مهدی کرباسیان اعلام کرد

واردات 2.7 میلیون تن فولاد با وجود انبار شدن سه میلیون تن تولید داخل

واردات 2.7 میلیون تن فولاد با وجود انبار شدن سه میلیون تن تولید داخل

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: با وجود انبار شدن سه میلیون تن از تولیدات امسال واحدهای فولادسازی کشور، آمار گمرک نشان می دهد تاکنون حدود 2.7 میلیون تن فولاد وارد کشور شده است.

 

به گزارش استیل پدیا، در حاشیه همایش ایمنی، بهداشت و محیط زیست در محل سازمان ایمیدرو افزود: امروز میلیاردها تومان سرمایه در بخش فولاد زمین گیر شده که ناشی از رکود بازار فولاد ، کاهش ساختمان سازی و افت اجرای طرح های عمرانی است.

 
وی ابراز امیدواری کرد: حمایت دولت از بخش فولاد موجب رونق صادرات آن شود؛ زیرا بیش از سه میلیون تن تولیدات فولادی آماده صدور است که در صورت تحقق آن می تواند رکوردی در این ارتباط باشد .

 
پارسال نزدیک به 2.5 میلیون تن تولیدات فولادی از کشور صادر شد.

 
ایران چهاردهمین فولادساز جهان محسوب می شود و براساس سند چشم انداز 1404 ، دستیابی به ظرفیت 55 میلیون تن هدف گذاری شده که از این رقم حدود 15 میلیون تن برای صادرات باید بازایابی شود.

 
رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن وصنایع معدنی ایران (ایمیدرو) افزود: دامپینگ (عرضه کالا به بهای پایین تر از قیمت تمام شده) رقبای فولاد ساز از جمله چین، سهم بسزایی در رکود بازار فولاد ایران داشته و از سوی دیگر دولت باید با اعمال تعرفه های لازم، از این بخش حمایت کند.

 
کرباسیان در ادامه، یکی از راه های برون رفت از شرایط رکودی در بخش فولاد را سیاست های دولت برای رونق بخشی به ساختمان سازی در سطح کشور بیان کرد و گفت: لازمه راهیابی فولاد تولیدی ایران به بازار های صادراتی جهان، ارتقای کیفیت و متناسب سازی قیمت در برابر نرخ های تولیدات رقباست.

 
معاون وزیر صنعت، معدن وتجارت، اعمال تعرفه های لازم برای حمایت از تولیدات فولادی داخلی را مهم خواند و گفت: اکنون میزان تعرفه فولاد وارداتی به کشور 10 تا 20 درصد است آن هم در حالی که در بسیاری از کشورهای فعال در این بخش، تعرفه های تا سطح 100 درصدی اعمال می شود.

 
کرباسیان گفت: حمایت دولت از واحدهای فولادسازی در زمینه سوخت مصرفی آنها نیز باید مورد توجه قرار گیرد؛ در واقع تثبیت نرخ گازی مصرفی یک عامل مهم است. وی، خواستار تخصیص مهلت مناسب به اینگونه واحدها برای پرداخت دیون آنها در شرایط رکود شد زیرا در این مواقع شرایط مطلوبی ندارند.

 

ایمیدرو در واگذاری المهدی نقشی نداشت

 
رئیس هیات عامل ایمیدرو درباره واگذاری کارخانه آلومینوم سازی المهدی بندرعباس از سوی سازمان خصوصی سازی نیز گفت: هنگامی که یک واحد دولتی در قالب برنامه خصوصی سازی برای فروش عرضه می شود، مالکیت آن به وزارت امور اقتصادی و دارایی انتقال می یابد؛ در واقع وزارتخانه یاد شده نیابت فروش دارد.

 
وی به ایراد سازمان بازرسی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی به قیمت فروش کارخانه المهدی اشاره کرد و گفت: براساس دستور رئیس جمهوری، هیات داوری سازمان خصوصی سازی که قانون معین کرده قرار است در این زمینه رای دهد.

 
وی یادآورشد: سازمان ایمیدرو نیز در جلسه هیات داوری حاضر نبوده و تاکنون درباره آخرین تصمیم ها و تعیین رای، به این سازمان ابلاغی نشده است.

 

کمترین سهم آلایندگی کلان شهرها مربوط به معادن

 
معاون وزیر صنعت، معدن وتجارت در ادامه گفت: موضوع آلایندگی هوای کلان شهرها در روزهای اخیر بارها مطرح شده است. در استان تهران یکی از عامل های مطرح آن، واحدهای معدنی شن و ماسه بیان شده که در این روزها تعطیل نیز شده اند در حالی که بخش معدن کمترین سهم در آلایندگی شهرها را دارد. وی افزود: سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) در حوزه معدن به همه تذکرات سازمان حفاظت محیط زیست عمل کرده است.

 
کرباسیان اضافه کرد: مطابق آمار اعلام شده، سهم صنعت در مجموع آلایندگی شهرها هشت درصد اعلام شده و احتمال دارد برخی از صنایع به دلیل فرسودگی ماشین آلات دودزا باشند اما این امر به همه صنایع مربوط نمی شود.

 
دومین همایش ایمنی، بهداشت و محیط زیست (HSE) که امروز در محل سازمان ایمیدرو گشایش یافت، با طرح دیدگاه مسئولان واحد های تابعه این سازمان به کار خود پایان می دهد.

 
ایمیدرو از سازمانهای وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال 1381 تاسیس شد. این سازمان دارای هشت واحد زیرمجموعه اصلی و 55 واحد عملیاتی در سطح کشور است.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران