بازار سنگ‌آهن فعلا در ثبات است

نگاهی به قیمت مواد اولیه صنعت فولاد در روزهای اخیر

نگاهی به قیمت مواد اولیه صنعت فولاد در روزهای اخیر

با کاهش عرضه سنگ‌آهن در شمال چین و بهبود تقاضا قیمت سنگ‌آهن وارداتی در ثبات مانده است.

 

به گزارش استیل پدیا، سنگ‌آهن خلوص 62 درصد استرالیا 40 دلار و 50 سنت هر تن سی‌اف‌آر در ثبات است که در سه هفته اخیر بالاترین قیمت بازار بوده است. البته کسانی که قبل از تعطیلات سال نو نیاز به افزایش نقدینگی داشتند حاضر بودند تخفیف بیشتر بدهند. انتظار می‌رود متوسط قیمت سنگ‌آهن در سه ماه نخست سال 2016 حدود 40 دلار هر تن سی‌اف‌آر باشد. بعید است تا پایان سال جاری نیز افت قیمت شدید مشاهده شود.

 

قراضه آمریکا در ترکیه ارزان شد

 
در آخرین معاملات قراضه وارداتی در ترکیه قیمت قراضه آمریکا 12 دلار در هر تن ارزان تر شده و فعالان بازار را سردرگم کرده است. قراضه سنگین کلاس 1 و2 خلوص 20-80 آمریکا در 185 دلار و 50 سنت هر تن سی اف آر معامله شده و قراضه خرد شده در 190 دلار و 50 سنت خریداری شد.از هفته دوم نوامبر تاکنون این اولین معامله قراضه آمریکا بوده است.

 

از آن زمان تاکنون قیمت پیشنهادی 195 تا 200 دلار هر تن سی‌اف‌آر بوده است. صادرکننده‌های دیگر با این افت قیمت شدید متعجب شده‌اند. برخی از خریداران 188 دلار هر تن سی اف آر را نیز نپذیرفته‌اند و دنبال قیمت پایین ترند.

 

بازار قراضه شرق آسیا

 
بازار قراضه خاور دور در سکوت است. عرضه‌ کننده‌ها قیمت را پایین نمی‌آورند و خریدارها نیز به دنبال تخفیف هستند. قراضه سنگین کلاس 2 ژاپن 132 دلار هر تن فوب است و خریداران کره‌ای به دنبال 124 دلار هر تن فوب هستند؛ چون بازار داخلی آنها در سکوت است و موجودی آن بالاست. قراضه سنگین کلاس یک آمریکا 175دلار هر تن سی اف آر خاور دور است و قراضه 20-80 معادل 153 تا 155 دلار هر تن سی اف آر است.

 

تایوانی‌ها برای خرید قراضه سنگین کلاس 2 ژاپن به دنبال 148 تا 150 دلار هر تن سی اف آر هستند. قراضه معمولی مبدا روسیه نیز در 168 تا 170 دلار هر تن سی اف آر کره‌جنوبی در ثبات است و امکان 4 تا 6 دلار تخفیف نیز وجود دارد.

 

بازار بیلت آسیای جنوب شرقی

 
ادامه شایعات احتمال تغییر قوانین معافیت مالیاتی صادرات بیلت چین در کنار رکود کلی بازار بر فعالیت عرضه‌کنندگان بیلت چین در خاور دور تاثیر منفی گذاشته است. خیلی از عرضه‌ کننده‌ها از بازار خارج شده‌اند و خریدارها نیز ترجیح می‌دهند صبر کنند. انتظار می‌رود تا پایان سال روند بازار تغییری نداشته باشد.در تایلند بیلت چین در 248 دلار هر تن سی اف آر معامله شد و در حال حاضر همه در انتظار به سر می‌برند.

 

در فیلیپین نیز بیلت چین 250 تا 255 دلار هر تن سی اف آر است. برخی سعی کردند قیمت را 3 تا 4 دلار بالا ببرند، ولی موفق نشدند. ویتنامی‌ها نگران افزایش تعرفه واردات بیلت از چین بودند و فعالیتی نداشتند. متوسط قیمت بیلت وارداتی در جنوب شرق آسیا با ثبات و 245 تا 250 دلار هر تن سی اف آر ثبت شده است.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران