روزهای کمرنگ فلزات پایه

روزهای کمرنگ فلزات پایه

همانند ماه‌های گذشته، هفته اخیر نیز بازار فلزات رنگی با رکود معاملات و کاهش قیمت‌ها سپری شد. متوسط قیمت این محصولات در بازه 50 تا 500 تومان در هر کیلو کاهش یافت. افت قیمت‌ قلع، نیکل و روی در این هفته در حالی رخ داد که قیمت سرب و آلومینیوم به‌ طور نسبی در این چند روز با ثبات همراه شد و بعضا در پاره‌‌ای موارد مس افزایش یافت.

 

به گزارش استیل پدیا، به این ترتیب افت و خیز بهای فلزات پایه در بازارهای جهانی طی هفته گذشته تاثیر بسزایی بر کاهش تقاضای این محصولات در بازار داخلی و روند نزولی قیمت آنها داشته است. هرچند باید گفت کاهش بهای این محصولات در داخل در مقایسه با نرخ فلزات پایه در بازارهای جهانی کمتر است، بنابراین رقابت‌ پذیری تولید کنندگان ایرانی برای صادرات با تهدید روبه‌ رو‌ خواهد بود و باعث غيرفعال شدن بخشی از ظرفيت توليد داخل می‌شود.

 

از طرفی هم با توجه به کاهش میزان تولید و کمبود نقدینگی شاهد افت تقاضا در بازار این محصولات هستیم، به‌طور کلی در این باب باید گفت در شرایط فعلی تزریق نقدینگی بهترین گزینه برای بهبود شرایط تولید و بازارهای داخلی محسوب می‌شود. البته نا‌گفته نماند که تزریق نقدینگی می‌تواند محرک خوبی برای محصولات فلزی از جهت تاثیر در عرضه و تقاضا، افزایش ناگهانی قیمت‌ها و نوسان ارز محسوب شود.

 

مس بر سر دو‌راهی

 

کارشناسان حوزه فلزات پایه معتقدند به دلیل کاهشی بودن نرخ ارز و افت و خیز فلزات در بورس جهانی لندن روند مشخصی را برای فلز سرخ نمی‌توان متصور شد، البته این در شرایطی است که به دلیل کمبود تقاضای مس طی هفته گذشته در بازار آزاد به نظر می‌رسد این محصول در هفته آتی تقاضای بیشتری را تجربه کند.برخی کارشناسان با توجه به کاهش موجودی انبارهای LME رشد قیمت را برای مس در بلند‌مدت پیش‌بینی می‌کنند، این در شرایطی است که افت تقاضای فعلی روند کاهشی را برای این فلز سرخ در کوتاه‌ مدت رقم زده است.

 

نیکل در محدوده فعلی باقی می‌ماند

 

از آنجا که نیکل نسبت به سایر فلزات دیگر از تاثیرپذیری بیشتری برخوردار است؛ به همین دلیل روند نزولی خود را از ابتدای هفته آغاز کرد. این فلز که در ابتدای هفته با افت 100 تومانی در هر کیلو به 5 هزار و 500 تومان رسیده بود در روز سه‌شنبه اخیر قیمت 50 هزار تومانی را تجربه کرد و روند ثابتی را در پیش گرفت. بنا بر پیش‌‌ بینی‌های آگاهان اقتصادی، قیمت این فلز تا انتهای آبان در همین محدوده باقی خواهد ماند.

 

شرایط برای افت قیمت روی فراهم است

 

روی بیش از سه هفته است که به‌ طور متوالی با افت قیمت مواجه شده است. تولید این فلز در معادن جهان در حال افزایش است؛ البته این رشد تولید به اندازه‌ای نیست که از بازار انتظار می‌رود؛ اما همین خبر بر کاهشی شدن قیمت آن در بازارهای جهانی و به تبع در بازار داخلی با توجه به شرایط فعلی تاثیر بسزایی داشته است. از سویی قیمت این فلز در بازار داخلی نیز از ابتدای هفته تا روز چهارشنبه کاهشی بوده است و در حال حاضر روی با قیمت 5 هزار و 900 تومان در هر کیلو به فروش می‌رسد.

 

پیش‌ بینی‌ها برای آلومینیوم ثابت است

 

بازار آلومینیوم با اینکه‌ مدت زیادی است در رکود به سر می‌برد، اما در روند تقاضا نسبت به سایر فلزات دیگر محدوده قیمتی خود را حفظ کرده است. از طرفی نیز با وجود نوسانات پی‌در‌پی این فلز در بازارهای جهانی طی هفته اخیر، بازار داخلی این محصول روند متعادلی را تجربه کرده و در محدوده 7 هزار تومان معامله می‌شود. البته این در شرایطی است که افزایش تولیدات فلز نقره‌ای در بازار داخلی موجب شده تا پیش‌بینی‌ها برای بازار این محصول در بلندمدت نزولی باشد.

- سحر نمایشی-


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فلزات پایه بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران