تولید ورق‌های فولادی آلیاژی جدید برای صنایع نفت، گاز، پتروشیمی و کشتی‌سازی

فولاد اکسین، شرکت نمونه اقتصاد مقاومتی و مدیریت جهادی شد

فولاد اکسین، شرکت نمونه اقتصاد مقاومتی و مدیریت جهادی شد

در راستای ارزیابی میزان پیشرفت سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب اسلامی در بخش اقتصاد مقاومتی و دستیابی به اهداف سند چشم‌انداز ملی در افق ۱۴۰۴ مدیران جهادی موفق در سطح کشور معرفی و از آنها قدردانی شد.

 

به گزارش استیل پدیا، در این مراسم با پیام علی‌اکبر صالحی، معاون ریاست‌جمهوری و رییس سازمان انرژی اتمی، از عزیز قنواتی، مدیرعامل شرکت فولاد اکسین خوزستان و چند مدیر نمونه دیگر بخش‌های دولتی و خصوصی کشور قدردانی شد.

 
یکی از ملاک‌های انتخاب مدیران و کارخانه‌ها نوع فعالیت و عملکردشان در زمان تحریم‌ها بوده که این مدیران توانستند در مدت۱۰ سال تحریم نیاز صنایع داخلی به محصولاتی که امکان ورود آنها به کشور وجود نداشت را تامین کرده و با بومی‌ سازی آن، موجب مواداولیه تامین و ادامه فعالیت شوند.

 

توانایی ساخت بزرگترین لوله‌های انتقال گاز

 
مدیرعامل فولاد اکسین خوزستان درباره دریافت لوح و تندیس به عنوان یکی از مدیران برتر جهادی جمهوری اسلامی ایران در این مراسم گفت: بیشترین محصولات این شرکت در صنایع نفت، گاز، پتروشیمی و کشتی‌ سازی استفاده می‌شود. در واقع شرکت فولاد اکسین به این منظور احداث و راه‌اندازی شده تا مواد اولیه مورد نیاز صنایع نامبرده را تامین کند.

 
عزیز قنواتی افزود: شرکت نفت و گاز نیز برای ساخت لوله‌های انتقال نفت و گاز تا ۵۶ اینچ که بزرگترین اندازه لوله‌های انتقال است درخواستی را برای ورق‌های فولادی عریض، به شرکت اکسین ارائه کرده است. البته فولاد اکسین خوزستان توانایی ساخت مخازن تحت‌فشار نفت و گاز و پتروشیمی و همچنین مخازن ذخیره‌سازی نفت و گاز را نیز دارد.

 
وی با اشاره به اینکه تولید ورق‌های عرض پهن نیز برای ساخت بدنه کشتی و سکوهای دریایی نیز از دیگر فعالیت‌های این شرکت فولادی است درباره انتخاب خود به عنوان یکی از مدیران برتر جهادی جمهوری اسلامی ایران و همچنین انتخاب مجموعه به عنوان بازوی اجرایی صنعت در حیطه سازندگی گرید فولادی ۳۴crmo نیز اظهار کرد: فعالیت فولاد اکسین در دوران تحریم و تولید محصولات مورد نیاز کشور که امکان واردات آنها وجود نداشت از عوامل تاثیرگذار برای انتخاب این مجموعه بود.

 

وی با بیان اینکه فولاد اکسین به عنوان نخستین تولید کننده و تنها سازنده این محصولات در ایران و خاورمیانه به شمار می‌آید، گفت: عربستان نیز در حوزه ساخت ورق‌های فولادی عریض برای مصارفی که به آن اشاره شد اقداماتی را انجام داده که تاکنون به نتیجه نرسیده است. در این میان علاوه بر محصولاتی که در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی از سوی اکسین ساخته می‌شود محصولات دیگری با عنوان مصالح ساختمانی خاص (برای استفاده در ساختمان‌های بلند، سوله‌ سازی، پل‌ سازی، ساختمان تیر ورق) که به آن st۵۲ و st۳۷ گفته می‌شود را تولید می‌کند.

 
قنواتی با اشاره به اینکه صنایع هیچ‌وقت بدون توجه به حفاظت از محیط‌ زیست به موفقیت نمی‌رسند، درباره فعالیت‌های زیست‌ محیطی شرکت گفت: با اقدام‌های انجام شده در فولاد اکسین در سطح استان و کشور به صنعت سبز معروف شدیم؛ چراکه با گردش آب موجود در چرخه تولید و بعد با تصفیه آن حدود ۳۰ هکتار فضای سبز ایجاد کردیم. مداربسته آب هیچ‌ گونه آلودگی زیست‌ محیطی ندارد و تنها مصرف آب کارخانه به واسطه تبخیر در روند نورد فولاد است؛ اگرچه در آن بخش هم ما صرفه‌جویی کرده‌ایم.

 

قنواتی عنوان کرد: این کارخانه آمادگی لازم برای تولید سالانه ۷۰۰هزارتن ورق عرض پهن را دارد. درحال‌ حاضر در ساخت و تولید دیگر محصولات فولادی فعالیت می‌کند. وی به یکی‌ دیگر از عواملی که باعث شده تا تولید ورق‌های خاص فولادی با کندی مواجه شود نیز اشاره کرد و گفت: صادرات نفت به کشور هندوستان در دولت قبلی و وارد کردن بیش از یک‌ میلیون تن ورق فولادی از این کشور به جای بهای نفت، باعث شد تا بازار داخلی ورق‌های فولادی تحت‌شعاع قرار گیرد. همچنین تعرفه وارداتی کم باعث شد تا چین محصولات خود را با قیمت ارزان‌تر به کشور ما صادر کند.

 

مکاری با کشورهای همسایه

 
مدیرعامل فولاد اکسین خوزستان همچنین از بومی‌ سازی دانش فنی این کارخانه خبر داد و گفت: تجهیزات نصب شده در این کارخانه، پیشرفته‌ ترین و سنگین‌ ترین تجهیزات نورد ورق عرض پهن در ایران است که تمامی دانش فنی آن از سوی دانشمندان و متخصصان ایرانی طراحی و ثبت شده است. قطعه‌هایی که هم‌ اکنون درحال استفاده است بیش از ۶۰درصد بومی‌سازی شده و هم‌اکنون به سمت بومی‌سازی ۱۰۰درصدی تمام آن پیش می‌رود و هیچ‌ گونه نیازی به کارشناسان خارجی در این حوزه نخواهد داشت.

 
قنواتی درباره برنامه‌های آینده فولاد اکسین اظهار کرد: تامین نیاز صنایع داخلی یکی از برنامه‌های این کارخانه است. اما از آنجایی که بیشتر کشورهای حوزه خلیج‌ فارس منابع نفت و گازی در اختیار دارند، صادرات محصولات به این کشورها در دستور کار قرار گرفته است. به گونه‌ای که با شرکت نفت جنوب عراق گفت‌وگوهایی انجام دادیم و در یکی از پروژه‌های آنها یعنی انتقال نفت مشارکت خواهیم داشت. همچنین برای ساخت مخزن‌های نفت و گاز با آنها به گفت‌وگو نشسته‌ایم. البته تاکنون یکسری محصولات فولادی را به عراق صادر کرده‌ایم که مورد تایید قرار گرفته است. همچنین گفت‌وگویی برای انتقال لوله گاز ترکمنستان نیز در حال انجام است.

 

او بر این باور است که در امسال رشد مناسبی نسبت به سال قبل از لحاظ تولید داشته‌اند به گونه‌ای که برنامه تولید سال قبل که۷۰۰هزار تن بود محقق شد و در امسال رقمی بیش از ۸۵۰ هزارتن ورق فولادی در نظر گرفته‌ایم که تاکنون ۲درصد از این برنامه جلو هستیم. در واقع محصولاتی که ایران را از دیگر کشور بی‌نیاز کرده و از وابستگی آن کاسته است را تولید کرده‌ایم به‌ طور مثال برای نخستین‌ بار در ایران برای پایانه‌های نفتی و مخازن سی‌ان‌جی و ورق‌های عایقی تولید کردیم که منجربه قطع واردات از دیگر کشورها شد. قنواتی تاکید کرد: این شرکت آمادگی تولید محصولات ورق تخت و آلیاژی را در ایران دارد و می‌تواند به سمت قطع کامل واردات این محصولات برود.

 

فعالیت در دهه تحریم

 
سید رضا فاضلی مطلق، مدیر سیستم‌ها و استراتژی فولاد اکسین خوزستان نیز درباره این همایش که از سوی خانه توسعه و تعالی اقتصاد برگزار شد گفت: شورای سیاست‌ گذاری خانه توسعه و تعالی اقتصاد، وضعیت صنف‌های مختلف و فعالیت‌های آنها را برای انتخاب مدیران برتر جهادی بررسی کرد و در این میان فعالیت آن‌ دسته از کارخانه‌هایی که در دوره ۱۰ساله تحریم‌های بین‌المللی محصولاتی که امکان ورود آنها به کشور وجود نداشت را تولید و بومی‌ سازی کردند را ملاک قرار داده و از بین مدیران این کارخانه‌ها، مدیران جهادی را انتخاب کردند.

 
او ادامه داد: حال از آنجایی که شرکت فولاد اکسین خوزستان توانسته در این مدت چندین محصول را روانه بازار کند یکی از برگزیدگان این همایش بود. البته در کنار این شرکت، فولاد مبارکه اصفهان و فولاد کرمان نیز حضور داشتند. شرکت‌ کنندگان در ۴مرحله ارزیابی شدند و آنها رزومه‌ای از عملکرد کارخانه و مدیران خود ارائه کردند.

 
او گفت: فولاد اکسین خوزستان برای نخستین‌بار در ایران موفق به بومی‌سازی برخی از قطعات شده است. همچنین وارد کردن ۱۳ محصول استراتژیک به بازار نیز از دیگر فعالیت‌های فولاد اکسین بود. درواقع رکوردزنی و تولید محصولات استراتژیک و تامین نیازهای داخلی که ماموریت شرکت نیز بر همین مبناست که باعث موفقیت این شرکت در همایش ملی توسعه ملی شد.

 
فاضلی مطلق بر این باور است ارائه محصولی از سوی فولاد اکسین که در نهایت به سی‌ان‌جی تبدیل و در وسایل نقلیه استفاده می‌شود از عوامل اصلی انتخاب این شرکت در همایش است زیرا در گذشته این محصول به‌طور کامل از دیگر کشورها وارد می‌شد. اما هم‌ اکنون این محصول که از کیفیت لازم برخوردار بوده و با قیمت تمام شده مناسب به مقدار زیاد در کشور تولید می‌شود، سود زیادی برای کشور به همراه می‌آورد.

- نرگس قیصری-


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران