آیا «وام» بازار فولاد را رونق می‌دهد؟

رایزنی با سازمان مدیریت برای خروج فولاد از رکود

رایزنی با سازمان مدیریت برای خروج فولاد از رکود

افزایش تعرفه واردات فولاد در حالی یکی از محورهای خروج صنعت فولاد از رکود قرار گرفته که گمانه‌زنی‌ها از توافق ایمیدرو با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و اختصاص وام به صنعت فولاد برای رونق بازار این کالا خبر می‌دهد.

 

به گزارش استیل پدیا، صنعت فولاد در حالی با پدیده مازاد تولید روبه‌‌رو شده که رکود بازار و نبود تقاضا سبب شده به حجم دپوی کارخانه‌ها افزوده شود. در حال حاضر حدود 3 میلیون تن محصولات واحدهای تولیدی در انبار فولادسازان دپو شده در بازار داخلی فروش محصولات چینی زیر قیمت تولید داخل توان رقابت را از تولید کنندگان کشور گرفته است.

 

این در شرایطی است که به تازگی مهدی کرباسیان معاون وزیر از جزئیات بسته پیشنهادی وزارت صنعت، معدن و تجارت برای خروج رکود بازار فولاد خبر داده که یکی از راهکارهای نجات صنعت فولاد از رکود اختصاص وامی همانند وام خرید خودرو به صنعت فولاد بوده است.

 

در جلسه اخیری که هفته گذشته بین بانک مرکزی، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و معاونت معدنی وزارت صنعت برگزار شده، ظاهرا برای خروج صنعت فولاد از رکود بسته‌ای طراحی شده که تا الان جزئیات آن به صورت کامل اعلام نشده است. رسول خلیفه سلطان دبیر انجمن تولید کنندگان معتقد است تاکید این بسته بیشتر در بحث تعرفه واردات فولاد و مشوق‌های صادراتی بوده است همچنین خرید دین فولاد نیز یکی دیگر از مباحثی است که در این جلسه پیشنهاد شده و قرار است سیستم بانکی به زودی اقدامات آن را انجام دهد.

 

به اعتقاد وی اگر مکانیزم اجرایی آن به درستی انجام شود، این طرح می‌تواند تاثیر بسزایی در خروج صنعت فولاد از رکود بگذارد اما به شرطی که افزایش تعرفه واردات محصولات فولادی از سوی دولت جدی گرفته شود و تا پایان سال بازار از ناحیه واردات بیشتر از حال کنترل شود. خلیفه‌ سلطان نیز از تصمیم‌گیری جدید دولت و پیشنهاداتی در خصوص تعرفه خبر داد که قرار است در هفته آینده اعلام شود.

 

این در حالی است که رضا شهرستانی تولید کننده بخش خصوصی درباره حمایت دولت از صنعت فولاد معتقد است در شرایط فعلی کشمکشی بین تولید کنندگان فولاد در زمینه تعرفه واردات وجود دارد که عده‌ای مخالف افزایش تعرفه و برخی موافق این هستند که درصد تعرفه به صورت پلکانی بالا برود و بر اساس این دیدگاه پیشنهاداتی مبنی بر افزایش 20 درصدی تعرفه بیلت، 30 درصد میلگرد و 40 درصد ورق مطرح شده است.

 

ضمن اینکه قرار است این بار تعرفه واردات فولاد نسبت به محصول نهایی وضع شود. او همچنین درباره اختصاص تسهیلات به فولادسازان نیز بر این باور است که این سیاست مقطعی خواهد بود که همانند یک مسکن برای رکود بازار فولاد می‌ماند و راهکار اصلی برای رکود بازار فولاد تحریک بخش مسکن و رونق در ساخت و ساز است. حال با این وجود باید در وهله اول دید از اختصاص وام به تولیدکنندگان فولاد چه میزان استقبال می‌شود و سیاست‌های خروج از رکود صنعت فولاد از سوی دولت چه زمانی اجرایی خواهد شد؟ 


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران