صادرات سنگ آهن ایران کاهش می یابد

صادرات سنگ آهن ایران کاهش می یابد

آخرین وضعیت صنعت فولاد و سنگ آهن ایران به ویژه در شرایط کاهش قیمت ها در بازار جهانی و همچنین پساتحریم مورد بررسی قرار گرفت.رئیس روابط بین الملل انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران عنوان کرده که کاهش شدید صادرات سنگ آهن ایران به چین تاثیری بر عرضه شرکت های بزرگ معدنکاری جهان نخواهد داشت.

 

به گزارش استیل پدیا، رئیس روابط عمومی انجمن تولیدکنندگان و صادر کنندگان سنگ آهن ایران پیش بینی می کند صادرات سنگ آهن ایران به چین در سال 2018 به 5 تا 7 میلیون تن کاهش می یابد، رقمی که دو سال پیش به 23.5 میلیون تن هم رسیده بود.

 

به گفته جعفری طهرانی ایران قصد دارد تا 10 سال دیگر ظرفیت فعلی تولید فولاد خود را سه برابر کرده و به 55 میلیون تن برساند که برای تولید این میزان فولاد به دستکم 120 میلیون تن سنگ آهن نیاز خواهد بود. در نتیجه ایران ترجیح می دهد به جای صادرات سنگ آهن به چین، این سنگ آهن را به مصرف صنایع فولاد داخلی برساند ضمن این که از سوی دیگر فضای پساتحریم به شرکت های خارجی این اجازه را خواهد داد تا بتوانند با شرایط بهتر در پروژه های فولادی ایران سرمایه گذاری کنند.

 

او با اشاره به عرضه گسترده سنگ آهن ارزان قیمت در بازار جهان و وارد آمدن فشار زیاد به تولید کنندگان با بهره وری کمتر گفت: هیچ راهی وجود ندارد که تولید کنندگان سنگ آهن ایران بتوانند با رقبایی مانند بی اچ پی و واله رقابت کنند.

 

رئیس روابط بین الملل انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران با بیان مشکلات شرکت های سنگ آهنی اظهار کرد: که ضعف جاده ها و خطوط ریلی به هزینه های لجستیکی معدنکاران در ایران اضافه شده است. حتی بخش کشتیرانی ایران نیز غیررقابتی است و قادر به حمل محموله های بسیار بزرگ سنگ آهن و دارای نرخ بارگیری مناسب نیست.

 

مهدی کرباسیان، رئیس هیات عامل ایمیدرو خبر داده که ایران 29 میلیارد دلار پروژه در حوزه معدن و صنایع معدنی برای سرمایه گذاری دارد که شرکت هایی از اروپا و آسیا جهت حضور در آنها ابراز تمایل کرده اند. کرباسیان نیز تاکید کرده که ایران قصد دارد تا سال 2025 به تولید 55 میلیون تن فولاد برسد.

 

همچنین جعفری طهرانی ضمن بیان اثرات لغو تحریم ها افزود: صنعت معدنکاری ایران در انتظار لغو تحریم ها در آینده نزدیک بوده تا بتواند دسترسی راحت تری به دنیا داشته باشد و تکنولوژی خود را که 10 تا 15 سال قدیمی بوده به روز کند. به روز شدن بخش معدنکاری می تواند به ایران کمک کند که وابستگی خود را به نفت کاهش دهد و ایران بتواند قفل ذخایر معدنی خود را بگشاید.

 

وی عنوان کرد: ما می توانیم وابستگی خود را به واردات فولاد کاهش دهیم، در حالی که همچنین قادر خواهیم بود علاوه بر تامین نیاز داخلی 14 میلیون تن فولاد نیز تا 2025 صادر کنیم.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران