در ششمین همایش چشم‌انداز صنعت فولاد بررسی می‌شود

عوامل رکودزا در بازار فولاد

عوامل رکودزا در بازار فولاد

تحلیل آینده صنعت فولاد در جهان با نگاهی به رشد دو رقمی این صنعت طی 20 سال گذشته و نیز حجم بالای سرمایه‌گذاری‌‌ها در جهان با نیروی پیشران اقتصاد چین، حاکی از آن است که اگر رشد اقتصادی چین به روند پیشین خود باز نگردد، شکل‌گیری پدیده مازاد عرضه جهانی فولاد بسیار محتمل خواهد بود.

 

به گزارش استیل پدیا، فولاد یک کالای کاملا جهانی است و بدون در نظر گرفتن شرایط بازارهای جهانی نمی‌توان برای آن برنامه‌ ریزی کرد، آن هم در شرایطی که اگر ایران به تولید 55 میلیون تن در سال برسد، حداقل 20 تا 25 میلیون تن آن را باید صادر کند؛ چراکه در بهترین شرایط رونق هم در کشور مصرفی بیش از 30 میلیون تن فولاد در سال نخواهیم داشت.

 

بنابراین بررسی وضعیت فولاد در جهان خصوصا فولاد چین که با تولید 822 میلیون تن در سال 2014 میلادی بیش از 50 درصد تولید فولاد خام در جهان را در اختیار داشته است، برای برنامه‌ ریزی امری ضروری به نظر می‌رسد. کارشناسان در بررسی چشم‌ انداز صنعت فولاد ایران و میزان مصرف آن، به بخش مسکن توجه داشته و معتقدند: بخش مسکن که پیشران صنعت فولاد در 10 ساله وفور درآمدهای نفتی بود، از سال 1391 با رکود مواجه شده است و به دلیل سرمایه‌گذاری‌های بیش از حدی که در این بخش صورت گرفته، به نظر می‌رسد در زمان کوتاهی به روزهای پررونق خود در اقتصاد بازنمی‌گردد.

 

از سوی دیگر، با وجود کاهش بودجه عمرانی دولت به دلیل کاهش قیمت نفت، بزرگ‌ ترین مصرف‌ کننده فولاد نیز به‌عنوان نیروی پیشران دوم این صنعت، ناگزیر به کاهش مصرف است.

 

در واقع تحولات جهانی و آنچه در اقتصاد ایران رخ داده است، چالش قابل تاملی برای آینده صنعت فولاد در کشور ایجاد می‌کند و فولادسازان را دچار بحران اساسی خواهد کرد. حال دو پرسش اساسی مطرح است که چرا رکود به وجود آمد؟ و چگونه می‌توان از این رکود خارج شد؟ سوالاتی که پاسخ به آنها نیاز امروز صنعتگران و فعالان صنعت فولاد است.در ششمین همایش چشم‌انداز صنعت فولاد و معدن ایران با نگاهی به بازار، بیش از هر چیز بر پاسخ به این دو سوال اساسی متمرکز خواهد شد. رقابت پذیری راهکار توسعه پایدار، فروش و راهکارهای خروج از رکود بازار و چشم‌انداز بازار ایران و جهان در سال 1395 از جمله محورهای این همایش است.

 

بررسی وضعیت طرح های در دست اجرا، بررسی چرایی رکود بازار فولاد، پاسخ به پرسش کلیدی زمان خروج از رکود در بازار فولاد، همچنین برقراری ارتباط با شرکای جدید تجاری از جمله موضوعات کلیدی است که در این همایش بررسی می‌شود. این همایش قرار است در روزهای 27 و 28 بهمن ماه در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار ‌شود. علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر یا حضور در این همایش می‌توانند با شماره 87762430 تماس بگیرند یا به وب‌ سایت https/events.den.ir مراجعه کنند.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران