ورود تیرآهن به سراشیبی کاهش قیمت؟

ورود تیرآهن به سراشیبی کاهش قیمت؟

بازار فولاد کشور در حالی با بحران کمبود تقاضا دست و پنجه نرم می‌کند که در کنار آن با مشکلی دیگر به نام کاهش مداوم قیمت‌ها همراه است.

 

به گزارش استیل پدیا، نگاهی به روند قیمت‌ها در بازار فولاد نشان می‌دهد این بازار از حدود دو سال قبل به این سو با کاهش قیمتی نزدیک به 40 درصد همراه بوده است. این میزان کاهش در حالی است که به نظر می‌رسد روند افت قیمت‌ها در بازار فولاد با وجود کاهش حداکثری، همچنان تمایلی به توقف ندارد.به عقیده کارشناسان، کاهش مداوم قیمت‌ها در شرایطی که تقاضایی برای کالا وجود ندارد تاثیری بر فروش نخواهد داشت و تنها باعث افزایش هزینه‌های سربار تولید کنندگان خواهد شد.

 

با این وجود به نظر می‌رسد بازار فولاد روندی عکس را در پیش گرفته است، تا آنجا که با وجود رکود در بازار نه تنها تولیدات فولادسازان کاهش نیافته است، بلکه رقابتی منفی در میان تولید کنندگان نیز باعث شده است قیمت‌ها از سراشیبی کاهش خلاصی پیدا نکنند.

 

آن‌ طور که میانگین قیمت میلگرد و تیرآهن طی مهر ماه نشان می‌دهد، تنها طی حدود یک ماه؛ میلگرد با کاهش قیمتی 19/ 2 همراه بوده است و تیرآهن نیز 63/ 2 درصد کاهش را پشت‌سر گذاشته است. اما در حالی که کاهش مداوم قیمت میلگرد آرام آرام تبدیل به اتفاقی عادی در بازار شده بود، تیرآهن نیز به این چرخه وارد شده است. کاهش قیمت تیرآهن در بازار فولاد از آنجا تازگی دارد که تولید کنندگان اصلی این کالا برای حفظ قیمت‌ها و مدیریت بازار این محصول اقداماتی را در پیش گرفته بودند.

 

فروش مدیریت شده کالا به چند مشتری خاص برای توزیع انحصاری و حفظ قیمت‌ها در بازار از جمله اقداماتی است که اگرچه از افت قیمت تیرآهن در بازار جلوگیری کرد، اما در نهایت با ثبت میزان کاهشی که به آن اشاره شد، به نظر می‌رسد حالا مغلوب رکود بازار شده است. به عقیده یک کارشناس صنعت فولاد اگرچه مدیریت بازار برای حفظ قیمت‌ها مفید به نظر می‌رسد اما در شرایط فعلی فولاد ممکن است حتی با ورود یک بار سرگردان از تیرآهن نیز شرایط بازار دگرگون شود، اتفاقی که مقطعی به نظر می‌رسد. به عقیده مهدی سرلک، یکی از اتفاقاتی که باعث کاهش مدام قیمت‌ها در بازار شده است، تلاش فولادسازان برای تامین اعتبار است.

 

او در این زمینه می‌گوید: فولاد سازان به دلیل کمبود نقدینگی اقدام به تحویل کالا به جای پول به طلب‌ کاران خود کردند، طرف‌های فولادسازان نیز برای رسیدن به پول خود اقدام به فروش کالا با قیمتی کمتر در بازار کردند، این اتفاق در کنار تلاش فولادسازان برای کاهش قیمت‌ها به منظور جذب مشتری نیز در نهایت باعث ریزش هر روزه قیمت‌ها در بازار فولاد شد.

 

از نگاه این کارشناس کاهش قیمت تیرآهن در شرایطی که تلاش بسیاری برای مدیریت بازار آن انجام شده بود، به معنای شکست طرح مدیریت قیمت‌ در بازار نیست و بازار فولاد برای سرپا باقی‌ماندن نه تنها نیاز به مدیریت بازار تیرآهن دارد، بلکه در زمینه میلگرد نیز به چنین نظارتی نیازمند است. طی ماه‌های گذشته به دلیل ریزش شدید قیمت‌ها بسیاری از فعالان بازار آهن از حوزه فعالیت خود خارج شدند، اتفاقی که از نگاه کارشناسان به کوچ سرمایه از بازار آهن تعبیر می‌شود.

- سارا مالکی-


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران