قیمت فولاد در سال 2016 به کمتر از 240 دلار در هر تن می‌رسد

3 میلیون تن فولاد در انبار فولاد سازان

 3 میلیون تن فولاد در انبار فولاد سازان

معاون وزیر صنعت از کاهش 80 درصدی ارزش شرکت‌های معدنی در بورس خبر داد و گفت: هم‌اکنون بالغ بر 3 میلیون تن فولاد کف زمین مانده است.

 

به گزارش استیل پدیا، در حالی بازار فولاد با رکود دست و پنجه نرم می‌کند که به تازگی سیاست غول های فولادی دنیا کاهش تولید است و ایران برای دوبرابر شدن افزایش ظرفیت تولید فولاد برنامه‌ریزی کرده است. این در حالی است که کارخانه‌های فولادی دولتی ایران با پدیده مازاد تولید و انباری مملو از محصولات فولادی روبه‌رو شده‌اند.

 

مهدی کرباسیان در نشست امروز هیات نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران از افت شدید ارزش صنایع معدنی در بورس خبر داد و گفت: ارزش شرکت‌های معدنی در بورس در سال جاری 80 درصد کاهش داشته و جایگاه سهم این شرکت‌ها از 34 درصد به 13 درصد در سال 94 رسیده است.

 

معاون وزیر صنعت افزود: در حوزه فولاد و سنگ آهن بیشتر معادن کشور تعطیل هستند، چرا که به دلیل کاهش ارزش کالاها در بازارهای جهانی، صادرات آنها به شدت افت کرده به نحوی که در سال 92 کمتر از 500 هزار تن فولاد صادر شده که البته در سال 93 اندکی افزایش داشته است.

 

او تصریح کرد: در صنایع معدنی به دلیل وجود سایه نفتی، حوزه معدن نتوانسته است رشد مناسبی داشته باشد در حالی که در دنیا اتفاقات جدیدی در حوزه معدن و صنایع معدنی افتاده است.

 

کرباسیان بر این باور است که در سال 2014 ارزش زنجیره معدن و صنایع معدنی در دنیا 2 هزار میلیارد دلار بوده که متاسفانه ایران سهم اندکی از آن داشته، این در شرایطی است که اگر ایران اراده کند که سرمایه‌گذاری 5 تا 10 ساله در حوزه معدن و صنایع معدنی داشته باشد، می‌تواند ضمن ایجاد ارزش افزوده، اشتغالزایی کرده و سهم آن در توسعه را بالا برد.

 

رئیس هیات عامل ایمیدرو خاطرنشان کرد: بانک مرکزی آمریکا طی هفته آینده نرخ بهره را اعلام خواهد کرد که به طور قطع اگر این نرخ افزایش پیدا کند، قیمت‌ها ریزش جدی خواهد داشت که این امری نگران کننده است.

 

او افزود: تحلیلگران دنیا پیش‌بینی می‌کنند که طی 3 تا 5 سال آینده در حوزه نفت اتفاق جدیدی رخ ندهد و بنابراین ممکن است نرخ صعودی رشد برخی کشورها نزولی شود.

 

کرباسیان خاطرنشان کرد: قیمت فولاد در سال 2016 کمتر از 240 دلار در هر تُن خواهد بود که این موضوع بازارهای منظم را دچار چالش می‌کند اما دنیا به این نتیجه رسیده است که قیمت‌ها را پایین آورده و به شدت بر روی کاهش قیمت تمام شده کار کند.

 

معاون وزیر صنعت معدن و تجارت اظهار داشت: در مذاکراتی که سرمایه‌گذاران خارجی در حوزه معدن و صنایع معدنی دارند، به شدت منتظر اعلام نرخ خوراک گاز هستند که هفته آینده قرار است این نرخ‌ها اعلام شود اما سرمایه‌ گذاران می‌خواهد بدانند که در پروسه سرمایه‌ گذاری ۲۰ ساله‌ای که در حوزه معدن و صنایع معدنی در ایران خواهند داشت، قیمت خوراک گاز برای آنها چقدر تمام می‌شود.

 

کرباسیان گفت: بزرگترین تولید کننده فولاد دنیا هم‌ اکنون چین است که 832 میلیون تُن تولید داشته و از این رقم تنها 30 تا 35 میلیون تن را صادر می‌کند در حالی که در سال 2015 این عدد به دلیل ارائه جوایز صادراتی و برخی مشوق‌های دیگر به بالغ بر 90 میلیون تُن رسیده و بازار دنیا را به هم ریخته به نحوی که آمریکا تعرفه 120درصدی را برای واردات فولاد چین وضع کرده است.

 

معاون وزیر صنعت با تاکید بر ضرورت اجرای دقیق و با سرعت اقتصاد مقاومتی در کشور، گفت: اگر اکتشافات را به درستی انجام دهیم، حتما جزو کشورهای ردیف اول دنیا در حوزه معدن و صنایع معدنی خواهیم بود، ضمن اینکه ارزش معدنی شناخته شده ایران 700 میلیارد دلار است.

 

او ادامه داد: هم‌ اکنون 3 میلیون تن فولاد در کف زمین مانده است و البته در انبارها نیز همچنان موجودی وجود دارد که قطعا رقم را بالای 3 میلیون تن می‌برد.

 

بخش خصوصی جسورانه‌ تر عمل کند

 
کرباسیان در عین حال با بیان اینکه کشورمان در آستانه برنامه ششم است،‌ از تشکل‌های بخش خصوصی به ویژه اتاق بازرگانی خواست برای ارایه پیشنهاد و نقش‌ آفرینی در این برنامه توسعه‌ای جسورانه‌تر عمل کنند.

 

او با بیان اینکه تعرفه‌های سال آینده درحال تدوین است یادآور شد:‌ تاکنون نیز پیشنهادهایی از سوی بخش خصوصی برای برنامه ششم توسعه ارایه شده اما نیاز به پیشنهادهای بیشتری در این زمینه وجود دارد.

 

کرباسیان همچنین خبر از ایجاد تیم‌های تخصصی برای رسیدگی به امور معادن داد و گفت:‌ به تازگی از سوی معاون اول رئیس‌ جمهوری گروهی مامور بررسی مشکلات فولاد شده‌اند که این برنامه به حوزه‌های دیگر معدن و صنایع معدنی تسری خواهد یافت.

 

رییس هیات عامل ایمیدرو در برابر خواست پدارم سلطانی دیگر عضو هیات رییسه اتاق تهران برای محدودسازی حضور شبه دولتی‌ها اظهار امیدواری کرد که‌ در برنامه ششم حضور این موسسات در اقتصاد محدود شود.

 

او توسعه فعالیت‌های اکتشافی از سوی ایمیدرو را شاه‌بیت اقدامات 2 سال و نیم گذشته خواند و گفت: پیش از آغاز برنامه اکتشاف 200 هزار کیلومتر مربعی در سراسر کشور،‌ برخی گمان نمی‌کردند این برنامه اجرایی شود در صورتی که معادن ما برای توسعه نیاز به این برنامه و اقدامات مربوط به آن دارند. کرباسیان یادآور شد:‌ تاکنون از 68 نوع ماده معدنی در کشور تنها کمتر از 20 ماده معدنی کار شده است در صورتی که باید برای شناخت و استخراج مواد معدنی همچون عناصر نادر خاکی (که ارزش افزوده بالایی ایجاد می‌کنند) فعالیت مضاعفی صورت گیرد.

 

اقتصاد معدن، زیر سایه نفت

 

مهدی کرباسیان در بیان مزیت‌های بخش معدن در کشور گفت: تاکنون به دلیل اینکه بخش معدن زیر سایه اقتصاد نفتی بوده نتوانسته رشد شایسته ای پیدا کند و همانند درخت های کوچک جنگل که زیرسایه درختان بزرگ هستند،‌ چندان مورد توجه قرار نگرفته است این در حالی است که اقتصاد های پیشرفته توانسته اند ارزش افزوده قابل توجهی در این بخش ایجاد کنند و مثلا با استخراج 64 میلیارد دلاری مواد معدنی در نهایت به 2100 میلیارد دلار ارزش افزوده در صنایع مختلف دست پیدا کنند.

 

او یادآور شد:‌ چین تنها از دهه 90 تاکنون توانسته بخش اعظم تولید و مصرف جهانی مواد معدنی را از آن خود کند بنابراین برای ایران نیز چنین توانمندی وجود دارد تا اقتصاد معدن را شکوفا کند.

 

رییس هیات عامل ایمیدرو درباره راهکار جبران افت قیمت مواد معدنی در دنیا گفت: ‌پیش‌ بینی‌های صندوق بین‌المللی پول نیز نشان می‌دهد تا سال‌های آتی خبری از رشد قیمت در این بخش نیست از همین رو باید با کاهش قیمت تمام شده،‌ به حاشیه سود قابل توجه دست یافت و این روندی است که از سوی بزرگان معدن در دنیا اجرا شده است.

 

کرباسیان اظهار داشت: ریشه اقتصاد مقاومتی ‌در خاک است و این به مفهوم جایگاه خاص بخش معدن برای تحقق این برنامه است. به گفته وی،‌ اکنون بخش معدن 620هزار شاغل دارد که با سرمایه‌گذاری‌های جدید می‌توان120هزار شغل جدید به این بخش اضافه کرد.

 

او با تاکید بر اینکه توسعه فعالیت‌های اکتشافی قدم نخست رشد اشتغال و درآمد در این حوزه محسوب می‌شود، گفت: در استان سیستان و بلوچستان که از نواحی کم برخوردار کشور است،‌ توسعه فعالیت‌های اکتشافی سبب شکل‌ گیری شرکت‌های جدید بخش خصوصی برای اجرای این طرح‌ها شد.

 

رییس هیات عامل ایمیدرو افزود: تمامی برنامه‌های این سازمان در حوزه اکتشاف توسط شرکت‌های بخش خصوصی انجام می شود.

 

او گفت: سازمان‌های توسعه‌ای که در اکثر کشورهای پیشرفته همچون ژاپن فعالیت می‌کنند، ‌انجام برنامه‌های پایه‌ای همچون اکتشاف و مشارکت در سرمایه‌ گذاری را برعهده دارند تا زمینه برای حضور شرکت‌های خصوصی را فراهم کنند.

 

کرباسیان همچنین خبر داد که به تازگی واگذاری پهنه‌های جدید اکتشافی آغاز شده و این روند در ماه‌های آتی ادامه خواهد داشت تا مشارکت بخش خصوصی در توسعه فعالیت‌های معدنی افزایش یابد.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران