1200 میلیارد تومان بهره مالکانه محقق نمی‌شود

ارقام غیر واقعی معدنی در بودجه سال 95

ارقام غیر واقعی معدنی در بودجه سال 95

رئیس کمیته اکتشاف خانه معدن ایران به رقم در نظر گرفته شده برای میزان درآمدهای دولت از بهره‌مالکانه و حقوق دولتی معادن در بودجه سال 95 واکنش نشان داد و عنوان کرد: هزار و 200 میلیارد تومان رقم کاملا غیرواقع‌بینانه‌ای است و چنین درآمدی از بخش معدن وصول نخواهد شد.

 

به گزارش استیل پدیا، محمدجعفر صادقی‌پناه با اشاره به درآمد هزار و 200 میلیارد تومانی دولت از بهره مالکانه معادن اظهار کرد: در طول سه سال گذشته میزان درآمدهای دولت از بهره‌مالکانه و حقوق دولتی معادن غیر واقع‌ بینانه و صوری بوده است و به دلیل همین موضوع بوده که درآمدهای مد نظر حاصل نشده است.

 

او با بیان اینکه لایحه بودجه سال 95 نیازمند تصمیمات معقول و واقع‌بینانه است، گفت: دولت باید ارقام بودجه را طوری تعریف کند که تولیدکنندگان با مشکل مواجه نشوند. زیرا تجربه تصویب این ارقام در بودجه‌ سال‌های گذشته نشان داد وضع حقوق دولتی بالا بسیاری از معادن را به مرز تعطیلی می‌رساند.

 

رئیس کمیته اکتشاف خانه معدن ایران افزود: بهتر است میزان درآمدهای دولت از بخش معدن در لایحه بودجه سال 95 بین 500 تا 600 میلیارد تومان تعریف شود تا رقم تعیین شده واقعی‌تر باشد و در نهایت حاصل شود. فعالان معدنی حتی در این وضعیت بحرانی معادن و کاهش قیمت مواد معدنی دولت در حقوق دولتی معافیت‌ها و تحفیف‌هایی قائل شود نه اینکه آنها را با مالیات بالا از تولید وا داشت.

 

صادقی‌پناه با بیان اینکه باید متناسب با وضعیت بنگاه‌های تولیدی کشور ارقام  بودجه سال 95 در نظر گرفته شود، گفت: محل درآمدهای دولت برای بودجه سال آینده باید منطقی و متناسب با درآمدهای واحدهای تولیدی تعیین شود زیرا اگر دولت عاقلانه تصمیم نگیرد سال 95 معادن بیشتری به تعطیلی خواهند رسید. درحالی که اگر دولت ارقام معقولی را در بودجه در نظر بگیرد، درآمدها به شکل واقع‌ بینانه‌ای وصول خواهند شد.

 

او افزود: در حاضر معادن به تعطیلی رسیده‌اند و باید با سیاستگذاری‌های در در راستای رونق بخشیدن به حوزه معدن تلاش کرد کارگران بر سر کار دوباره برگردند. متاسفانه سیاستگذاران برنامه درازمدتی برای رفع مشکلات بخش معدن ندارند در برنامه ششم توسعه هم سیاست گذاری‌های معدنی به خوبی دیده نشده است. بنابراین دولت فقط شعار می‌دهد که از بخش معدن حمایت ویژه می‌کند و اصلا به پیشنهادات تشکل‌های معدنی توجه نمی‌کند و تصمیمات یک طرفه‌ای می‌گیرد. 


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران