طی هفته گذشته در بازار فولاد، قیمت مقاطع ساختمانی در چند جهت مختلف نوسان کرد.

تداوم افت قیمت میلگرد و صعود تیرآهن

تداوم افت قیمت میلگرد و صعود تیرآهن

طی هفته گذشته در بازار فولاد، قیمت مقاطع ساختمانی در چند جهت مختلف نوسان کرد. در این هفته بهای میلگرد با نوسانات کاهشی و بعضا ثبات قیمت در برخی روزها روبه‌رو شد، اما از شنبه تا سه‌شنبه قیمت تیرآهن ذوبی به خصوص شاخه‌های سبک، رشد روزانه حداکثر تا 5/ 1 درصد را تجربه کرد و تنها در روز پایانی معاملات (چهارشنبه) این محصول با اندکی کاهش نرخ همراه شد.

به گزارش استیل پدیا به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد، روز شنبه متوسط قیمت میلگرد در انبارهای تهران حدود 1540 تومان در هر کیلو بود که روز چهارشنبه (پس از چند روز ثبات و بعضا کاهش نرخ) به 1530 تومان رسید. درخصوص بهای تیرآهن اما ابتدای هفته گذشته متوسط قیمت شاخه‌های 14، 16 و 18 معادل 322 هزار تومان ثبت شد که روز سه‌شنبه تا 330 هزار تومان بالا رفت و پایان این هفته به 327 هزار تومان کاهش یافت.
کماکان سایه رکود و بی‌رونقی تقاضا به خصوص برای محصولی همچون میلگرد که تعداد زیاد تولیدکننده‌های آن بازار این محصول را به یک بازار شبه رقابتی تبدیل کرده است در فضای معاملات خودنمایی می‌کند، از این رو قیمت میلگرد چندان متاثر از یکسری بازارسازی‌هایی که اخیرا درخصوص تیرآهن اتفاق افتاده قرار نگرفته است. در مورد تیرآهن اما تعداد به نسبت کمتر تولیدکننده‌های این محصول و خریدهای انحصاری تیرآهن ذوبی توسط برخی تجار که گفته شده تا شهریورماه صورت گرفته است و اقدامات این عده در کنترل و کاهش عرضه این محصول به بازار موجبات رشد مقطعی قیمت را در بازار این محصول به‌رغم تداوم رکود پدید آورده است.
هفته گذشته در بورس کالای ایران نیز بالغ بر 275 هزار و 201 تن انواع فولاد عرضه و حجم معامله این محصولات حدود 84 هزار تن به ثبت رسید. عرضه‌کننده‌های فولادی این هفته تالار صنعتی هم ذوب‌آهن اصفهان، فولاد خوزستان، فولاد هرمزگان جنوب و شرکت تولیدی فولاد سپید فراب کویر بودند که با ارائه انواع مقاطع ساختمانی، شمش و تختال در مبادلات رینگ فولاد شرکت کردند. یکی از اتفاقات مهم تالار صنعتی در این هفته کاهش 123 تومانی قیمت شمش از سوی فولاد خوزستان بود. این شرکت روز دوشنبه هفته قبل، شمش را با همان قیمت 1325 تومان در قالب سلف به تابلو معاملات آورد، اما همین محصول را چهارشنبه با نرخ 1202 تومان در هر کیلو به خریداران عرضه کرد که با این وجود نیز از 100 هزار تن حجم عرضه تنها 51 هزار تن آن به فروش رسید. یکی از کارگزاران با اشاره به قیمت‌های اخیر میلگرد در بازار آزاد، این نرخ پایه را منطقی قلمداد کرده و می‌گوید: به دنبال کاهش قیمت شمش، در روزهای آینده شاهد افت دوباره بهای میلگرد در بازار آزاد خواهیم بود.

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران