دولت برای تعرفه واردات فولاد برنامه‌ای ندارد

فولاد روسیه در کمین بازار ایران

فولاد روسیه در کمین بازار ایران

مشاور طرح جامع فولاد از احتمال انتقال برخی واحدهای فولادسازی که جانمایی مناسبی نداشته‌اند پرداخت و گفت که با توجه به كمبود آب و مصرف انرژی پیشنهاد داده شده واحدهای فولادی خطوط تولید خود را تغییر دهند یا اینكه این واحدها به مناطق دارای مزیت انتقال داده شود.

 

به گزارش استیل پدیا، محمد ابکا با بیان اینکه باید برخی از مجوزهای فولادی باطل شود، اظهار کرد: برخی از طرح‌های فولادی به دلیل جانمایی نامناسب باید به جنوب کشور انتقال پیدا کنند تا بتوانند در آینده محصولی را با قیمت تمام شده پایین‌ تری به تولید برسانند. در این زمینه دولت برخی مجوزها را برای احداث كارخانه فولاد در مناطق مختلف داده و ممکن است در آینده جابجایی‌هایی در این صنعت به وجود بیاید.

 

او افزود: حتی در طرح جامع فولاد با توجه به كمبود آب و مصرف انرژی پیشنهاد داده شده واحدهای فولادی خطوط تولید خود را تغییر دهند و از فناوری‌های روز استفاده كنند یا اینكه برخی مجوزهای فولادی باطل شود و این واحدها به مناطق دارای مزیت انتقال داده شود.

 

ابکا با بیان اینکه اجرای طرح جامع فولاد نیاز به همكاری سه قوه دارد، گفت: ایمیدرو متولی صنعت فولاد كشور است اما برای اجرای طرح جامع فولاد نیاز به همكاری سه قوه است زیرا در غیر این صورت چنین طرحی نمی‌تواند اجرای موفقی داشته باشد چون ممكن است با تغییر ساختار مجلس یا دولت محتویات آن نیز تغییر یابد.

 

او افزود: پیشنهاد بعدی‌مان هم این بوده كه با توجه به كمبود ذخایر سنگ‌آهن باید به شبكه‌های معدنی دنیا متصل شویم تا سرمایه‌گذاران و صاحبان تكنولوژی در قالب مشارکت به ایران بیایند و یا اینكه دولت ایران و صاحبان صنایع فولاد برای تامین سنگ‌آهن خود سرمایه‌گذاری لازم را در دیگر كشورها انجام دهند. پیشنهاد دیگر نیز این بوده كه صنعت فولاد كشور از تكنولوژی روز غافل نشود و خود را به روش تولیدی تجهیز كند كه هم بهره‌وری بالایی به وجود بیاید و هم در مصرف آب و انژی صرفه‌جویی لازم صورت بگیرد.

 

مدیرعامل شرکت مهندسی فولاد تکنیک در پاسخ به این سوال که تا چه میزان تعرفه واردات و دامپینگ چین در طرح جامع فولاد در نظر گرفته شده است، گفت: مطالعات طرح جامع فولاد زمانی به پایان رسید كه كاهش قیمت نفت شروع نشده بود و با توجه به رونمایی از آن فرصت نكردیم كه سرنوشت صنعت فولاد پس از كاهش قیمت نفت را مورد بررسی قرار دهیم. در حال حاضر هم با دو موضوع جدید در صنعت فولاد روبه‌رو شده‌ایم. اول اینکه قیمت نفت كاهش شدیدی یافته و باعث شده تا هزینه‌های حمل و نقل برای واردات فولاد كاهش یابد و دوم هم افت شدید قیمت سنگ‌آهن است كه باعث می‌شود هزینه تولید فولاد بسیار كاهش یابد.

 

ابکا افزود: به زودی با پدیده‌ای مواجه می‌شویم كه فولاد‌سازان بزرگ جهانی با كاهش هزینه تولید و صادرات مواجه شوند و محصول خود را در كشورهای دیگر ارزانتر عرضه كنند. البته هنوز چین به عنوان یكی از تولیدكنندگان بزرگ فولاد بر اساس قراردادهای قبلی خود فولاد را به تولید می‌رساند اما به زودی تولید خود را با سنگ‌آهن ارزان آغاز خواهد كرد كه این موضوع تهدیدی جدی برای فولادسازان داخلی است كه امروز هم به دلیل ركود حاكم بر كشور دچار كمبود تقاضا شده‌اند.

 

او درباره تاثیر كاهش قیمت سنگ‌آهن و انرژی در قیمت تمام شده فولاد نیز تصریح کرد: با توجه به اینكه هزینه تولید سنگ‌آهن در ایران هنوز به دلیل بهره مالكانه و حقوق دولتی بالا است و احتمال افزایش قیمت انرژی وجود دارد، از این رو نمی‌توان امیدوار شد كه در سال آینده با كاهش قیمت تمام شده فولاد مواجه شویم. از این رو با چنینی سیاستی ایران نمی‌تواند با تولیدكنندگان فولاد چینی و هندی رقابت كند و ممكن است در برابر دامپینگ آنها بازار داخلی را از دست بدهد.

 

مدیرعامل شرکت مهندسی فولاد تکنیک افزود: با توجه به كاهش ارزش روبل و درآمدهای ارزی روسیه این خطر نیز وجود دارد كه روسیه هم صادرات فولاد را به ایران آغاز كند و ایران از شرق، جنوب و شمال مورد تهاجم فولادسازان خارجی قرار گیرد. به نظر می‌رسد دولت سیاست گذاری مشخصی در این باره ندارد و به همین دلیل فولادسازان بزرگ كشور از این موضوع گلایه‌مند هستند. 


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران