اوباما برای کاهش تولید زغال‌سنگ حرارتی، رنج دادگاه را به جان می‌خرد

تولید جهانی زغال‌سنگ حرارتی در مسیر سردی

تولید جهانی زغال‌سنگ حرارتی در مسیر سردی

زغال‌سنگ یکی از قدیم‌ترین مواد معدنی است و بارها در تاریخ از آن یاد شده است. انقلاب صنعتی و توسعه جهان پس از آن به نحوی مدیون این سوخت ارزان‌قیمت است.

 

به گزارش استیل پدیا، چند دهه است که تلاش‌های جهانی برای کاهش تولید و مصرف آن آغاز شده و با وجود مخالفت بسیاری از فعالان معدنی، تولید آن محدود شده است.

 

اوباما و احضار به دادگاه

 
در جدیدترین اقدام، دولت امریکا تصمیم به تغییر استانداردهای زیست‌ محیطی برای کاهش تولید زغال‌ سنگ در این کشور گرفته است. این تصمیم باعث شد که شرکت زغال‌ سنگ مورای انرژی امریکا از اوباما در دادگاه فدرال شکایت کند.

 
صنعت زغال‌ سنگ امریکا ازجمله صنایعی است که از زمان روی کار آمدن دموکرات‌های طرفدار محیط‌زیست، زیرفشار بوده است. توسعه همزمان نفت شیل امریکا و اجبار استانداردهای زیست‌ محیطی درباره کاهش آلایندگی نیروگاه‌ها، بر این فشار افزوده است. حتی بانک‌های بزرگ به سختی طرح‌های توسعه این صنعت را تامین مالی می‌کنند.

 
شرایط جدید، اوضاع مالی معادن زغال‌ سنگ را بیش از پیش دشوار کرده است. آنها حتی پیش از ارائه طرح جدید دولت اوباما، به‌دلیل بحران معدنی و رکود بازار محصولات و فلزات این حوزه، با مشکلات فراوانی مواجه بودند. قیمت زغال‌ سنگ حرارتی از حدود ۱۵۰ دلار در سال ۲۰۱۱م به ۴۲ دلار در حال حاضر سقوط کرده و گزارش‌ها نشان می‌دهد که ۲۰درصد شرکت‌های زغال‌ سنگ امریکا در حال ضرردهی هستند.

 
به دنبال این وضعیت شرکت «مورای انرژی» اعلام کرد که در دادگاه عالی فدرال این کشور علیه سیاست‌های دولت اوباما شکایت کرده است. این شکایت‌نامه را فعالان صنعت زغال‌ سنگ ۲۴ ایالت مختلف امریکا امضا کرده‌اند. به ادعای این شرکت، استاندارد جدید زیست‌محیطی تصویب شده به‌ وسیله دولت اوباما مبنی بر محاسبه سطح آلایندگی مناطق معدنکاری زغال‌ سنگ برای پایین نگه داشتن میزان اوزون آنها در سطح کمتر از ۷۰ پی پی ام در یک میلیون، باعث می‌شود که حتی برخی از پارک‌های ملی امریکا هم نتوانند به این استانداردها عمل کنند.

 
مطالعه جدید «اتحادیه ملی معدنکاری» امریکا نشان می‌دهد که با اجرای این استاندارد جدید، بین ۴۰هزار تا ۷۷هزار نفر کارگر معدن زغال‌ سنگ، شغل خود را از دست می‌دهند و از فروش بخش زغال‌ سنگ امریکا بین ۱۴ تا ۲۹ میلیارد دلار کاسته می‌شود.

 

فشار بر زغال‌ سنگ، جهانی است

 
در هر صورت، تدوین استانداردهای سخت گیرانه زیست‌ محیطی و فشار بر فعالیت معادن زغال‌ سنگ حرارتی را می‌توان در ادامه دومینوی تصمیمات زیست‌ محیطی جهانی دانست که از اروپا شروع شد، به امریکای شمالی کشیده شد و به‌ تدریج در آسیا و افریقا هم دنبال می‌شود. همانطور که تجربه نشان می‌دهد و مناطقی مانند کشورهای اروپایی با وجود مخالفت‌ها تولید زغال‌ سنگ را کاهش دادند، این وضعیت در امریکا هم قابل انتظار است؛ به نحوی که پایگاه تحقیقاتی- تحلیلی «مارکت‌واچ» حدود ۲ ماه پیش از وقوع این روند در آینده زغال‌ سنگ امریکا خبر داده بود. این پایگاه تحلیل کرده بود که امریکا هم به دنبال اروپا در حال کاهش مصرف زغال‌ سنگ خود است و ارزش مالی این صنعت در امریکا از ۴۷/۱ میلیارد دلار کنونی به ۳۶ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲م خواهد رسید.

 
کشورهای اروپایی از نخستین کسانی بودند که در پی کاهش مصرف زغال‌ سنگ برآمدند و به این منظور اتحادیه اروپا، قوانین زیست‌ محیطی سخت گیرانه‌ای وضع کرد که استخراج این ماده معدنی سیاه را در قاره سبز محدود کرد. با کاهش تولید و مصرف زغال‌ سنگ در اروپا، استخراج آن در دیگر نقاط جهان همچنان ادامه یافت. آسمان اروپا، آبی‌تر شد و تولید کنندگانی مانند کشورهای افریقایی به تامین و صادرات زغال‌ سنگ مورد نیاز اروپا ادامه دادند. با این حال، به‌تدریج این روند فراگیر شد و به کشورهای افریقایی و آسیایی هم رسید.

 

براساس برآوردها، واردات زغال‌ سنگ هند حداکثر از سال ۲۰۱۹م کاهش خواهد یافت. کره‌جنوبی هم به دنبال آن است که تا سال ۲۰۲۹م، سهم زغال‌ سنگ خود را در سبد انرژی‌اش به ۱۰درصد برساند. با این حال، هنوز هم وضعیت زغال‌ سنگ در قاره کهن برای تولید کنندگان آن مساعد است؛ وضعیتی که البته تنها از منظر تقاضا و قیمت برای آنها به صرفه خواهد ماند (و از منظر زیست‌ محیطی). با این حال، مداخله دولت‌ها و سیاست‌های آنها می‌تواند، خط پایانی بر تولید زغال‌سنگ این قاره هم باشد.

 
گزارش اخیر مجموعه بانک‌های بین‌المللی «سیتی گروپ»، دلیل تغییر تدریجی سبد انرژی جهان را یک «پیشران سیاسی» می‌داند و معتقد است که به دلیل تصمیم دولت‌ها و گروه‌های زیست‌ محیطی اشتیاق سرمایه‌ داران برای زغال‌ سنگ کاهش یافته و به سمت انرژی‌های پاک‌تر در حرکت است. اما انگیزه سیاسی تنها دلیل روند کاهش تقاضای زغال‌ سنگ نیست. کلیسای انگلیس هم به تازگی نظری از پاپ را منتشر کرده و خواستار کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای شده است.همچنان بازار زغال‌ سنگ را زیر فشار نگه دارد.

 

سرمایه‌ گذاران هم رغبتی به زغال سنگ ندارند

 
بنابر اعلام سیتی‌بانک، علاوه بر دولت‌ها سرمایه‌ گذاران هم دیگر رغبتی به شرکت‌های زغال‌ سنگ نشان نمی‌دهند. ارزش سهام آن‌دسته از شرکت‌های زغال‌ سنگ که زیرنظر گروه بانکی ـ مالی «سیتی گروپ» فعالیت می‌کنند، از ۵۰میلیارد دلار در سال ۲۰۱۲م به ۱۸ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۵م رسیده است؛ روندی که این بانک پیش‌ بینی می‌کند در آینده هم ادامه
 یابد.

 
براساس گزارش این بانک: «انتظار می‌رود میزان تقاضا برای زغال‌ سنگ حرارتی همچنان روند کاهشی خود را دنبال کند و شرایط کنونی بازار ادامه‌دار باشد. » شرکت‌های بزرگی مانند «ریوتینتو»، «آنگلو امریکن» و «بی‌اچ‌پی بیلیتون» تاکنون این روند را درک کرده و اقدامات خود را برای دور ماندن از اثرات تعطیلی معادن زغال‌ سنگ آغاز کرده‌اند. این شرکت‌ها به‌ طور فعالانه، فعالیت‌های تولید زغال‌سنگ خود را به‌ تدریج کاهش داده و به حوزه‌های دیگر معدنکاری یا کسب‌وکار وارد می‌شوند.

 

زغال‌ سنگ کک‌شو، هنوز در اولویت

 
با این حال، روند موجود در ایران اندکی متفاوت است. یکی از کارشناسان زغال‌ سنگ ایران درآینده زغال‌ سنگ حرارتی را منوط به توسعه انرژی‌های جایگزین برای زغال‌سنگ دانست. یکی از مهم‌ترین کاربردهای زغال‌سنگ در تولید برق است که سهم مصرف آن درحال کاهش است.

 
به گفته بهرام فرزاد، در حالی که زغال‌ سنگ در گذشته تا ۶۰ درصد از سوخت تولید برق جهان را تامین می‌کرد، اکنون سهم آن به ۳۰ تا ۳۵درصد کاهش یافته است. ضمن اینکه در هر صورت، نمی‌توان مصرف برق را کم کرد و هر سال شاهد افزایش تقاضا برای آن خواهیم بود. تنها راهی که می‌توان مصرف زغال‌سنگ حرارتی را کاهش داد، تولید برق با استفاده از سوخت‌های دیگر است. در صورتی هم که علم و فناوری بتواند راهی برای کنترل آلایندگی زغال‌ سنگ پیدا کند، مصرف این ماده معدنی رو به افزایش خواهد گذاشت.

 

با این حال، تاکنون چنین اتفاقی روی نداده و نمی‌توان چندان به آن دل بست. به همین دلیل است که همچنان جهان به دنبال محدود کردن مصرف زغال‌ سنگ حرارتی است؛ هر چند مصرف زغال‌ سنگ کک‌شو افت زیادی نداشته است.

 
فرزاد افزود: کشورهای مختلفی مانند روسیه و اوکراین هنوز هم از این سوخت ارزان‌ قیمت برای تامین خوراک کوره‌های بلند فولادسازی خود استفاده می‌کنند. این وضعیت در ایران هم باید وجود داشته باشد. ایران برای فعالیت کارخانه‌های فولادسازی کوره‌بلند خود به کک نیاز دارد و برای تامین آن راهی به جز افزایش تولید زغال‌ سنگ کک‌شو وجود ندارد. در غیراین صورت، هزینه تمام شده فولاد تولید شده ایران بسیار بالاتر خواهد بود.

 
 البته این موضوع درباره دیگر کشورها مصداق بیشتری دارد و ایران به دلیل دسترسی به گاز ارزان تا حدی از ضربه‌های این هزینه‌های مازاد در امان است. با این حال، هنوز هم فولاد تولیدی کشورهایی مانند اوکراین که با کک تولید شده‌اند، ارزان‌تر از فولاد تولید شده با گاز ایران است.

- مهدی نیکوئی-


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران