راهکار پیشنهادی کارشناسان برای مقابله با رکود در بازار فولاد

زنجیره تولید فولاد، سود خود را کاهش دهد

زنجیره تولید فولاد، سود خود را کاهش دهد

کارشناسان معتقدند قیمت‌ها در بازار فولاد به کف رسیده است. گروهی معتقدند برای اینکه کارخانه‌ها بتوانند به بقای خود ادامه دهند چاره‌ای جز کاهش تولید وجود ندارد چراکه در صورت ادامه تولید فولاد در حالی که بازاری برای آن وجود ندارد منجر به ایجاد مشکل جدیدی به نام تورم تولید و دپوی محصول می‌شود ضمن اینکه تولیدکنندگان فولاد چنین اعتقادی ندارند زیرا کاهش یا توقف تولید نه به نفع اقتصاد کشور است و نه برای تولیدکنندگان می‌تواند سودمندباشد. فولادی‌ها اعتقاد دارند باید در همین بازار هم به رقابت پرداخت تا از یک سو از واردات محصولات فولادی جلوگیری شود و از سوی دیگر با کاهش قیمت‌ها میزان تقاضا را افزایش دهند.

با توجه به اینکه رکود جهانی بر بازار فلزات حاکم است رفع این رکود نیز راهکارهای جهانی می‌طلبد تا شرایط بهتری حاصل شود بنابراین تا بهبود شرایط باید زنجیره تولید فولاد از راهکارهای مناسب و جایگزین استفاده کند تا بتواند به فعالیت‌های خود ادامه دهد.

در حقیقت این روزها این بخش از صنایع معدنی بیش از هر چیزی به مدیریت در وضعیت بحران نیاز دارد اگر چه نمی‌توان گفت وضعیت فولادی‌ها بحرانی است.


سیاست کاهش قیمت


عده‌ای از کارشناسان نیز معتقدند که باید راهکاری که چندی پیش سیمانی‌ها برای جلوگیری از دپوی تولیدات در کف کارخانه‌های سیمان در پیش گرفته و دو ماه تولید خود را متوقف کردند را به عنوان راه نجات فولادی‌ها انتخاب کرد؛ اما فولادی‌ها چنین اعتقادی ندارند.

محمدحسن نصوحیان، مدیر کارخانه آهن و فولاد ارفع درباره کاهش قیمت جهانی فولاد می‌گوید: با توجه به رکود و کسادی بازار، درحال‌حاضر شرایط تولید برای کارخانه‌های فولادسازی بسیار سخت شده است.

وی می‌افزاید: با این حال کارخانه‌های فولادسازی با توجه به مشکلاتی که دارند نمی‌توانند خط تولید خود را متوقف کرده یا کاهش تولید داشته باشند چراکه این مسئله مشکلات اجتماعی فراوانی را به همراه خواهد داشت.


وی خاطرنشان می‌کند: افراد زیادی در کارخانه‌های فولادسازی مشغول به کار هستند و درصورتی که تولید متوقف شود معضل بیکاری و به دنبال آن بسیاری از مشکلات اقتصادی و اجتماعی برای جامعه به وجود می‌آید بنابراین نمی‌توان حتی با وجود کسادی بازار، کارخانه‌ها را تعطیل کرد.

وی تاکید می‌کند: فولادسازها نباید تولید را متوقف کنند چراکه در این صورت بحث واردات محصولات فولادی مطرح می‌شود بلکه باید تا حدی قیمت‌ها را کاهش دهند یا در حوزه صادرات وارد شوند تا ثباتی بر بازار حاکم شود.


حاشیه سود کمتر


محمدرضا بنی‌اسدی، مدیرعامل فولاد کاوه جنوب می‌گوید: کارخانه‌های تولید فولاد باید روند تولیدی خود را ادامه دهند، حتی اگر قرار باشد قیمت‌ها را کاهش دهند زیرا انبار محصولات به نفع کشور و تولیدکننده نیست.


وی می‌افزاید: هیچگاه نباید تولید تحت‌تاثیر مسائل ناشی از انبار کردن تولیدات قرار گیرد چراکه این نمی‌تواند راهکار مناسبی باشد بلکه باید میزان تولید افزایش و قیمت‌ها کاهش یابد تا میزان تقاضا زیاد شود.

وی خاطرنشان می‌کند: رکود فولاد مسئله‌ای جهانی است اما در ایران برای جلوگیری از تورم، قیمت محصولات فولادی کاهش پیدا کرده و با شرایط فعلی به نظر می‌رسد تا دو سال آینده هیچ تغییری در روند قیمت‌ها رخ ندهد.


بنی‌اسدی درباره نظارت بر کل زنجیره فولاد بیان می‌کند: باید بر زنجیره تولید فولاد از معادن و استخراج گرفته تا بخش فرآوری نظارت دقیقی شود زیرا با مدیریت و نظارت می‌توان تا حدی شرایط موجود و هزینه‌های سربار را کنترل کرد.

وی کاهش قیمت در معادن را از دیگر راهکارهای بقای فولادی‌ها می‌داند و می‌گوید: معدنی‌ها در سال‌های گذشته ۵۰ درصد سود خالص داشتند حالا که شرایط رکود بر این بازار حاکم است بهتر است سودهای خود را به ۱۰ درصد کاهش دهند تا به این وسیله بتوانند به حیات خود ادامه دهند.


وی تصریح می‌کند: در صورتی که صنایع پایین‌دستی قادر به حیات باشند در صنایع بالادستی تقاضا وجود دارد، در غیر این صورت کمبود تقاضا به وجود می‌آید و دیگر هیچکدام قادر به ادامه فعالیت‌های خود نخواهند بود.

بنی‌اسدی می‌افزاید: معادن چادرملو، گل‌گهر و بافق از جمله معادن بزرگی هستند که لازم است بر آنها نظارت بیشتری شود، اگر آنها به سودهای کمتر قانع باشند شرایط بازار را می‌توان تا حدی متحول کرد زیرا معادن کوچک تاثیر چندانی بر اقتصاد کشور ندارند و این معادن بزرگ هستند که تا حد زیادی می‌توانند بر شرایط بازار اثر بگذارند.


وی تاکید می‌کند: کل زنجیره فولاد برای دوام و بقای خود باید توقعات خود را کم کنند چرا که روند رکود قیمت‌ها همچنان بر بازار فولاد ادامه خواهد داشت و در صورتی که راه‌حل مناسبی در نظر گرفته نشود نمی‌توان امیدی به بقای آن داشت.


کاهش رکود با اجرای پروژه‌های بزرگ عمرانی


علی زندنیا، معاون بازرگانی کارخانه آهن و فولاد ارفع نیز در این‌باره می‌گوید: بازار فولاد از یک سو با کاهش تقاضا و از سوی دیگر با کاهش قیمت مواجه شده به همین دلیل رکود بر این بازار حاکم شده است.

وی می‌افزاید: تولیدکنندگان محصولات فولادی توقع داشتند در ابتدای امسال با افزایش قیمت مواجه شوند اما متاسفانه کاهش قیمت از سال گذشته هم بیشتر شد البته این رکود در بازارهای جهانی هم حاکم است و تا تحولی در تقاضای جهانی رخ ندهد نمی‌توان توقع داشت بازارهای داخلی با رشد چشمگیر تقاضا همراه باشند.


وی درباره دپو کردن محصولات فولادی خاطرنشان می‌کند: تولیدکنندگان فولاد درحال‌حاضر از حداکثر توان تولیدی خود استفاده نمی‌کنند تا شرایط بازار بهتر شود اما تاکنون بحث دپو کردن محصولات نیز مطرح نبوده است.

وی می‌افزاید: درحال‌حاضر بسیاری از تولیدکنندگان تنها از ۸۰ درصد توان تولیدی خود استفاده می‌کنند و در کارخانه ارفع نیز حدود ۴۰ تا ۵۰ هزار تن در ماه شمش تولید می‌شود و این روند تا زمانی که میزان عرضه و تقاضا متناسب شود، ادامه پیدا می‌کند. با بهتر شدن شرایط تولیدکنندگان از صددرصد توان تولیدی خود استفاده می‌کنند.

زندنیا عنوان می‌کند: سال گذشته تا حد زیادی پیش فروش داشتیم که در امسال این موضوع اتفاق نیفتاده و نمی‌توان پیش‌بینی کرد که تا انتهای سال شرایط چقدر تغییر می‌کند.

وی درباره قیمت محصولات فولادی بیان می‌کند: شمش فولاد با حدود ۱۳۱۰ تومان در هر کیلو، میلگرد با قیمت ۱۴۵۰ تومان و تیرآهن با ۱۷۰۰ تومان معامله می‌شود.

وی اشاره می‌کند: بهترین راه‌حل برای بهبود شرایط بازار فولاد، افزایش پروژه‌های عمرانی دولتی است که اگر چنین طرح‌هایی آغاز شود به‌طور قطع در خارج شدن بازار از رکود تاثیرگذار خواهد بود چراکه ۸۰درصد فولاد در پروژه‌های بزرگ عمرانی مصرف می‌شود اما به علت کاهش میزان ساخت‌وساز و نبود پروژه‌های بزرگ بازار فولاد و آهن کساد است.

زندنیا خاطرنشان می‌کند: خارج شدن بازار فولاد از رکود، تحولات جهانی را می‌طلبد. درحال‌حاضر رونق اقتصادی در چین از ۱۱ به ۸ درصد رسیده، در اروپا یک‌درصد و در امریکا ۲ درصد است، در نتیجه تا در جهان تحولی به وقوع نپیوندد نمی‌توانیم شاهد رونق در بازارهای داخلی باشیم.

وی می‌افزاید: یکی از دلایل رکود بازار فولاد، تولید انبوه فولاد به‌وسیله برخی کشورها و به‌ویژه چین است که افزایش میزان تولید بیش از تقاضا چنین رکودی را بر بازارهای جهانی حاکم کرده است.


استیل پدیا خبر و گزارش صنعت فولاد و فولادسازی فوق را از روزنامه گسترش صمت بازتاب نموده است.

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران