینی تداوم روند نزولی قیمت‌ها و حجم عرضه در طول ماه‌های پیش‌رو نیز چندان دور از انتظار نخواهد بود.

 -حدیث موسوی-

 


استیل پدیا خبر و گزارش صنعت فولاد و فولادسازی فوق را از روزنامه دنیای اقتصاد بازتاب نموده است.

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران