ریوتینتو، میتواند تاج برترین تولیدکننده سنگ آهن را از واله برباید؟

ریوتینتو، میتواند تاج برترین تولیدکننده سنگ آهن را از واله برباید؟

ریوتینتو و واله، رو در روی یک دیگر، مدعی عنوان بزرگترین تولیدکننده سنگ آهن در سال 2015 هستند.

 

به گزارش استیل پدیا، ریوتینتو به تازگی، با رساندن حجم صادرات سنگ آهن خود به 91.3 میلیون تن در فصل سوم، مدعی سردرمداری تولید سنگ آهن شده است. این حجم صادرات ریوتینتو، 5 میلیون تن بیشتر از مجموع صادرات سنگ آهن دانه بندی شده، سنگ استخراج شده از معادن و گندله فروخته شده در شرکت واله، در مدت مشابه بوده است.

 
با این حال، واله نیز افتخاراتی برای پیش افتادن دارد. به گفته لوسیانو سیانی (Luciano Siani)، مدیر ارشد مالی، این شرکت کمترین هزینه تولید سنگ آهن را در جهان دارد.

 
واله به واسطه بهره گیری از افت ارزش رئال برزیل، به هزینه تولید بسیار پایین دست یافته است، هرچند که همین موضوع می تواند به افت بلند مدت قیمت سنگ آهن منجر شود.

 

پروژه های گسترش


واله از رقبای استرالیایی خود سرعت کمتری دارد. آنها امسال حجم زیادی را به تولیدات خود افزوده اند و شکل گیری ظرفیت های جدید در معادن، به آنها این امکان را داده است. در حالیکه واله با تاخیر در پروژه های گسترش خود مواجه است.

 
این شرکت برزیلی، تا راه اندازی بخش های جدید از ذخیره معدن کاراجاس (Carajas) خود، که سبب افزایش چشمگیر تولید خواهد شد، هنوز یک سال یا بیشتر باید منتظر باشد.

 

مجموع تولید و مجموع صادرات

 
مجموع صادرات واله در فصل سوم به رقم 86 میلیون تن رسید (5 میلیون تن کمتر از ریوتینتو با حجم صادرات 91.3 میلیون تنی) در حالیکه در فصل دوم این رقم برای واله 83.6 و برای ریوتینتو 81.43 میلیون تن بوده است. همچنین در فصل اول سال، واله 73.6 میلیون تن صادرات داشته است. (تاثیر پایان فصل دشواری در عملیات استخراج سنگ آهن برزیل، در ارقام شرکت واله قابل مشاهده است.)

 
اکنون به جای حجم صادرات، به رقم تولید این دو غول تولید کننده بپردازیم: تولید سنگ آهن شرکت ریوتینتو در فصل سوم 2015، به 86.1 میلیون تن رسید، و از رقم 88.2 میلیون تنی شرکت واله، بازماند.

 
با محاسبه صادرات و تولید سنگ آهن و گندله (به صورت جداگانه) در 3 فصل سال 2015، دریافت که در رینگ مبارزه، واله 4 به 2 از ریوتینتو پیش است.

 
در 9 ماه نخست سال نیز، ممجموع تولید شرکت واله 8 میلیون تن بیشتر از رقم 248 میلیون تنی متعلق به ریوتینتو بوده است. همچنین رقم صادرات واله در این مدت، 3 میلیون تن بالاتر بوده است.

 

هزینه های تولید

 
ضعف رئال برزیل سبب شد در فصل سوم، هزینه تولید برای شرکت واله به صورت FOB به رقم 12.70 دلار بر تن برسد.

 
با این که هزینه تولید برای رقبای استرالیایی، چند دلار بالاتر است، آنها همچنان از نزدیکی خود به چین، بهره می برند. چراکه چین وارد کننده عمده سنگ آهن در جهان است و هزینه های ارسال از استرالیا به این کشور، اختلاف زیادی دارد با هزینه های ارسال از برزیل به چین.

 

نرخ حمل

 
بر اساس استاندارد کشتی های کیپ سایز (Capesizes)، در ماه سپتامبر، هزینه حمل از توبارو (Tubarao) برزیل تا کینگداو (Qingdao) به میانگین 12.433 دلار بر تن متریک تر رسید؛ در حالیکه هزینه حمل از غرب استرالیا تا بندر چین 5.503 دلار بر تن متریک تر بوده است.

 
تحلیل گران، نگران این هستند که رقابت بر سر کاهش هزینه ها، در دراز مدت روی قیمت سنگ آهن تاثیرات منفی داشته باشد.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران