معاون برنامه‌ریزی وزارت صنعت، معدن و تجارت

روند تولید فولاد نزولی نمی‌شود

روند تولید فولاد نزولی نمی‌شود

در چشم‌انداز ۱۴۰۴ تولید ۵۵ میلیون تن فولاد هدفگذاری شده که در این زمینه برخی کارشناسان معتقدند به دلیل نبود توازن بین حلقه‌های تولید و بی‌ثباتی در تقاضای جهانی، دستیابی به این استراتژی در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

حسین ابویی مهریزی، معاون برنامه‌ریزی وزارت صنعت، معدن و تجارت ، با اشاره به اینکه برخی شاخص‌های توسعه به افزایش تولید و رسیدن به محصولاتی خاص برمی‌گردد، اظهار کرد: بهبود تولید برخی محصولات همچون فولاد بستری برای توسعه است، چراکه وقتی در این حلقه به محصول شمش فولاد می‌رسیم تازه به تنوع محصولات دست می‌یابیم.

برای نمونه برخی کشورهای برتر دنیا همچون چین، هند و امریکا نوساناتی در تولید این محصول دارند.

با این حال در سازوکار اصلی تولید فولاد برنامه منسجمی دارند، هرچند ممکن است میزان تولید آنها تا حدودی کاهش داشته باشد اما در رتبه‌بندی همچنان جایگاه ثابتی دارند، برای نمونه گفته می‌شود چین تولید خود را در فولاد کاهش داده با این حال در جایگاه بزرگترین تولیدکننده فولاد قرار دارد.


ابویی مهریزی با بیان اینکه روند تولید فولاد نزولی نخواهد شد، ادامه داد: تنها در صورتی که محصولات جایگزین، ارزش‌افزوده بالاتری نسبت به فولاد و قابلیت جایگزینی این محصول را داشته باشند، ممکن است روی تولید فولاد تاثیر بگذارند.

بنابراین با توجه به اینکه در چشم‌انداز فولاد ایران رسیدن به ۵۵ میلیون تن فولاد مد نظر است، به همین دلیل بخشی از آن برای تامین نیاز داخلی و بخشی برای افزایش درآمدهای صادراتی درنظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه برنامه‌ریزی در تمام زنجیره درنظر گرفته شده، اضافه کرد: یکی از مواردی که در این برنامه درنظر گرفته شده، افزایش صادرات شمش فولاد بر میزان نیاز و واردات کشور است.


 بر همین مبنا نوع و میزان زنجیره با نظر کارشناسان پیش‌بینی شده به گونه‌ای که در آن تولید ۵ میلیون تن قراضه، ۶ میلیون تن فولاد از کارخانه‌های کوره‌بلند و زغال‌حرارتی و همچنین از مواد اولیه سنگ‌آهن و سنگ هماتیت مدنظر است.


به گفته وی، ۴۴ میلیون تن دیگر با استفاده از روش احیا درنظر گرفته شده که براساس آن میزان گندله، کنسانتره و سنگ‌آهن مورد نیاز تعیین شده است. بنابراین با توجه به اینکه جزییات تولید با نظر کارشناسان تهیه شده، دستیابی به آن امکانپذیر است.

 


بازنگری تولید براساس فاکتورهای مختلف


ابویی‌مهریزی درباره مدیریت چشم‌انداز فولاد در کشور تصریح کرد: از آنجا که کشور از ذخایر بالای مواد معدنی، نیروی انسانی متخصص و انرژی برخوردار است و از طرف دیگر در تولید این محصول سابقه داریم، با تکمیل زنجیره تولید می‌توانیم محصولات آن را به شکل اقتصادی تولید کنیم. از این رو مدیریت درست در این بخش به بازدهی بهینه و سرمایه‌گذاری برمی‌گردد.

به همین منظور لازم است واحد فرآوری مواد معدنی در کنار معادن قرار گیرد زیرا با استقرار درست این صنایع و کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل، قیمت تمام شده محصولات کاهش خواهد یافت.


معاون برنامه‌ریزی وزارت صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه هم‌اکنون پیشرفت طرح‌ های مورد ارزیابی قرار می‌گیرد، اضافه کرد: براساس آمار و ارقام، پیشرفت فیزیکی طرح‌های حلقه‌های میانی فولاد چشم‌انداز ۱۴۰۴ در دو مقطع زمانی تا سال ۱۳۹۷ و از ۱۳۹۷ به بعد تا سال ۱۴۰۴ درنظر گرفته شده تا در دستیابی به آن اطمینان حاصل شود.

بنابراین با توجه به هدف در این ایستگاه‌ها میزان تولید آن مورد بازنگری قرار می‌گیرد تا با نگاهی اصلاحی مواد اولیه و توازن حلقه‌های تولید بررسی شود. چراکه بر مبنای اصل اقتصادی دولت و وزیر صنعت، معدن و تجارت تولید باید برای توسعه صادرات باشد.


ابویی مهریزی تصریح کرد: حال در مسیر دستیابی به چشم‌انداز، بعضی از موارد تدوین شده باید بازنگری شده تا سرمایه‌گذاری و ظرفیت‌سازی شود.او با تایید این موضوع که بخش معدن از نظر دولت باید محور اصلی توسعه قرار گیرد، اضافه کرد: از آنجایی که نفت و گاز جزو منابع معدنی هستند به صورت افقی باید برنامه‌ریزی شود. به همین دلیل بخش خصوصی می‌تواند محور سرمایه‌گذاری در این بخش باشد تا دولت نیز به مسائل حاکمیتی بپردازد.


استیل پدیا خبر و گزارش صنعت فولاد و فولادسازی فوق را از روزنامه گسترش صمت بازتاب نموده است.

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران