چرا رشد صنعت در بهار منفی شد

سه دلیل رکود در صنعت

سه دلیل رکود در صنعت

رئیس کمیسیون تولید ملی و اصل 44 و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی معتقد است که سه عامل اصلی در ثابت ماندن رکود در بخش صنعت موثر است که برطرف شدن این سه عامل، راه خروج رکود از بخش صنعت خواهد بود.

 

به گزارش استیل پدیا، حمیدرضا فولادگر با اشاره به کاهش رشد صنعت در سه ماهه ابتدای امسال اظهارکرد: کاهش رشد صنعت خود نشانه‌ای از ماندن رکود در این بخش است که عوامل متعددی در کاهش رشد صنعت موثر است.

 

او افزود: اینکه در سال گذشته رییس جمهور اعلام کرد کشور از رکود خارج شده‌ و رشد اقتصادی سه درصدی را تجربه کرده‌است، دلیل بر خروج رکود از بخش‌های اقتصادی نمی‌شود، از این رو نمِی‌توان نتیجه گرفت که به طور کلی از رکود فاصله گرفته‌ایم.

 

به گفته فولادگر، آمار منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران در خصوص نرخ رشد صنعت در سه ماهه اول امسال نشان داد که همچنان رکود در بخش صنعت وجود دارد.وی تصریح کرد: یکی ازمهمترین دلایل وجود رکود در بخش صنعت، نبود نقدینگی و تامین نشدن منابع مالی است که خود صنعتگران نیز به این موضوع اذعان دارند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی افزود: کمیسیون صنایع و معادن هر سه ماه یکبار پایشی در مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی انجام می‌دهد که در دو سال گذشته این پایش نشان داده است مهمترین مشکل واحدهای صنعتی کشور تامین مالی، چگونگی رفع کمبود نقدینگی و اخذ تسهیلات از بانک‌ها است.

 

وی افزود:البته بخشی از مشکل تامین مالی دراین میان به بانک‌ها برمی‌گردد که یا باید این تامین مالی از طریق سیستم بانکی که بانرخ‌های بالا تسهیلات می‌دهند، صورت گیرد یا از سوی موسسات و مراجع غیر رسمی که با نرخ بهره و ربا و نزول همراه است، اجرایی شود.

 

به گفته فولادگر، روش دیگری نیز در «قانون بازار سرمایه و تامین منابع مالی» وجود دارد که تنها منوط به همکاری با بانک نیست. روش‌هایی همچون انتشار صکوک و اوراق مشارکت اسلامی یا سایر روش‌ها در تامین مالی و بازار سرمایه وجود دارد که دراین میان می‌توانند به تامین منابع مالی کمک کنند چرا که تامین نقدینگی یکی از مهمترین عوامل ثبات رکود در بخش صنعت است. وی تاکید کرد: البته عوامل دیگری همچون میل به واردات، سبب شد تا مردم از خرید کالای داخلی فاصله بگیرند و عرصه بازار به کالای واراتی واگذار شود.

 

فولادگر اظهارکرد: یکی دیگر از عوامل بر سر راه بخش صنعت تعدیل نیرو در این بخش است به طوری که تولید کنندگان به دلیل نبود منابع مجبور به تعطیل کردن کارخانجات و تولید‌ی‌هایشان شده‌اند.

 

رییس کمیسیون تولید ملی و اصل 44 تاکید کرد: یکی از روش‌هایی که در اقتصاد مقاومتی به عنوان جایگزین درآمد غیر نفتی مورد تائید قرار گرفت اخذ مالیات از صنایع بود، اما سختگیرانه‌ ترین روش‌های مالیاتی در دوسال اخیر باعث عمیق‌تر شدن رکوددر اقتصاد ایران شد.

 

وی گفت: از این رو به جای اینکه به دنبال فرار مالیاتی باشیم، جامعه هدف را گسترش دهیم، در سطح حرکت کنیم و مودیان بیشتری را شناسایی کنیم، در عمق حرکت کردیم و تنها از کسانی که مالیاتشان را به موقع پرداخت می‎کردند مالیات بیشتری اخذ کرده‌ایم.

 

به گفته فولادگر، برخی موارد دیگر در این زمان باعث شده است تا تولید کنندگان به سمت تعدیل نیرو بروند و رقبا نیز به جای اینکه پولشان را به سمت تولید بیاورند به سایر بخش‎‌ها بردند و هر روز رکود بیشتر شد و همه این عوامل دست به دست هم داد تا رکود در بخش صنعت بیشتر شود درنهایت در سه ماهه اول امسال کاهش رشد صنعت ثبت شود.

 

او در پاسخ به پرسشی مبنی بر راه خروج از رکود در این زمان تصریح کرد: برطرف شدن همین موانع خود راهی مهم در جهت رونق و خروج از رکود است. بدین صورت که اگر تامین مالی صورت گیرد، روش‎ها اصلاح شود، فضای کسب و کار بهبود یابد و موانع تولید کنار روند، سود بانکی کاهش یابد و به جای سپرده‌گذاری و کسب سود، پول‌ها به چرخه تولید وارد شوند، رکود از بخش صنعت کنار می‌رود.

 

عضو کمیسیون صنایع با اشاره به برنامه دولت برای خروج از رکود نیز اظهار کرد: بسته خروج از رکودی که دولت طراحی کرده‎است به همراه ملاحظات و پرداخت بدهی به پیمانکاران و بخش خصوصی در حال انجام است که امیدواریم این امر کمک کننده باشد اما باید بیش از سایر موارد به تامین سرمایه بانک‌ها و کمک بانک‌های خصوصی دراین زمان توجه شود.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار صنعت بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران