درپی سفر رییس‌جمهوری و امضای یک تفاهمنامه ۳جانبه انجام می‌شود

اکتشاف یک چهارم مساحت مازندران

اکتشاف یک چهارم مساحت مازندران

همکاری مشترک بین بخش‌های دولتی و خصوصی برای پیشرفت در حوزه‌های مختلف همچون معدن و صنایع وابسته به آن را می‌توان به فال نیک گرفت.

 

به گزارش استیل پدیا، در این میان دولت می‌تواند نقش حامی و مشوق را برای بخش خصوصی ایفا کند تا انگیزه لازم برای ادامه و گسترش فعالیت‌های معدنی برای سرمایه‌ گذاران ایجاد شود. در این زمینه استان مازندران را می‌توان به عنوان یکی از پیشگامان در عرصه جذب سرمایه‌ گذار بخش خصوصی دانست. اجرای فعالیت‌های اکتشافی در حدود یک چهارم مساحت این استان می‌تواند آثار بسیاری ازجمله رونق بخش معدن و ایجاد ارزش‌افزوده را برای آنها به همراه داشته باشد.

 

گسترش پهنه‌های اکتشافی

 
کارشناسان و فعالان حوزه معدن و صنایع معدنی براین باورند که استفاده از روش‌های نوین و فناوری‌های روز دنیا می‌تواند باعث گسترش پهنه‌های اکتشافی کشور شود.محمد محمدپور عمران، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مازندران با اشاره به نتایج سفر رییس‌ جمهوری برای بخش معدن و صنایع وابسته گفت: یکی از نکات مهم سفر رییس‌ جمهور، برنامه‌ریزی برای سرعت بخشیدن به اکتشافات معدنی است و از آنجایی که این استان محدودیتی برای اجرای فعالیت‌های معدنی ندارد می‌توان به آینده معدن و صنایع وابسته آن امیدوار بود.

 
او در ادامه گفت: مسئله اصلی درباره پهنه‌های اکتشافی مازندران این است که فعالیت‌های اکتشافی تکمیلی برای محدوده‌ها انجام نشده است. حال اگر قرار باشد که با روند گذشته، فعالیت‌های معدنی را ادامه دهیم شاید ده‌ها سال زمان برای رسیدن به سطح قابل‌قبول در فعالیت‌های اکتشافی برای این خطه نیاز باشد.

 

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: در گذشته محدودیت منابع و اتکا به منابع دولتی وجود داشت و در سطح یک پهنه، فعالیت‌های اکتشافی به دلیل محدودیت منابع بسیار کند پیش می‌رفت. سرعت پایین اکتشافات به دلیل استفاده از روش‌های ساده همچون روش‌های میدانی و همچنین اتکا نداشتن به فناوری‌های نوین بود اما هم‌ا کنون استفاده از فناوری‌های روز همچون ژئوفیزیک هوایی که مورد حمایت سازمان زمین‌ شناسی و اکتشافات معدنی نیز هست در دستور کار قرار گرفته تا بخش خصوصی با ایجاد هماهنگی با دولت و همچنین دریافت مجوز از شورای عالی معادن در این زمینه سرمایه‌ گذاری کند.

 
تفاهمنامه سه‌ جانبه

 
محمد پورعمران به امضای یک تفاهمنامه ۳ جانبه اشاره کرد و گفت: در حضور رییس‌ جمهور و وزیر صنعت، معدن و تجارت، تفاهمنامه‌ای ۳جانبه بین سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مازندران، سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور و شرکت سرمایه‌گذاری غدیر منعقد شد تا این شرکت مساحتی حدود ۵۳۰۰کیلومتر از استان را پیمایش کرده و اکتشافات تکمیلی را انجام دهد. سپس برای بخش‌های استخراج و فرآوری مواد معدنی را در برنامه‌های آینده خود سرمایه‌ گذاری کند. او بیان کرد: مجموع تمام موارد یاد شده نوید بخش بوده و نشان از سرعت گرفتن فعالیت‌های معدنی و صنایع وابسته به آن در این استان دارد.

 

براساس گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت، بسته‌ای که درنهایت برای این استان عملیاتی خواهد شد نزدیک به ۳هزار میلیارد تومان است. او تاکید کرد: در سفر رییس‌جمهوری به استان مازندران توافقی برای سرعت بخشیدن به فعالیت‌های معدنی و توسعه اکتشافات با استفاده از ظرفیت‌های سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، سازمان زمین‌ شناسی و اکتشافات معدنی و تامین منابع مالی و سرمایه‌گذاری شرکت غدیر انجام شد.

 
محمد پورعمران درباره ظرفیت‌های معدنی مازندران گفت: نواحی امید بخش در طیف وسیعی با مواد معدنی همچون فلورین، سرب و روی، مس، طلا و فسفات و... در این استان وجود دارد. اما این مناطق نیازمند اکتشافات تکمیلی است و برنامه توافق شده بیشتر جنبه مطالعاتی برای جمع‌ آوری داده‌های دقیق مکانی و در نهایت سرمایه‌ گذاری در حوزه میان‌دست و پایین‌ دست را دارد. تمام موارد یاد شده در سال‌های گذشته در حال اجرا بود اما به دلیل نداشتن فناوری‌های روز و محدودیت منابع با سرعت بسیار پایین پیش می‌رفت. اکنون با ایجاد شرایط جدید می‌توان علاوه بر سرعت بخشیدن به فعالیت‌های معدنی زمینه را برای استفاده از مواد معدنی موجود در استان فراهم کرد.

 

یک چهارم مازندران اکتشاف می‌شود

 
محمد پورعمران میزان محدوده در نظر گرفته شده را بسیار بالا دانست و افزود: محدوده در نظر گرفته شده برای فعالیت‌های اکتشافی به طور تقریبی یک چهارم مساحت کل استان است و برای نزدیک به ۲هزار کیلومتر خطی فعالیت ژئوفیزیک هوایی پیش‌بینی شده است.

 
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مازندران درباره تاثیرات فعالیت‌های اکتشافی و کامل شدن چرخه تولید موادمعدنی در استان مازندران چه آثار و نتایج مثبتی به همراه خواهد داشت، اظهار کرد: در صورتی که دستگاه‌های مختلف اجرایی همچون منابع طبیعی، سازمان محیط‌زیست، دهیاران، فرمانداران و بخشداران همکاری لازم را داشته باشند و کار با موفقیت پیش رود می‌تواند ۳هزار میلیارد تومان سرمایه را به خود جذب کرده و هزاران فرصت جدید شغلی را در این استان ایجاد کرده و باعث رونق اقتصادی منطقه شود.

 

محمدپور عمران بیان کرد: رشته کوه البرز از تلاقی ۲صفحه زمین‌ شناسی شکل گرفته و صاحب نظران درباره وجود منابع ارزشمند معدنی در این منطقه اتفاق نظر دارند. حال از آنجایی که مطالعات روی البرز جنوبی به دلیل داشتن پوشش گیاهی، کمتر انجام شده فعالیت و بررسی در این مناطق می‌تواند نتایج مثبتی داشته و برای کشور مفید و ثمربخش واقع شود. او با تاکید بر این موضوع که تفاهمنامه در حضور رییس‌ جمهور به امضا رسیده، اظهار کرد: درواقع امضای تفاهمنامه از دستاوردهای سفر رییس‌ جمهوری بود.

- نرگس قیصری-


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران