عدم وجود ضمانت خرید از طرف شرکت راه آهن

واردات ریل را متوقف کنید

واردات ریل را متوقف کنید

با وجود توانایی داخلی برای راه اندازی خط تولید ریل استاندارد، مهمترین دلیل تاخیر در بهره برداری از ریل های تولید داخل در شبکه ریلی کشور به مدت ۲۰ سال، «عدم وجود ضمانت خرید از طرف شرکت راه آهن» بوده است.

به گزارش استیل پدیا، با وجود توانایی داخلی برای راه اندازی خط تولید ریل استاندارد، مهمترین دلیل تاخیر در بهره برداری از ریل های تولید داخل در شبکه ریلی کشور به مدت 20 سال، «عدم وجود ضمانت خرید از طرف شرکت راه آهن» بوده است. این موضوع باعث شده تا تولید کنندگان به دلیل عدم اطمینان از فروش محصول خود انگیزه‌ای برای تولید نداشته باشند.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در تاریخ20 بهمن ماه سال 1393 در مصاحبه با خبرگزاری تسنیم خبر از خرید گسترده ریل از روسیه، ترکیه و هند داد و افزود: سال گذشته حجم زیرسازی های انجام شده در پروژه های ریلی کم بوده است که دلیل آن نبود ریل بود، اما در حال حاضر برای رفع این مشکل خرید گسترده در دستور کار شرکت قرار دارد.
اظهارات اقای دکتر نورزاد در حالی صورت گرفته است که پس از امضای سه تفاهم نامه بین راه آهن جمهوری اسلامی ایران و ذوب آهن اصفهان در دو دهه اخیر در سال های 73، 87 و 91، بالاخره طبق شنیده ها با ورود محموله های چهارم و پنجم(آخرین محموله) کارخانه تولید ریل از آلمان، و راه اندازی آن از نیمه دوم سال 94، تولید ریل داخلی آغاز می گردد و نیاز کشور به واردات ریل قطع می شود. همچنین با وجود مزیت نسبی کشور در قیمت سوخت و در اختیار داشتن معادن بزرگ سنگ آهن، این امکان وجود دارد تا با راه اندازی این کارخانه ایران به صادر کننده ریل در منطقه تبدیل شود. در همین راستا لازم به ذکر است اردشیر سعد محمدی، مدیر عامل ذوب آهن اصفهان، در گفتگویی اظهار داشت: با وجود ظرفیت 16 میلیون تنی تولید فولاد در کشور، همه تولید کنندگان داخلی اتفاق نظر دارند که با تولید فعلی نیاز به واردات نیست و فولادسازان قادرند کلیه نیاز های فولاد کشور را تأمین کنند.
با وجود توانایی داخلی برای راه اندازی خط تولید ریل استاندارد، مهمترین دلیل تاخیر در بهره برداری از ریل های تولید داخل در شبکه ریلی کشور به مدت 20 سال، «عدم وجود ضمانت خرید از طرف شرکت راه آهن» بوده است. این موضوع باعث شده تا تولید کنندگان به دلیل عدم اطمینان از فروش محصول خود انگیزه ای برای تولید نداشته باشند.
ذکر این نکته لازم است که به عنوان مثال یکی از کشور های فروشنده ریل به ایران، کشور چین است که هم هزینه بالایی برای سوخت خط تولید ریل صرف می کند و هم بخش زیادی از سنگ آهن تولیدی کشورمان که ماده اولیه تولید ریل است، برای صادرات به این کشور صادر می شود در صورتی که هم سوخت و هم ماده اولیه به وفور و با قیمت ارزان، در کشورمان وجود دارد، مسأله ای که موجب شد سعد محمدی، در مصاحبه با اقتصاد نیوز اعلام کند که ذوب آهن می تواند با قیمت کمتری از قیمت تمام شده مشابه خارجی، حتی در شرایطی که تحریم وجود ندارد، ریل تولید کند.
با توجه به آنچه گفته شد، ضروری است با راه اندازی کارخانه تولید ریل داخلی در ماه های آتی، فرآیند واردات این کالا متوقف شود.

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران